RecensionEpic Movie

Epic Movie tillhör en komisk subgenre som bygger på att referera till kända filmer. Det har gjorts förut i Det våras för-filmerna, Hot shotsfilmerna, Scary movie 1234 och Not another teen movie. Men det har aldrig gjorts lika dåligt som i den här filmen.

Handlingen bygger mestadels på Kalle och chokladfabriken och Berättelsen om Narnia: häxan och lejonet. Fyra stycken barn (Lucy, Edward, Susan och Peter) som spelas av vuxna skådespelare får varsin biljett till ett episkt äventyr. Det visar sig vara en rundvandring på en chokladfabrik där Willy vill mala ner dem i godiset. Då hittar dom en garderob som leder till det magiska landet Gnarnia där det råder en schism mellan the White Bitch och Aslo. Det blir massor av komplikationer och de stöter på en pimp-my-house latino faun som heroiskt räddar dem. De träffar en medelålders Harry Potter som lär dem slåss på Hogwarts. Jack Swallows dyker dessutom upp i filmen fler än en gång, mestadels berusad. Peters gamla mutantkompisar finns med på ett hörn bland fantasyinspirerade krigare. Det hela leder till en våldsam slutstrid i den episka filmens anda och då går det som det går.

Det skulle kunnat vara fascinerande att se alla dessa karaktärer. Det skulle kunnat vara intressant att se blandningarna av olika film- och tvreferenser som egentligen inte har med varandra att göra. Det skulle kunnat vara roligt med oväntade vändningar. Klichéerna haglar, och det ska de också göra i en sån här typ av film. Men det görs utan finess; för att få till poänger överdriver man det överdrivna och saknar teknisk, skådespelarmässig och narrativ förmåga för att göra det roligt. Skämten handlar om sex och kiss och bajs och att göra bort sig och att det händer oväntade saker hela tiden. Men jag skrattar inte en enda gång.

Klippningen och regin är katastrofalt utförd. Man försöker att göra det till en poäng genom att överdriva amatörmässigheten i olika scener: Snön försvinner från skådespelarna och Edward får en ny tröja mellan två olika klipp, skådespelaren för Aslo byts uppenbart ut mot en stuntman för fightingscenerna. Men filmmakarna lyckas aldrig komma upp till en grundläggande nivå där filmen är yrkesmässigt utfört. Skådespelarna lyckas inte förmedla någonting annat än plastighet, samtidigt som de strävar efter att spela över. Filmen skulle ha utförts bättre av vilken barnteateruppsättning som helst. Detta är dock inte så konstigt med tanke på att man knappast har hört talas om skådespelarna: Kal Penn, Adam Campbell, Jennifer Coolidge, Jayma Mays, Faune A. Chambers.

I reklamen till filmen ståtar man med att två av manusförfattarna (Jason Friedberg och Aaron Seltzer) till Scary Movie har gjort Epic movie. Det måste vara de två sämsta manusförfattarna, eftersom poängen med alla skämt är att överdriva mer och att överdriva värre, att göra filmen så plump som det tänkas kan.

Jag kan inte rekommendera den här filmen till någon överhuvudtaget. Den har dåligt skådespel. Den har dåligt manus. Den är dåligt gjord. Tveklöst ger jag filmen en etta. Och då brukar jag tycka om den här sortens filmer.