RecensionX-Men

Superhjältefilmer är vanligtvis inte mitt favoritområde. Med några undantag (till exempel Spider-Man och Batman Begins) brukar jag tycka att denna genre är tråkig. Därför var X-Men en riktigt positiv överraskning.[*]

Det handlar om mutanter, en genetisk variation av homo sapiens som har speciella krafter. Vi talar alltså om \"människor de luxe\". Som vanligt är samhället trångsynt mot allt som är ovanligt och därför lever mutanterna lite i skymundan. De flesta mutanter lever i grupperingar skymda från världens ögon. Olika grupper har olika inställning till de vanliga människorna.

Huvudpersonen är Wolverine (Hugh Jackman), en mutant med järnklor som kan växa ut från händerna. Han värvas till en av dessa hemliga grupper, professor Xaviers skola för mutanter, även kallad X-Men. Xavier, spelad av Patrick Stewart, är en sympatisk mentor som tror på möjligheten för mutanter och vanliga människor att leva sida vid sida. Hans motståndare är mutanten Magneto (Ian McKellen), som till följd av människors trångsynthet vill utrota alla som inte är mutanter.

Magneto har också sin skara mutanter och vad som följer därnäst är en maktkamp där Wolverine och hans mutantvänner hamnar i skärselden. Filmen erbjuder en intressant problematik: Magneto är, trots att han är styckets skurk, inte klassiskt ond, utan mer besatt av hämndbegär. Man kan nästan förstå honom.

Bryan Singer är en skicklig regissör när det kommer till sci-fi. CGI-effekterna är en fröjd för ögat. Vad gäller skådespeleriet så är det naturligtvis julafton att se legenderna Stewart och McKellen (vänner sedan lång tid tillbaka) spela mot varandra.

Man kan förstås också tolka in frågor om rasism och fämlingsfientlighet i filmen. Vilket ger det hela en extra, allvarligare dimension.