Alla kommentarer avses11

En oväntad vänskap2020-06-28
Sexistisk dynga med värdelöst filmhantverk på i princip alla punkter, en feel good-film som får mig att må riktigt, riktigt dåligt.

Close-Up2020-06-28
Hänförande studie av gränsen mellan verklighet och dikt, dokumentärt och fiktion. Både filmteoretiskt och i praktiken är det här en vacker skapelse.

A Serious Man2016-05-21
Bröderna Coens tveklöst bästa film, med fantastisk rollbesättning in i minsta biroll. Den svarta humorn är knivskarp i sin intelligens, och temat om svårigheten att hitta förståelse och mening i tillvaron ger denna mörka komedi en existentiell ton.

Reds2016-04-08
De dokumentära inslagen och skådespelarnas glöd (i synnerhet Keaton) till trots, faller "Reds" på koka soppa på en spik, och Beattys vilja att göra en mastodontfilm á la Lean, när han uppenbarligen inte kan axla rollen som episk historieberättare.

Lawrence av Arabien2016-04-08
David Leans förmåga att förmedla berättelsen visuellt är slående, och hela ökensekvensen (och följaktligen alltså de två första tredjedelarna av filmen) är en brinnande karaktärsstudie av T.H. Lawrence, skrivet i sand. Tyvärr har kvaliteterna som gör denna del av filmen så bra skalats av i den avslutande tredjedelen. Filmen virrar bort sig, och bildberättandet ersätts av politiskt maktspel och grandiosa stridssekvenser (vissa undantag finns förstås). Summa summarum, är Lawrence of Arabien i ett avseende ett mästerverk, som tyvärr snubblar på mållinjen. We do not like it.

Begärets dunkla mål2015-05-19
Det undermedvetna kan inte rättfärdiga denna gubbsjuka exercis i efebofili. Att intellektualisera filmen är att se mellan fingrarna på vilken misogyn och pervers film det här är. Negativt överraskad, hade aldrig trott att Buñuel skulle avsluta ett värdigt filmkonstnärskap med sådan här sörja. Han sa själv i en intervju att han inte var intresserad av att göra pornografi för snuskgubbar, utan föredrar att fånga erotiken i det subtila. Buñuel kastar här sten i glashus, och gör exakt den sortens explicita och osmakliga gubbfantasi som han själv förkastat. Extra stort minus för inslagen av våldtäktsförsök, ett tema som inte funkar om man inte kan hantera det.

JCVD: I huvudet på Van Damme2015-02-27
Rolig idé, värdelöst genomförande. Den här filmen hade vunnit på att vara mer mokumentär och mindre gangsterkomedi. Gisslandramat är totalt meningslöst i sin utdragenhet, men några scener med Van Damme själv lyder ändå.

Änglarnas andel2015-02-07
En trasig film av Loach. Den börjar i sedvanlig ordning med att romantisera den kriminelle unge mannen, alltid i underläge mot ett oförstående samhälle. Här tycks dramaturgin kretsa kring att lära sig vikten av ett lagligt leverne. Hälften in bestämmer sig Loach plötsligt för att omfamna heist-genren fullt ut och leka Rififi. Här blir lusten att tjäna storkosingen plötsligt det viktiga, och slutresultat blir en splittrad film. Vad vill Loach säga? Inkonsekvent, och tillika bevis på ett konstnärskap i kris.

Hobbit: Femhäraslaget2014-12-17
140 minuter massmord av orcher. Peter Jackson har nu slutit cirkeln som han påbörjade med sina B-filmer, och gör nu en film på samma nivå som Bad Taste - nu med samma idiotiska våldsbejakande i fullspäckad 3D.

Fickpengar2014-09-18
En nostalgisk sörja, och ett prov på vilken svag kraft Truffaut faktiskt blev i filmvärlden efter sina tidiga 60-talsfilmer. Intetsägande vardagsbetraktelser och putslustiga scenarion, att det hela inte ens knyts ihop ordentligt gör inte saken bättre. Jag skulle ha behållit mina fickpengar istället för att köpa den här rullen.

4912014-09-10
Spännande film som ej moraliserar, men dessvärre inte har en enda kvinnlig karaktär bortom stereotypen "sexleksak".

Det blåser upp en vind2014-04-09
Miyazaki verkar här mest velat göra en film för sitt 10-åriga jag. Den är tråkigt nog ett stort steg tilllbaka i hans konstnärskap, med flygplanspervesion och den mest stereotypa kärleksskildring Ghibli bjudit på all-time. Det är en virrig biografi som inte vet vart den vill landa, där kvinnan endast finns till som inspiration åt mannen, där ingenjörskonsten romantiseras. Det är en dålig film, men kanske också en tröstande påminnelse om att vi inte behöver sörja Miyazakis avsked till regissörsyrket.

