RecensionRätta virket

Jag hade inte hört talas så mycket om den här filmen innan jag tittade på den. Blev dock ganska lockad att köpa den då jag är en svag människa och gillade framsidan på DVD utgåvan =). Den har också vunnit 4 Oscarstatyetter och var tämligen billig. Det enda jag visste om filmen tidigare var ungefär vad filmen skulle handla om, nämligen de första amerikanska astronauterna. Handlingen lyckades överraska mig positivt, vilket jag inte har varit med om på länge. På ett sätt påminde filmen mig om Stanley Kubricks \"2001 - A Space Odyssey\" (1968) men självklart inte lika bra.

Filmen tar sin början på 40-talet i Amerika. Vi får följa piloten Chuck Yeager när han ska försöka flyga fortare än någon annan har gjort förut, Mach 1, 1200 km/h. Och allt som flygplanen utvecklas och blir snabbare och snabbare börjar människor slåss om titeln över världens snabbaste man. Handlingen svänger sedan 180 grader och istället för att följa Yeager så får vi följa hur USA:s regering ger sig in i rymdkapplöpningen mot Ryssland.

NASA börjar då rekrytera folk och med detta startar de Merkurius-projektet. Då får vi först följa en utgallringsprocess där några personer väljs ut för att bli USA:s första astronauter. Vi får se delar av deras träning, samt de första obemannade raketerna. Filmen går här in i ett skede då allting cirkulerar runt rymd och raketer. Detta gjorde att jag delvis saknade Yeager i handlingen men det är viktigare att se utvecklingen istället för personerna i filmen. I början till exempel försöker man flyga i 1200 km/h och senare får vi se hur en rymdkapsel färdas i 28 000 km/h.

Ett stort skäl till att jag ville se filmen var på grund av skådespelarna. Piloten Chuck Yeager spelas av Sam Shepard, en skådespelare som jag inte känner så starkt för. Någon kanske känner igen honom från den nya filmen \"Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford\" (2007), har själv inte sett den.
Några av de män som spelar astronauterna är Scott Glenn, Ed Harris, Dennis Quaid och Fred Ward. Jag tycker mycket om Glenn, men han brukar alltid få för små roller. I den här filmen får han istället spela Amerikas förste astronaut, Alan Shepard, en roll han gör strålande så klart. Ed Harris är också väldigt bra här, jag antar att alla känner igen honom, bland annat från \"A Beautiful Mind\" (2001) och \"Enemy at the Gates\" (2001). Quaid och Ward är kanske mindre kända för allmänheten men har ändå gjort bra filmer som \"Jaws 3\" (1983) och \"Tremors\" (1990), hehe, ironi.
Filmens regissör är Philip Kaufman, en man som bara har regisserat ett tio-tolv filmer. Istället är han mest känd för sina manus i Indiana Jones-serien.

Så vad blir mitt slutgiltiga betyg för \"The Right Stuff\"? Jo, jag måste ge den en trea. Det är dock en väldigt svag trea, någonstans i gränslandet till en tvåa. Skådespelarna drar upp betyget men jag har vissa meningsskiljaktigheter med manuset. Jag tycker däremot väldigt mycket om all historisk fakta i filmen. Både namn och datum återges på ett ihågkommande sätt och detta bidrar mycket till filmens betyg. Jag tänkte också nämna något om de Oscars som filmen vann. Det jag vill uppmärksamma mest där är Bill Contis Oscar för musiken. Han slog bland annat John Williams för \"Jedins Återkomst\" (1983). Så jag anser att filmen bör ses, den kostar inte heller så väldigt mycket vilket gör att du kan kosta på dig ett köp.