RecensionMr. & Mrs. Smith

Mr. & Mrs. Smith är historien om ett uttråkat kärlekspar. Från början till synes bara just rutinmässigt uttråkade, men senare betydligt mer actionfyllt än så. Båda herr Smith (Brad Pitt) och fru Smith (Angelina Jolie) lever under täckmantel och arbetar bakom den välpolerade ytan som torpeder för olika \"firmor\". Historien tar sin början när de båda upptäcker den andres egentliga yrke och därför genast måste ta död på denne.

Filmen värvar en ursinnig vilja från de båda att ta död på varandra med något som jag förmodar ska likna en drömlik kärlek till varandra. Det hela blir bara ganska löljigt, om än roligt på sina ställen. Eftersom båda är en av de duktigaste mördarna för sina firmor får filmens specialeffektsstudio anledning att ge oss alltifrån explosioner, granater och diverse pistoler till biljakter och helikoptrar med tillhörande stunts. Även om de ur intet uppdykande datorskärmarna varifrån de får sina uppdrag liknar en dålig Bond från nittiotalet, lyckas både scenograf och övrig visuell produktion bra. Snygga explosioner, trevliga lagom långa biljakter och liknande är just det som passar en annars inte allt för livlig torsdagskväll med regn utanför fönstret.

Men just specialeffekterna var också det enda som uppehöll mitt intresse för denna till manuset mästarkalkon. Att Hollywoods filmindustri efter tiotals år av budgetslöseri fortfarande får spruta ut liknande historier med den enda anledningen att låta efterbearbetningskonstnärerna får leka är förunderligt.
Varför inte slå ihop några av dessa bästsäljande actionfrossor och göra något som kombinerar en trevlig eller intressant historia med snygghet och välgjorda stunts? De lyckas i alla fall oftare de asiatiska kollegorna med. Skärpning Hollywood!