Alla kommentarer avsoderbaum

Spectre2015-12-21
Daniel Craig är utan tvekan bästa Bond! Inte Craigs bästa Bond-film men definitivt en av de bästa Bond-filmerna totalt.

Star Wars: The Force Awakens2015-12-21
Jag är ett stort Star Wars-fan sen i alla fall 20 år tillbaka och jag är i chock över hur bra jag tyckte denna Star Wars-film var! Helt fenomenal. Jag är t o m beredd att säga bästa Star Wars-filmen hittills. Disney skulle köpt Star Wars för flera år sen...

Samsara2015-01-05
Makalöst bra! Se också "ettan", Baraka!

Edge of Tomorrow2014-09-21
Riktigt bra! Orvar Säfström sa en gång om filmen Vargarnas Pakt: "detta är sånt jag drömmer om att se varje gång jag går på bio". För mig var Edge of Tomorrow lite av en sån film. Se den!

The Secret Life of Walter Mitty2014-02-23
Den här filmen berörde mig verkligen. Top 20 bästa filmer jag sett!

Searching for Sugar Man2013-01-03
En fantastisk historia, en enastående film. Se den!

Skyfall2013-01-03
Craig är för bra asså! Vilken härlig insats man lyckats göra med Bond som i mina ögon varit på väg att dö länge. Fr o m Daniel Craig finns det nytt liv i en av världens största film-fenomen och han levererar för tredje gången! Casino Royale är nog fortfarande bäst men Skyfall är definitivt sevärd och en top 5 bästa Bond-filmer av dem alla enligt min mening. Längtar till nästa!

End of Watch2012-12-06
Riktigt, riktigt bra!

Moonrise Kingdom2012-09-23
Wes Anderson har gjort det igen! Han är inte riktigt sann den killen. En riktigt bra och sevärd film. En stark fyra, nästan femma.

The Dark Knight Rises2012-07-24
Pang! Vilken enastående bra film, nästan i samma kaliber som The Dark Knight. Tom Hardy är sanslös och jag känner mig helt "blown away". Se den här filmen på bio för att visa uppskattning.

Snow White and the Huntsman2012-07-10
Ansatsen är riktigt häftig och till stor del tycker jag att filmen verkligen lyckas med sitt anspråk att skildra den klassiska sagan om Snövit i en mörkare och mer otvättad utförandeform. Dock tycker jag inte att filmen har en tillräckligt jämn kvalitet utan den går från att vara en överraskande och originell berättelsetolkning till att bli som alla andra filmer man sett i riddare och fantasy genren. Sevärd och förtjänar beröm men inget mästervärk. Lyfts till en 3:a för Charlize Theron som är riktigt bra

John Carter2012-07-06
Anspråket är bra och filmen bjuder på lättsmällt underhållning. Den håller dock inte riktigt hela vägen fram och blir snabbt lite rörig och tunn. Böckerna på vilka filmen är baserad sägs ska vara bra och väldigt nyskapande för sin tid. För min del känns det inte riktigt som att man axlade den manteln och en hel del gick nog förlorat i "översättningen".

Stargate2012-07-06
Originell och nyskapande för sin tid. Inte direkt ett mästerverk men klart sevärd. Jag kan dock känna att konceptet har urvattnats nåt så oerhört i och med alla spin-off tv-serier som följt i Stargate-fotspåren. Pretentionen spiller över och känns för utmattande. För sig själv är filmen värd en 3:a men i sammanhanget som i mitt fall är svårt att förbise får filmen en 2:a.

Serenity2012-07-04
Jag är mycket svag för Firefly som blivit en personlig favorit tv-serie, och när jag nu sett filmen för andra gången som mycket efterlängtat andades nytt liv in i denna sagolika sci-fi historia (som blev nedlagd före sin tid) så ger jag Serenity en stark 4:a.

War Horse2012-04-02
Inte lika bra och storslagen som jag hade förväntat mig men klart sevärd.

The Artist2012-03-16
Enastående!

The Thing2012-03-06
Pluspoäng för att de lyckades sy ihop handlingen bra med Carpenter's film från '82 men annars var detta ingen höjdare.

