RecensionUnknown

Fem män vaknar upp i ett övergivet lager mitt ute i öknen och är inlåsta. De har tappat minnet och ska ta reda på vilka de är. Snart inser de att de har varit inblandade i en kidnappning. De måste ta reda på vilka som är goda och vilka som är onda.

Den colombianska musikvideoregissören Simon Brand filmdebuterar med Unknown och han gör det överraskande bra. Det är en smart film som är oförutsägbar och välspelad.
[-]
Om man tittar på handlingen kan man se någon likhet med Saw, men Unknown är så mycket bättre. Här ser vi skådespelare som Jim Caviezel, Greg Kinnear, Barry Pepper och Joe Pantoliano. Caviezel, Pepper och Kinnear levererar alla stabila prestationer. Sådana här typer av filmer behöver även bra sluttwister för att kunna kännas smarta och trovärdiga. Jag kunde inte räkna ut slutet i Unknown och det är smart gjort. Det märks att det har lagts ner tid på den biten.
[*]
Det finns också problem med filmen. Jag hade velat se en bättre dialog i filmen. När Brand nu har samlat ihop så bra skådespelare borde manusförfattaren Matthew Waynee lagt ner mer tid på att skapa en slagkraftig dialog. Det hade kunnat lyfta Unknown till högre höjder, men tyvärr känns dialogen lite svag ibland. Kinnear är en riktigt bra skådespelare och om han hade fått bättre material att bita i så hade det gett resultat.

Simon Brand har trots allt gjort en bra, spännande och smart debutfilm. Utan en massa våld får vi följa karaktärerna och deras handlande. Det är mycket mer intressant än att se meningslöst våld. Att komma in från musikvideovärlden till filmvärlden är ett stort steg, men Brand har gjort en bra film och det ska han ha beröm för. Unknown är, trots några brister, en bra film med bra skådespelare och en riktigt bra sluttwist.