Hur påverkar filmer oss?

2022-06-24
Det finns inte ett enkelt svar på frågan. Alla upplever filmer olika och tolkar den på skilda sätt. En film kan underhålla, skapa debatt, påverka och informera oss på olika sätt. Att film är ett kraftfullt medium som kan användas på många sätt är känt. Aktuella händelser i samhällen, livet,debatter, händelser och personer påverkar ofta innehållet i filmens värld.

Efter att man sett en film kan man fråga sig:
Vad handlade filmen om? Var det någon särskild person eller scen som gjorde starkare intryck än andra? Vilka känslor satte den igång? Hur skulle du vilja beskriva filmen i sin helhet? Var filmen traditionell, det vill säga hade den en form man kände sig bekant med eller var den formmässigt utmanande?

Kan man jämföra en filmupplevelse med en lucky casino upplevelse? Det finns visserligen många filmer med casino inslag. Det finns säkert några gemensamma likheter vad gäller film och casino. Man kan exempelvis bli både film och spelberoende. Därför är det viktigt att känna till spelpaus. Att spela ansvarsfullt är viktigt.

Tre av de mest centrala sakerna som vi vet om filmens effekter på oss:
För det första kan film ha en stor inverkan på vad vi tycker är normalt eller inte. Vi jämför ofta verkligheten med hur den ser ut i filmer, och det kan leda till att vi uppfattar vissa saker som mer "normala" än de faktiskt är. Det gäller exempelvis hur vi ser på kroppar, relationer och beteenden.

För det andra kan filmen få oss att känna starka känslor - både positiva och negativa. En studie visade till exempel att personer som hade sett en mycket skräckinjagande film hade svårare att sova den natten efter, jämfört med personer som inte hade sett någon film alls.

För det tredje kan filmen också påverka hur vi beter oss i verkligheten. En studie visade till exempel att människor som hade sett en våldsam film var mer benägna att agera våldsamt mot andra, jämfört med personer som inte hade sett någon film alls.

Starka känslor
Det är dock viktigt att komma ihåg att filmer bara är fiktion - de speglar inte alltid verkligheten. Och det är också viktigt att tänka på att alla upplever filmer olika. Så om du har sett en film som gör dig obekväm eller orolig, prata med någon om det - det kan hjälpa dig att förstå vad det är som gör dig obekväm och kanske till och med hantera de känslor du har. Det är aldrig fel att söka professionell hjälp för att bearbeta starka känslor.

Det finns alltså ingen enkel svar på frågan "hur påverkar filmer oss?". Men det finns några gemensamma teman i forskningen som kan ge oss en idé om vad filmen faktiskt gör med oss. Och kanske är det viktigaste att komma ihåg att vi alla upplever filmer olika - så om du har sett en film som gör dig obekväm eller orolig, prata med någon om det. Det är aldrig fel att även fundera på att söka professionell hjälp för att bearbeta starka känslor.