Alla kommentarer avpelikan

Tampopo - nudlarnas drottning2023-01-18
Mycket nära en femma. En delvis surrealistisk film, med bitvis "tråkiga" scener, men som ändå aldrig blir tråkig. Briljant!

Polarexpressen2023-01-01
Uncanny Valley OCH sliskigt, amerikanskt gull. Som om världen inte vore vacker utan lögner. Inte ens en tvåa.

Armageddon Time2022-11-27
Långtråkig.

Wayne's World2022-11-27
Jag hade allt sett den redan, och fy fan för att se om den (av misstag).

En attendant Bojangles2022-11-12
Svag femma. Efter en nästan psykedelisk början, tog filmen en mörk och gripande vändning. Jag måste erkänna att det kom en tår på slutet.

Adieu Paris2022-11-12
Ganska medioker. Typiskt franskt. Kul om man saknar la Closerie des Lilas.

Knives Out2022-10-24
2022-10-22: flygfilm. Rolig! Helt klart överdriven, men det var liksom poängen. Och jag kunde bara förutse halva lösningen.

King Richard2022-10-24
2022-10-22: flygfilm. Kanske 4:an är generös, men jag drogs med i filmen, och var underhållen i över två timmar. Det är väl ändå värt en fyra?

The Duke2022-10-24
2022-10-09: flygfilm. OK och smårolig, men inte mer.

Triangle of Sadness2022-10-24
Den första timmen tittade jag mycket på klockan. Rollfigurerna var helt enkelt för dumma, och skildrade helt utan humor - hur kul är det att titta på dumma människor, realistiskt och välspelat eller ej? Sedan tog det sig lite. En mycket välgjord film, men varken gripande eller speciellt underhållande.

De 400 slagen2022-09-03
Une perle de la culture française, un vrai classique, et pour de bonnes raisons ! Début joyeux, qui lentement d'approfondit et noircit.

Never Look Away2022-09-01
Magnifique. Presque trois heures, pas une minute de trop.

Dreamers2022-08-30
Haha, alla dessa maoskulpturer och - affischer. Överklassens bekväma barn, med rödvin och djupa filosofiska diskussioner. Allt. Är. På. Allvar. Ack ja, vem har inte varit ung? ;-) Synd bara att filmen var på engelska. Ironin hade kommit bättre till sin rätt på franska.

Persona2022-08-28
Kanske en femma? Jag måste se om den ensam eller på bio, om några år. Den kommer säkert på Le Champo.

Sommaren med Monika2022-08-28
Jag såg den väl våren 2018, och minns mest att det irriterade mig. Lite långtråkig på sina ställen, och så Monika som var så egoistisk. Fast det var kanske precis meningen att man skulle bli arg på henne? Svag trea.

Den allvarsamma leken2022-08-28
Boken är säkert bättre, dags att läsa den. (För inte läste vi den i skolan på 90-talet.) Nog är det synd, när skådespelare i kläder från förr hundra år sedan och med ord från förr hundra år sedan, talar på modern svenska. Lär man sig inte att uttal är viktigt på teaterhögskolan? Det fick mig att inte för ett ögonblick kunna leva mig in i historien, utan att se filmen som just en modern film. Eller så är det bara dåligt skådespeleri? Jag kände inte empati för någon av rollfigurerna. Synd, för det är en vacker kärlekshistoria. Och huvudmelodin, som spelades om och om igen, var en väldigt enkel och ganska tråkig liten sak.

Åh... dessa karlar!2022-08-25
Kul att se Paris på 70-talet. Annars en smårolig film, som inte gör något om man missar, annat än om man vill se något typiskt franskt.

Tuffa gänget2022-08-18
(april) Ganska kul. Ganska överdriven. Svag trea.

Licorice Pizza2022-08-18
(såg den i februari) Jag minns att den var tråååkig. Men varför?

Smultronstället2022-08-16
Såg den 2018, men den hade nog varit bättre på 50-talet...

Elvis2022-08-16
Lite osammanhängande tankar: Synd att det inte handlade mer om hur Elvis skapade sin musik. Hur kunde han bli så stor, när han varken skrev musiken eller texterna? Han var ju "bara" en sångare, men vilken sångare! Annars var filen suverän, om än kanske lite ytlig. Förutom musiken under eftertexterna - vilket misstag att inte använda Elvis' musik! Även rapen i filmen var lite störig, men inte så dålig som den under eftertexterna.

Det är bara förnamnet2022-06-27
Det känns att filmen är baserad på en pjäs, men det gör inget. Det är helt enkelt en mycket bra filmatiserad pjäs.

Jungle Cruise2022-05-27
Börjar trist, men tar sig. Lite grann.

Ice Age2022-04-10
2022-04-06 Nä fy. Var den rent av värre än jag mindes? Ner från två till ett. De flesta djuren att så jobbiga att jag har svårt att se färdigt.

Snöleoparden2022-04-09
En av de vackraste filmer jag någonsin sett. Poetisk, meditativ och långsam, men inte tråkig ett ögonblick!

House of Gucci2022-04-03
Lady Gaga imponerade som skådespelare! Övriga var också bra, men henne hade jag inte förväntat mig det av.

The Batman2022-04-03
Ljussättningen lyfter upp en stark trea. Jag gillade (alla?) skådespelarnas insatser, men actionscener är helt enkelt inte min grej...

The Adam Project2022-03-29
Perfekt covidfilm.