Alla kommentarer avvisser

Zodiac2023-06-22
Känns hälften så lång som den egentligen är. Man sugs liksom in i historien hela tiden. Mindre jobbigt och spekulativt våldsam än tidigare Fincher-filmer. Fantastiskt skådespeleri!

Klute - En smart snut2023-02-08
Cool film, lite som en Lou Reed-låt: mörk, tät och dekadent. New York! Men det är något som saknas. Det blir inte så spännande eller engagerande som det borde.

The Hateful Eight2023-02-08
Första halvan av filmen är fantastisk. Sen tappar den tycker jag och blir väl plump och med sedvanligt splatter. Den är visserligen gjord med hjärta, men håller inte hela vägen.

Midnatt i ondskans och godhetens trädgård2023-01-27
Första halvan av filmen mycket bra, andra halvan rätt obegriplig

Super 8 - Eight Millimeter2022-08-20
Se hellre om någon av David Finchers filmer är mitt tips. Det här är varken välgjort eller trovärdigt.

Gone Baby Gone2021-01-24
Avancerad intrig får man väl säga. Första timmen är bäst snudd på mästerlig. Tung rollista!

'712020-08-16
Trodde aldrig jag skulle säga det här, men den här hade förmodligen vunnit på lite mer Oliver Stone:sk övertydlighet! Om det nu var britterna som låg bakom sprängdådet mot puben i Belfast som IRA än idag anklagas för, så hade i alla fall jag velat ha lite mer att gå på. Man förstår ju på filmen att konflikten på Nordirland är betydligt mer komplex än vad vi tror.

The Lobster2020-07-15
Första timmen briljant, andra halvan mindre engagerande. Som en blandning av Roy Andersson och Lars von Trier.

True Grit2020-06-09
Jag förväntar mig betydligt mer av Bröderna Coen när det gäller intrig.

The Big Lebowski2020-05-20
John Turturro, en av skådespelarna i filmen, har sagt att han själv fick lov att se den tre gånger innan han förstod hur bra den är!

BlacKkKlansman2020-05-02
Det är ju en ganska enkel moral i den här berättelsen. Ibland önskar man att regissörer nöjer sig med att berätta en historia så kan du som tittare dra dina egna slutsatser.

Quick2019-12-07
Det bästa är hur de skildrar utredningen med kopplingen till terapin. Där sätter de verkligen fingret på något.

Om det oändliga2019-11-28
Scenerna känns lite korthuggna och voiceovern onödig. Ändå liknar det inget annat. Insiktsfullt, tragiskt, roligt och vackert på en och samma gång.

The Departed2018-11-03
För mycket Hollywood, för lite Scorsese

The Imitation Game2018-10-28
Känslan är att det är bakgrundshistorien snarare än filmen som är intressant.

Free Fire2017-12-02
Hade gärna velat ge högsta betyg men intrigen är lite för enkel ändå. Sköna karaktärer!

Tokyo Girls2017-10-15
Belyser någon form av lätt perverterad japansk motsvarighet till den västerländska boyband-kulturen.

Gold2017-09-19
För smart för sitt eget bästa.

The Square2017-09-19
En film som provocerar (många) uppenbarligen. Inte helt lättolkad men uppfriskande med en svensk film som inte är... eh svensk film.

The House I Live In2013-05-08
Det finns något lätt macho i många amerikanska dokumentärer, där man vill visa att något är åt skogen utan att ha något direkt alternativ att visa på. Jag tycker den här är tillräckligt skarp, dock, för att engagera!

Django Unchained2013-03-18
Lite snålt kanske, men när man är så skicklig på att skriva dialog och att skapa karaktärer, så känns det som man inte behöver dra på med så här pass mycket action. Ännu en begåvad hyllning till b-filmen.

Järnladyn2012-07-11
Ointressant film om en intressant person/karriär samt tidsperiod. Hade nog behövt ett bättre manus, till att börja med.

Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten2011-12-27
Dialogen och humorn från de två första filmerna känns som bortspolad. Krystad intrig och alldeles för mycket larvigt svärdviftande. Den här filmen har bara gjorts för snöd vinning.

True Grit2011-12-20
Känns inte som en Coen-film, även om det är snyggt och välspelat. Hade velat ha en lurigare historia eller mer oväntade vändningar för att jag ska bli nöjd. Kom inte upp i nivå med exempelvis Miller´s Crossing, som är både mörkare och har skevare humor.

Winter's Bone2011-11-11
Svår att betygsätta, men jag gillar ändå det här. Inte den mest raffinerade intrigen kanske, men väldigt stark och stämningsfull.

Zeitgeist: Addendum2011-11-01
Detta är för konspiratoriskt, i kombination med att man försöker säga för mycket i en film. På det sättet blir det lite ytligt och man skummar på ytan i frågor som hade förtjänat mer intressanta vinklar.

Zeitgeist2011-10-27
Klassiskt exempel på när man försöker baka in för mycket i en och samma berättelse, för mycket information och för många konspirationer. Det är helt klart intressant, men jag hade nog velat ha mer om Bush och Rockefeller och mindre av att försöka se mönster i historien som mest blir svepande och förenklat.

Öga mot öga2011-09-23
Det är något med Based-on-a-true-story-grejen som är förrädiskt. Det här känns inte speciellt trovärdigt helt enkelt! Den här filmen kan inte bestämma sig för vad den riktigt vill vara. Det blir lite för mycket av allt.

Maratonmannen2011-09-02
Första halvan är briljant, det ska sägas. Suggestiv och snyggt uppbyggd. Men istället för tät thriller i bästa Polanski-anda får man sedan ett slags b-version av James Bond, vilket drar ner betyget.

King Kong2011-08-28
Spektakulär och välgjord som få, men i likhet med Sagan om ringen-filmerna blir det lite too much. Det känns lite som Bamse på nya äventyr till slut, med den ena varelsen konstigare än den andra.

Nästa sida »