RecensionSprängaren

Colin Nutley har gjort film av Liza Marklunds storsäljande deckare med samma namn och resultatet är inget annat än fiasko. Regin, dialogen och skådespelandet är så dåligt att det inte kan betraktas som något annat än en förolämpning mot publiken.

Det var upplagt för en svensk storfilm som skulle kunna tävla med dess amerikanska motsvarigheter. Sveriges folkkäraste regissör, Colin Nutley filmatiserar Liza Marklunds jättesuccé bok och har till sitt förfogande delar av Sveriges skådespelarelit, en budget som jag misstänker slår det mesta (i Sverige) och en hjältinna som jag antar att många på sätt och viss ser upp till. Så hur kunde det bli så fel?

Helena Bergqvist spelar Annika Bengtzon, kriminalreporter på Kvällspressen, som försöker klura ut vem som sprängt upp Victoriastadion och dödat OS-generalen Christina Furhage. Samtidigt som hon måste styra och ställa på redaktionen i egenskap av ny chef, bråka lite både uppåt och neråt i beslutshierarkin på tidningen, ta hand om barnen och få äktenskapet på rätt köl. Det hela är fyllt av så många klyschor och taskiga vändningar så man slutar bry sig.
Stämningen på redaktionen ska tydligen vara spännande och fyllt med konflikter; tyvärr finns det inga spännande konflikter så de bråkar om klädesval och annat ospännande, men de höjer rösten hela tiden för att vi ska tro det.
Efter halva filmen börjar jag önska att nästa bombattentat ska redaktionen för Kvällspressen som mål så det får bli ett slut på eländet.

Att så många duktiga skådespelare på en och samma gång fått kortslutning är ett mysterium. Jag är inget större supporter av Helena Bergström, men bättre än så brukar hon vara och vad Pernilla August och Brasse Brännström sysslar med i de där 128 minuterna har jag ingen aning om. Kanske är alltihopa dialogens fel? Nog för att den osammanhängande och pinsam, men den bör inte få skulden för hela det pinsamma spektaklet. Regissören, skådespelarna, manusförfattaren och kanske till och med scenarbetarna hade ett finger med i spelet för en människa ensam kan inte skapa en sådan katastrof.

Jag kan inte få ur mig ett enda bra ord om denna film som till och med är för lång. Vill man se en spännande film om livet på en tidningsredaktion bör man kanske istället hyra ”Det ligger i blodet” eller ”Stoppa pressarna”.