Filmerna som väckt vårt intresse för sport

2021-03-01
Hur man än fått sitt intresse för sport är det allmänt känt att filmer har stor inverkan på folks intresse för idrott och olika sporter. När någon storfilm kring en viss sport släpps har intresset ökat dramatiskt för just den sporten en tid efter premiär. Det gäller både utövande, publiktillströmning och betting. Så här har det varit genom tiderna

Öka spänningen med betting
Med hjälp av internet och online betting har spel på olika sporter blivit väldigt populärt. Vissa bettar på den sport som de själva är aktiva i, det kan förklara varför fotboll är så stort på bettingsidorna i Sverige. I USA däremot står fotboll, soccer, bara för en bråkdel av bettingsidorna om man jämför med baseball som är betydligt större.

Vill du veta mer om vilka spel och sporter du kan betta på som inte finns i Sverige ska du helt klart kolla in betting utan svensk licens. Här finns ett gigantiskt utbud som du inte kommer åt från enbart svenska sidor.

Filmer från sportens värld du bör ha koll på:
Sport är till för alla
Tjejligan med Tom Hanks och Madonna i huvudrollen har med ganska stor säkerhet många tjejer till att testa på baseball. En annan film som har fått många att få upp ögonen för baseball är filmen 42 med Chadwick Boseman och Harrison Ford i huvudrollerna, filmen tar upp rasismen och svårigheterna som Jackie Robinson som svart man i USA mötte under 1940-talet trots att han var en sportstjärna.

Goon och Youngblood
Inom hockeyn finns det flera filmer som kan ha fått upp ögonen på sportfansen och kanske har lett till att man har börjat spela på oddset. Filmer som Goon och Youngblood är i princip ett måste att se om man gillar hockey.

Pengar, hästar och fart
Filmen om galopphästen Seabiscuit är inte bara en film för hästfantaster utan är även intressant för den som gillar att spela på hästar både i Sverige och utomlands. Sporten är stor i stora delar av världen men värt att nämna är USA, England och Förenade Arabemiraten. Vinstpengarna för den häst som vinner kan vara riktigt stora och spelandet kan omsätta massor med pengar.

Basket har givit oss några historiska filmer
En sport som inte är jättestor i Sverige men som verkligen har gjort avtryck i filmvärlden är basket. 1992 kom White men can´t jump med Woody Harrelsson och Wesley Snipes I huvudrollerna. En av de första animerade filmerna som kom var Space Jam (1996) där spelade Michael Jordan sig själv tillsammans med Looney-Toones figurerna. Sist men inte minst av basketfilmerna måste man nämna Coach Carter med Samuel J Jackson som tränaren som fattar ett kontroversiellt beslut.

Spela ansvarsfullt
Sist men inte minst viktigt: Många får problem med spelande och utvecklar ett beroende. I Sverige finns bra stöd att tillgå om du är orolig för din egen del eller fr någon i din närhet. Använd Spelpaus.se när du vill bromsa ditt spel, tänk bara på att den endast pausar ditt spel från sidor med svensk licens.