RecensionEvil Dead II

Evil Dead 2 börjar exakt där ettan slutar, ja verkligen exakt, eller först är det egentligen en mini-remake på 8 minuter av de viktigaste händelserna i ettan men efter det att Ash (Bruce Campbell) har slungats iväg av The Evil Force så börjar Evil Dead 2. Ash är fortfarande fast i stugan uppe i bergen fast får snabbt sällskap av sin flickväns huvudlösa lik, sin egen hand som han blir tvungen att göra sig av med, en galen gammal tant i källaren och mycket annat sjukt. Fast Ash behöver inte känna sig ensam där uppe då en massa annat folk kommer upp till stugan, synd bara att de är så idiotiska att de gör mer skada än vad de hjälper till.

När Sam Raimi gjorde Evil Dead så hade han en väldigt liten budget men efter att den blivit måttligt populär så kunde han äntligen göra Evil Dead med en högre budget, vilket Evil Dead 2 i stort sätt är då den utspelar sig på exakt samma ställe och många händelser upprepar sig. Men den största skillnaden är att Raimi minskat en del på skräcken och plockat fram slapstickkomedi i röran, vilket låter fruktansvärt fast det i själva verket är ett genidrag som bara Raimi kan och väldigt få skulle komma undan med.

Sam Raimis kameraförning är väldigt snygg och ibland mästerlig även om den inte när upp till ettans genialitet. Med en högre budget hade jag räknat med att få lite bättre skådisar för denna film men i själva verket är skådespeleriet i denna film faktiskt på många sätt mycket sämre än i den första filmen och det är bara Bruce Campbell och Dan Hicks som klarar av att skådespela någorlunda bra.

Sen är filmen oerhört fylld med buggar som synliga pinnar och kameramän i bild vilket känns oerhört trist då man får känslan av att filmens produktion var väldigt skyndad. Evil Dead 2 är även mycket mindre blodig än originalet, eller det beror ju på hur man ser det för ibland strömmar det bokstavligen blod.

Men den är i alla fal inte lika vidrig som originalet då de flesta lemlästningarna händer utanför bild och de mesta blod man får se är antingen grönt, gult eller blått. Detta var ett val av Sam Raimi för att undvika allt rabalder som ettan fick när den visade allt våld. Filmen är även ibland ganska fånig, fast på ett bra sätt, som till exempel då Ash onda hand slår honom med en massa tallrikar och scenen där hela rummet börjar skratta ett vansinnigt skratt, ja allt ifrån bordslampor till rena huvuden skrattar.

Trots allt detta är Evil Dead 2 en av det mest underhållande filmer jag sett, då den väldigt sällan tar sig självt på för stort allvar. Den kan mer betraktas som en attraktion som man åker igenom ett spökhus, fast detta är mycket mer underhållande för det finns så många bra och klassiska scener. Ett bra exempel är när Ash slåss mot sin egen hand eller när han bygger om en motorsåg så den kan fästas på armstumpen.

Bruce Campbell fullständigt är denna film och utstrålar fruktansvärt mycket positiv energi. Man kan inte annat än älska hans karaktär Ash som är den veka tönten som till slut förvandlas till skräckfilmernas motsvarighet på Rambo, fast med en massa fräcka on-liners som han slänger ur sig medan han spöar demoner från helvetet.

För att vara en uppföljare är den sensationellt bra och jag kan inget annat än att älska detta mästerverk.