RecensionShrek den tredje

I Shreks värld är allt sig likt, nästan. Shreks svärfar ligger på dödsbädden och avslöjar att Shrek och hans fru Fiona är nästa i ätteordningen. Desperat över att behöva bli kung försöker Shrek hitta någon annan lösning och får reda på att det finns en ättling till; Arthur som gått i exil till en amerikanskt high-school. Shrek ger sig av för att hitta ättlingen och därmed slippa undan sin plikt. Samtidigt bestämmer sig Prince Charming tillsammans med ett gäng skurkar från olika sagor för att de minsann också vill att deras livsöden ska sluta med ”…och så levde de lyckliga i alla sina dagar”.

Historien är faktiskt mer avancerad och rolig än vad barnfilmer brukar vara och det bjuds på rätt många skratt längs vägen. Det är dessutom roligt att de namnkunniga skådespelarna från de tidigare filmerna faktiskt är med även i den tredje filmen. När det gäller uppföljare på barnfilmer är sällan hela ensemblen med från film till film, om ens någon. Därför känns det väldigt fräscht att Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz och Antonio Banderas återvänder. Att Justin Timberlake, John Cleese, Julie Andrews, Rupert Everett, Eric Idle och Larry King (!) med flera finns med i ensemblen gör även sitt för att hålla filmen fräsch.
Vad som tilltalade mig mer än något annat var det faktum att man medvetet låtit bli att ha med en massa moraliska pekpinnar. Visst, kanske ska barnfilmer ha en och en annan pekpinne för att lära barnen något, men det funkar nästan lika bra utan och låta tittaren hitta sin egen moraliska ståndpunkt, eller kanske bara njuta av filmen utan att tänka så mycket.

Bland skådespelarna utmärker sig framförallt trion Amy Poehler, Amy Sedaris och Maya Rudolph som de tre sagofigurerna Snövit, Askungen och Rapunzel. Även Cameron Diaz, Eddie Murphy och Mike Myers gör ett kanonjobb och det känns verkligen som deras karaktärer är specialskrivna för dem. Den enda som egentligen känns lite halvdålig är Antonio Banderas, som ärligt talat aldrig varit mycket till skådis. Det som säger emot Antonio Banderas dåliga skådespeleri är faktiskt att hans karaktär Puss In Boots bjuder på väldigt många skratt.

Shrek 3 känns som en alldeles utmärkt avslutning på sagan om Shrek. En fjärde film skulle kännas lite urvattnat, även om ensemblen återkommer ännu en gång. Dock verkar en fyra redan vara på gång och återigen återkommer grundensemblen av skådespelare.