RecensionLost and Delirious

Filmens handling kretsar kring tre flickor som delar rum på en internatskola. Mouse som är ny i skolan kan inte låta bli att hänföras av kärleken mellan Pauly och Victoria. Genom hennes ögon får vi uppleva kärleken mellan dem.
De två älskande lever dock i en värld där all kärlek inte ses med blida ögon. När historien mellan de två blir känt förkastar Victoria sin kärlek och sin älskade för att inte skapa en skandal. Pauly, den passionerade, kan inte acceptera detta och gör allt för att få tillbaka Victoria. Mouse blir den som de båda anförtror sig till.
En film som i sammanhanget lätt kan nämnas är Moodysons ”Fucking Åmål”, men där Moodyson genom ironi, satir och självdistanserade karaktärer skapar en humoristiskt ”feel good” film, vågar Léa Pool ta fram det passionerade och det fruktansvärda. Karaktärerna i ”Lost And Delirious” skrattar inte åt sig själva, hur töntiga de än är och vågar vara allvarliga. Filmen visar på ett mod som jag tycker ”Fucking Åmål” saknar.

Skådespelarna är värda att nämna i denna film. Ensemblen som består av både gamla och unga är utmärkt. Piper Perabo kanske inte är den mest klassiska skolade skådespelerskan och ibland verkar hon vara lite väl vimsig ,men med en närvaro och charm som är väldigt sällsynt lyckas hon ändå förtrolla publiken.