RecensionDumpad

Judd Apatow är ingen främling till komedi. Han ligger bakom några av de senaste årens största skratt. Han skrev och regisserade 40 Year-Old Virgin och På Smällen och han producerade Supersugen förra året. Nu var det dags att ta upp ett nytt ämne, relationer, men självklart med Apatows röda tråd inbakad.

Peter är en lat musiker som har yrket att musiklägga en CSI-kopia där hans flickvän, Sarah, spelar huvudrollen. En dag när han har precis klivit ut ur duschen kommer hon hem och dumpar honom. Detta får Peter att tappa hakan, och handduken för den delen vilket gör att i hela scenen går han runt naken och ger en av filmens roligaste scener. Hon har nämligen hittat en annan och detta krossar honom. Han bestämmer sig för att fly till Hawaii men självklart är hon och hennes nya pojkvän också där och pinsamheterna kan börja.

[-]Jason Segel, även manusförfattaren till filmen, är ingen höjdarskådis. Han kan inte riktigt hålla upp huvudrollen och göra det intressant rakt igenom som till exempel Seth Rogen i På Smällen men det spelar ingen roll för det handlar inte om skådespelet utan om ämnet, att bli dumpad. Detta sköter de ganska bra. När Peter saknar henne som mest så får vi se i tillbakablickar på deras förhållande när det är som bäst. Vi ser när de myser under täcket eller larvar sig, men allt eftersom tiden går ändras dessa tillbakablickar. Minnen där de har bråkat eller där hon har behandlat honom illa byter plats med de bra minnena. Detta är något som de flesta av oss genomgår i ett avslutat förhållande när man försöker komma över någon, vilket ger filmens starkaste fördel. För tyvärr finns det inte många fler. Dumpad är inte jätterolig. Den har många ställen där man småskrattar eller ler men det finns ingen scen där man dör av skratt. Den är bara mysig istället.

Det första jag tänkte på när jag såg Russell Brand, som spelar Sarahs nya pojkvän, var att han ser precis ut som Keira Knightley med skäggstubb. Sen efter han började dansa tänkte jag istället att han måste vara barnet av Knightley och Mick Jagger. Vilket är väldigt passande då han spelar en riktigt överkåt engelsk rockare och ger några av filmens roligaste repliker. Som när en beundrare undrade om han har lyssnat på hans demoskiva så får han svaret: ”I was gonna listen to that, but then, um, I just carried on living my life.”

Men det var ingen som fick höra mina Keira liknelser och här insåg jag också att Dumpad är en film som lider om man ser den själv och kommer att leverera mycket fler skratt om man är fler. Så få ihop ett gäng och bli dumpad tillsammans.

3/5