RecensionUtan spår

Ofta har väl frågan ställts vilket ansvar medier har i samhället, med allt vad de rapporterar om våld död och krig. Parallellt har det diskuterats om inte mediernas konsumenter också har ett ansvar. Den senare frågan ställer mördaren i Utan spår på sin spets, genom att göra Internetsurfare till medbrottslingar. De kidnappade offren läggs upp på en webbsida och dör i takt med antalet besökare. Det faller på FBI-agenten Jennifer Marsh (Diane Lane), vid byråns ”cyberbrott”-avdelning, och hennes kollega Griffin (Colin Hanks) att försöka reda ut vad som pågår.

[-]Det är en kittlande grund för en thriller på papperet. Som många andra thrillers, som När lammen tystnar och Seven, handlar det alltså om en form av samhällskritik till grund för den obehagliga storyn. Vidare är Utan spår saftigt inspirerad av framförallt När lammen tystnar också i ton och miljöer. Tyvärr har man dock också inspirerats av senare tids skräckfilmer, där väl uttänkta och avancerade apparater plågsamt och sakta dödar människor. Allteftersom filmen fortskrider ökar detta våldsvältrande på bekostnad av mer genomtänkt intrig och nämnda samhällskritik. Samtidigt blir den väldigt snabbt förutsägbar, klichéfylld och tömd på trovärdighet (tänker framförallt på ett telefonsamtal som rings i tredje akten, och dess inte alltför troliga utgång).

Till filmens ljusare sidor hör framförallt Diane Lane i huvudrollen, en stark ensamstående mor som samtidigt nattarbetar som FBI-agent. Det borde kännas som en stereotyp, men blir inte det i hennes gestaltning. Också Colin Hanks gör bra ifrån sig och det är kul att se honom få lite större roller. Foto och ljussättning ger heller inga skäl att klaga.

Men som sagt, till slut blir det ändå en torterad kropp för många och en Hannibal för få.