RecensionBrick

Chinatown meets highschoolfilm.

Regisserad och skriven av Rian Johnsson. Han har uppenbarligen sett alltför mycket noir-film och så Twin Peaks (kolla namnen på en del karaktärer!) som influerat såväl stil som handling.

Plotten är den att Brendans, som spelas av Joseph Gordon-Levitt (Mysterious skin), ex-flickvän kontaktar honom för att be om hjälp, men hon verkar rädd för något och försvinner innan Brendan får veta vad det handlar om. Så han bestämmer sig för att göra det hela till sin sak och går med hjälp av en kompis från skolan undercover i ett knarkträsk för att få veta vad det handlar om.

Det är mycket hårdkokt dialog, en del våldsscener, mängder av hemliga möten och intriger där ingen litar på någon. Och alla är förstås genomruttna vilket ju inte gör det mindre underhållande.

Ett problem är att den genomgående kylan och distansen som tittaren ser filmen genom håller tillbaks Gordon-Levitts skådespeleri som kunde lysa upp i betydligt fler scener än den där han muckar gräl med den populäre football-spelaren. Det är nog inte meningen att man ska komma under skinnet på karaktärerna, men han gör ett fint jobb att locka till förståelse av hans störda beteende, precis som han gjorde i Mysterious skin.

Annars kan en del karaktärer vara lite väl utmejslade, och hade det inte varit för att Nora Zehetner var så vacker att titta på hade jag nog haft svårt att acceptera hennes roll. De andra rollerna känns ibland som man får nosa på stereotyper, och ibland funkar det bra. Slutscenerna blir lite väl klyschiga. Efter ett tag, när jag kommit över att ungarna pratar så udda, kan jag köpa det hela och roas. Men utan Joseph Gordon-Levitt hade det nog blivit tumme ner.