Recension28 veckor senare

Juan Carlos Fresnadillos mycket efterlängtade fortsättningen på Danny Boyles brittiska zombie-skräckis 28 dagar senare.

Jag har väntat på en hyfsad zombie-rulle ända sedan besvikelsen på George A Romeros Land of the Dead. Efter allt gott man hört och läst om 28 Weeks Later så kände jag att det här ändå måste vara filmen som jag väntat på. Så här i efterhand blev jag dock inte helt nöjd med resultatet, trots att det är mer än väl godkänt.

Filmen börjar där den andra slutade, fast 28 veckor senare. Under dessa 28 veckor har de som inte hann bli evakuerade eller lyckades fly dött av svält, likaså alla zombies samt viruset de burit på. Under regi av USA:s armé har man inlett en nybyggnad av ett samhälle i delar av London dit evakuerade börjar sändas tillbaka för att börja sina nya liv. Men någonstans går det katastrofalt fel och helvetet bryter lös.

Det ska direkt poängteras att detta är en fristående uppföljare, alltså återser vi inte några karaktärer från den första uppsättningen. Det gör att filmen ändå står ut från alla andra uppföljare som sköljt över oss den senaste tiden. Nu känns den nästan som en helt ny film och att det är en ny regissör bidrar även det till just den känslan.

Så vad tyckte jag om filmen? Jag förväntade mig att bli serverad en mycket lättstekt zombie splatter som skulle vara så blodig att det skulle rinna ut genom DVD-Spelaren! Visst var det ju på sätt och vis (nästan) det jag fick också. Men ändå känns inte riktigt eftersmaken av blod helt hundra såhär i efterhand. Alla zombies är bra gjorda och effekterna är det inget fel på. Eller ja bitvis, vissa saker luktade det lite väl mycket syntetmaterial över. Det bjuds i alla fall på riktigt sköna referenser (med en twist) från andra zombierullar som Evil Dead och Braindead, bara för att nämna några.

Från en sak till en annan så är det något jag kom att fundera på under filmens gång. Det är att den påminner rätt så mycket om förintelsen under andra världskriget. Parallellerna blir även bara fler och fler ju mer man tänker på det. Vi har ett inhägnat samhälle dit personer tas med tåg under styre av en armé. Väl framme registreras de en efter en och är därefter övervakade dag som natt och hålls i ständig kontroll. Scenen där alla vettskrämda människor blir inlåsta i ett tomt rum där alla lampor släcks är bara en av flertalet scener som är som hämtade ur historieböckerna. Är detta möjligen ett medvetet drag av regissören Fresnadillo? Kan det vara ett sätt att visa vad han tycker om USA:s bestämmande i världen?

Filmen i sig är ändå överlag helt hyfsad och den har många riktigt bra partier som både får en att skratta och ibland känna sig riktigt illa till mods. Särskilt skrämmande är den dock inte och det finns vissa små element som surrar runt och stör som en mygga på natten när man försöker sova. Som alltid på film så är det här med olika sammanträffanden alltid lika genomskinliga och lukten av ”idé-brist” känns på flera kilometers avstånd. Ni vet hur det är, i en storstad så råkar fienden vara på just exakt den plats där huvudpersonen befinner sig. Det är inte bara en gång heller, utan hela filmen igenom. Slutet är en annan sak som flera antagligen kommer att störa sig på och det lär väl inte dröja länge innan \"28 Months Later\" kommer ut. Själv tycker jag det skulle ha varit ett helt okej slut, om det nu mot all förmodan inte kommer en tredje film det vill säga. Andra små störande element finns ju också men det mesta är ändå förlåtligt. Min zombieälskande hjärna har redan förträngt dessa och skickar pulser till mina fingrar som snällt ger den en fyra.