RecensionOne Dark Night

Man vet aldrig vad man ger sig in på när man väljer att titta på en skräckfilm från det mediokra 80-talet som man aldrig hört talas om. När det gäller gamla skräckfilmer finns det en kopiös mängd skräp med typiska ingredienser; stereotypa karaktärer, nakna bröst, animatroniska monster, tabubrytande tonåringar och någon stackars b-kändis som förmodligen var inne i sin kokainperiod under inspelningen. Denna film innehåller 4 av 5 ingredienser. Det enda som egentligen lyser med sin frånvaro är de nakna tonårsbrösten. Det känns nästan tomt utan dem i en sån här rulle.

Handlingen är som väntat tonårscentrerad. Det handlar om en invigningsrit innehållande en övernattning på en kyrkogård, monsterförklädnader, en ultra-bitch till cheerleader som givetvis är dödsmärkt från första början. Och i moralkakans semi-kristna tecken så dör givetvis alla som under filmerns lopp ens rör vid en joint eller antyder att de vill ha sex. Monstret i fråga är en död telekinetiker som styr de dödas kroppar genom att lyfta runt dem med sina mäktiga tankekrafter. Givetvis innebär detta massa animerade blixtar och litervis med slem som alla andra filmer från denna b-skräckens guldera.

Och ja, nämnde jag att den onda telekinetikern har en god dotter som ärvt dennes extrasensoriska förmågor? Detta är anmärkningsvärt mest på grund av att dotterns hunk spelas av Adam West! Detta leder givetvis tankarna till hur mycket bättre den här filmen varit om Batman hade haft ett gästspel. Adam West är inte ens med i någon actionscen, kanske för att det är allmänt känt att hans blotta närvaro får ondskan att tyna bort.

Filmen är underhållande på sitt egna b-iga sätt, men det är för lite (inga) tuttar och för lite Adam West, så den får endast 2 av 5 bultande grishjärtan.