RecensionCubic

Jag hade igen aning om att en det fanns en film som hette Equilibrium (Cubic) förrän i december 2007, då jag pratade film med en tjej i min klass. Hon sa någon gång under diskussionen:

"Du borde så Equilibrium den är jättebra."

Efter tidigare råd av henne inom bok och film så tog jag det på största allvar och i februari 2008 så fick jag tag i filmen billigt.

Filmen börjar starkt med att visa bilder på gamla kända diktatorer och berätta om att tredje världskriget brutit ut, och att mänskligheten aldrig skulle kunna överleva ett fjärde. Den inledningen fick min bror, som nästan aldrig ser på film, att vilja se han också.

Filmen skildrar en framtid efter det tredje världskriget då människan har enats i en enda nation, Libria. Hela samhället är nu grundat på att känslor är felet med världen. Att människor har olika känslor gör att de startar krig och utför grymheter mot varandra. Därför ska ingen människa få ha känslor över huvud taget. Alla människor måste därför ta en daglig dos av ett ämne vid namn Prozeum som stänger av alla känslor.

För att upprätthålla detta så måste allt som leder till känslor bort – musik, litteratur och konst. Det finns däremot även en motståndsrörelse som bekämpar Liberias styre. För att kunna bekämpa motståndsrörelsen och se till att ingen kan sätta sig upp mot systemet så använder sig Liberian av specialtränande agenter, så kallade Clerics. Dessa agenter är specialtränade i en dödlig stridskonst kallad Gun Kata.

Huvudpersonen är John Preston (Christian Bale) En av Liberias främsta Clerics och en upprätthållare av statens vilja. Men en dag missar han att ta sin dos Prozeum och inser hur världen egentligen fungerar. Han byter sida och bestämmer sig för att kontakta motståndsrörelsen han tidigare bekämpat i hopp om att störta systemet…

Historien är egentligen föga originell. Vi ser mycket taget från George Orwells bok 1984 och andra klassiska dystopier. Men filmen imponerar ändå, mest på grund av alla tankar som väcks hos den som tittar. Vad är rätt? Vad är gott? Och för vem? Christian Bale gör dessutom en jättebra skådespelarinsats vilket helt klart tar upp filmen.

Jag rekommenderar den här filmen till alla som tycker om dystopier och filmer som verkligen väcker tankar.