Sherlock Holmes2012-02-19
Riktigt bra film och en av få versioner av Sherlock Holmes som faktiskt är lik originalkaraktären från böckerna. "Elementärt min käre Watson", Deerstalker-hatt och ett förstoringsglas som så många förknippar med denna legendariske detektiv är sena Hollywood-fabrikationer. i själva verket är Holmes en ganska mörk och "smutsig" karaktär, beskriven som lite av en missbrukare och en mycket skicklig boxare, något som Ritchie på ett uppfriskande sätt har fått med i denna sevärda Sherlock Holmes film. En stark fyra.

The Descendants2012-01-29
Stark fyra. Oväntat bra film, väldigt sevärd och George Clooney är enastående.

Niceville2012-01-21
Enastående bra film! Nästan en femma.

Retreat2011-11-26
Oväntat bra film med en snygg story line och oförmodade svängar. Hade kanske potential att vara ännu bättre men klart sevärd och annorlunda film.

Ironclad2011-11-12
Stundtals bra och underhållande men alldeles för fiktionell för min smak. Praktiskt taget ingen del av filmen speglar verkliga historiska händelser.

Leon2011-11-01
Bland det bästa som jag sett!

Midnatt i Paris2011-10-21
Se den här filmen! Mycket särpräglad på ett uppfriskande sätt och riktigt sevärd.

Ciderhusreglerna2011-10-02
Hade högre förväntningar än vad filmen i slutändan kunde leverera. Mycket pga Hallström som ofta gör filmer av mycket hög kvalitet och att rollistan till den här filmen är helt klart i toppklass. Särskilt Delroy Lindo tolkar sin karaktär på ett fängslande sätt. På nåt sätt känns det som om Ciderhusreglerna försöker klättra upp och ta plats bredvid filmer som Höstlegender och det är i den aspekten som jag inte upplever att den här filmen riktigt klarar sina anspråk. Klart sevärd och en bra film men ingen guldmedaljör. En stark trea.

Naken2011-08-16
Jag gillar verkligen den här filmen på något svårtolkat och kanske lite konstigt sätt. Den kan självklart inte ses som en aspirant på topplistan över världens bästa filmer, eller ens över Sveriges, och den vinner inga medaljer direkt för skådespel, regi eller story i mina ögon. Således är den inte värd några jätte höga betyg som en femma eller fyra. Men jag tycker att Naken är en anspråkslös, rolig och lättsmält komedi som bjuder på tillräckligt med underhållning i relation till den berättelse som filmen vill skildra. Definitivt sevärd för den som har beslutsångest och vill hyra eller ladda ner nåt till kvällen. En stark tvåa.

Allt om min buske2011-08-16
Oväntat rolig film i mina ögon. Brukar ha svårt för svenska filmer i allmänhet som alltid tycks uppfylla en känsla av att vara lite pretentiösa och anspråksfulla. Men Allt Om Min Buske överraskade på många sätt och Ola Rapace gör en jätte bra insats. Ingen konkurrent för guldmedaljer men rolig och lättsmält underhållande. En stark tvåa.

Ali2011-07-25
Överraskande bra och Will Smith gör en otrolig insats. Det syns kanske inte vid första anblick men efter att ha sett filmen för andra gången inser man vilket jobb Smith måste ha lagt ner på förberedelserna inför den här rollen gällandes dialog, träning men kanske framför allt att lära sig boxas som Muhammad Ali. En stark trea.

Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten2011-07-04
Filmen inleder bra och med några roliga replikskiften och snyggt foto är den fjärde Pirates of The Carribean någorlunda underhållande. Bättre än tvåan och trean men den är stundtals ganska rörig i historieberättandet, nästan som om man inte riktigt orkade lägga ner tid på klippningen. Kapten Svartskägg var en riktig ljusglimt men det förstörde mycket att man gett honom en massa övernaturliga krafter. En okej film men egentligen inte särskilt bra i mina ögon.

Lyckan, kärleken och meningen med livet2010-11-14
För lång för den handling filmen tar sig an. Blev tröttsamt men annars ganska bra underhållning. Filmen erbjuder egentligen varken mer eller mindre än vad man kan vänta sig av en ganska vanlig feel-good-film vilket både är ett plus och ett minus. Inte bra men inte dålig heller.

Nästa sida »