Järnmannen2014-02-06
Tafflig arbetarskröna.

Utrikeskorrespondenten2014-02-06
Ett visuellt nöjesfält, med skickligt användande av kameravinklar och ljussättning, med känsla för detaljer. Filmen är dessvärre inte lika spektakulär i vad den har att säga, och detta praktverk luktar ibland lite lättare propaganda.

Percy Jackson och monsterhavet2014-01-10
En film helt utan riktning att gå, ett sunkigt virrvarr av mytologi, manus som svider i skinnet med sin banalitet. Första filmen var allt annat än bra, men i alla fall hyfsat konsekvent i sitt utförande. Detta är utan tvekan en av de sämre ungdomsfantasys som någonsin gjorts.

Begär2013-12-24
Amatörpsykologi av trött, kåt gubbe.

Ashes2013-12-17
Gjord på skoj, borta likt aska.

Harry bit för bit2013-12-17
Pinsam gubbsjuk feberdröm.

Våld och passion2013-11-24
Illa Visconti! En plåga till film, som misslyckas med att skapa något som helst intresse för den trasiga familjen som flyttar in i övervåningen. Ofattbart att samma regissör gjorde kvalitativa "Döden I Venedig" ett par år tidigare.

Sukiyaki Western Django2013-11-24
Om Miike är i sitt esse med "Dead or Alive 2", är han här en nedgången kreativ kraft, som lever på tröttsamma klichéer.

Tjuren från Bronx2013-11-23
En fantastisk och omvälvande film, minns faktiskt inte att den var såhär pass bra. Psykologiskt insiktsfullt om maskulinitet. Jake La Mottablev trots allt uppmärksammad och existensberättigad just för sin aggressivitet och råa styrka, och det skildras fantastiskt hur han i sitt sammanhang har svårt att leva upp till rollen som medmänniska och parallellt axla den store boxarens mantel. "Raging Bull" blir aldrig en traditionell berättelse med en konflikt som kan besegras. Istället är det en djupdykning i en samhälluppfostran, där det ses som okej att slå, kontrollera och negligera sin fru som man.

Ingmar Bergman - 3 dokumentärer om film, teater, Fårö och livet av Marie Nyreröd2013-11-22
Ytlig och okritisk idolisering av Bergmannen från Marie Nyreröd, som verkar vara mer intresserad av att spela starstrucked och synas i bild med mästaren än att göra ett intressant porträtt av honom. Bergman är dessutom en sjukling till mytoman, och blir personlig först mot sista delen. Han utnyttjar också mediefascinationen kring honom genom att spela en fånig roll, vilket mer gör detta till en pajasparad. Under all kritik och räddad endast av avsnittet om Bergman och uppväxten.

Återträffen2013-11-22
Inte bara en studie i maktstrukturer, utan också roligt om subjektivitet och tolkningsföreträde, hur människan alltid tycks vilja se världen med sig själv som rättesnöre. Också en fantastisk metafilm, vars slut väver ihop filmen och ger oss hopp om en framtid där människan försöker förstå istället för att skönmåla världen.

Lida2013-11-22
Jag blev väldigt utled på filmen, som inte tar sitt tema särskilt mycket längre än just: hon är lite galen, synd för kändisen. Lida är en film att genomlida.

Apocalypse2013-11-02
Sekvensen om det franska plantaget är fantastiskt. En film som inte nödvändigtvis vill vara lika sammanhållen och diaboliskt subtil som "Gudfadern", utan istället använder ett kaotiskt grepp för att säga sanningen om kriget. Krig är inte action, inte struktur och medaljer, ordning i ledet. Det är kalabalik som leder till krig, och Coppola fångar detta bättre ände flesta andra krigsfilmer.

Woman of Tokyo2013-10-30
Det passade sig väl att denna ingick i brittiska filminstitutets samling av Ozu-melodramer. På många sätt en intressant inblick i hur ett samhälle där mannens behov alltid står i fokus i slutändan blir förödande, om man vill tolka den feministiskt.

Grease2013-10-30
En dröm om en tid som egentligen inte fanns; tragisk i sin sorglösa illusion om romans, rivalitet och vänskap bland glassbarer och drive in-biografer.

Die Another Day2013-10-29
Reklamestetik för den som föredrar koncept framför narrativ.

19002013-10-27
Episkt berättande som förlorar på att förenkla historien och blunda för kommunismens mer tvivelaktiga element.

Åskbollen2013-10-05
Det ultimata beviset på att konceptet går före kvalitén i Bonduniversumet. Omotiverat, oinspirerat, överflödigt är ledord i utformningen av denna och i princip de flesta Bondfilmerna. Den misslyckas totalt med att skapa engagemang i karaktärerna och inte ens kärnvapenhotet känns särskilt påtagligt. Det här är endast dykare och ögonlappar.

Nästa sida »