Alla kommentarer avuufot

FLCL2006-09-30
'Cowbell' noterar att man aldrig riktigt får något grepp om serien, och det håller jag med om, men å andra sidan anser jag just att poängen med serien är, som nämnt i filminfon, att "saker och ting spårar fort ur ordentligt".

Music for One Apartment and Six Drummers2006-09-30
'context' har ordet!

Det levande slottet2006-09-29
Grejen, enligt mig, är inte handlingen i den här filmen. Så är det ibland med Miyazaki's filmer. Det är snarare så att han 'inbjuder' oss till en annan värld med sina egna 'regler', och det är så man bör tolka filmen. Men iofs, varför tolka alls? Bara 'upplev'! Det finns så mycket filmer där punkt A leder till B, och allt har sin specifika 'takt' och 'form', osv, - men det tycks inte beröra Miyazaki. 'Se' bara, skit i premisser.

Pompoko2006-09-29
- Tvättbjörnarna protesterar - Tvättbjörnarna har fått nog Episk prägel.

Spirited Away2006-09-29
Prima Miyazaki-hantverk.

Om du lyssnar noga2006-09-29
Fantastiskt 'kärleksdrama'.

PatLabor: The Mobile Police2006-09-29
"Tidig" Mamoru Oshii-film. Har inte sett serien, och det var ett tag sedan jag såg den, men vad jag minns, tyckte jag om.

Prinsessan Mononoke2006-09-29
Alla herr Miyazaki's filmer tycks 'vibrera', eller 'resonera'. Jag vet inte vad jag skall säga.

Min granne Totoro2006-09-29
Bland det absolut bästa jag NÅGONSIN sett. Helt otrolig. Området som filmen utspelar sig i (som vad jag förstått är 'baserat' på ett riktigt ställe) är naturreservat nu. Om någon erbjöd mig att flytta ut till den japanska landsbyggden, skulle jag tacka för mig och dra.

Fight Club2006-09-29
Två pojkar som startar slagsmålsklubb, och gör tvål = äg.

Matrix2006-09-29
Allt som behövs sägas, har nog redan sagts. Klassiker, helt enkelt.

Kung-Fu Soccer2006-09-29
Jag menar, fotboll, kung fu, och flummig humor - hur farao kan det gå fel?

Ghost in the Shell2006-09-29
Första gången somnade jag (engelsk dubb). Andra gången såg jag hela. Men det var inte förrän det passerat runt fyra-fem år och jag fick se den på japanska som herr Oshii tog mig i kragen och 'visade' vad det handlade om. Förutom det uppenbart 'filosofiska', är Mamoru Oshii en jäkla skicklig regissör.

Crouching Tiger, Hidden Dragon2006-09-29
Ja, du. Jäkligt solid film, helt enkelt.

Aliens – återkomsten2006-09-29
Lilltjejen lyfter filmen.

The Big Lebowski2006-09-29
'teflon' säger allt som behöver sägas.

Livets hjul2006-09-28
Den här filmen är som en saga, fångad på bild.

Järn 3:an2006-09-28
Det som är så skönt med Kim Ki-Duk's filmer är att man aldrig vet vad som skall hända, vilket i sin tur leder till att man engagerar sig för filmen. Och så slipper man oftast alla tjatiga 'budskap' - att det måste vara någon form av 'högre' poäng, eller moralisrander, och yada yada. Nog om det; en väldigt bra film.