Alla kommentarer avmammene

Close2021-09-17
Fick aldrig något riktigt intresse för någon eller något här. Bortskämd flicka och tuff brud som ska samarbeta. Under filmens gång funderade jag varför Rapace alltid beter sig och ser lika ut i alla filmer jag sett henne i, ganska uttjatat.

Blanche and Marie2021-09-17
Blev aldrig riktigt engagerad i detta, många olika människor som kom och gick så man fick aldrig riktigt lära känna någon. Gjorts mycket film om denna tid och hur man kämpade i det tysta mot fienden, den här tillhör inte det bästa som gjorts.

Money Monster2021-09-16
Här händer det saker från början till slut och vissa budskap kommer på köpet. Kan vara lite svårt att hänga med ibland, men när trådarna knyts ihop så klarnar bilden. Det jag tänker, man kanske inte ska skylla sin egen dumhet på alla andra, men här gjorde det i alla fall nytta, fast väl dramatiskt kanske.

Ser du månen, Daniel2021-09-15
Svårt att se detta utan att förfasas över vissa människors skrupelfrihet, svårt att fatta att de tycker att de har den rätten att bestämma över andras liv när de springer omkring med sina vapen och spelar tuffa. Nåja får lugna ner mig lite. En film som påverkar mig så här och dessutom bygger på sanning måste jag ge en fyra och när även skådespelet och regin är bra så finns det inte mycket att klaga på, Ibland kändes den som en dokumentär, då har man lyckats skapa rätta känslan.

Meet the Parents: Little Fockers2021-09-15
Verkar som jag tittat i fel ordning, men inget som störde. Kan tänka mig att se de två föregångarna för jag tyckte det här var rätt kul. Mycket är ju De Niros förtjänst men de flesta skötte sig bra, det är rätt enkel humor och säkra kort, men har man roligt så har man. Så en rätt stark tvåa får det bli.

The Great Raid2021-09-13
Bra uppbyggnad inför det uppdrag som skulle utföras, då med olika viljor och man förstår att rätt beslut måste fattas, inget får gå fel. Samtidigt en inblick i fånglägret där japanerna inte glorifieras direkt. Bygger på den sanna fritagningen av 500 amerikanska fångar, som alltid blir jag imponerad av människors mod. Mycket bra skildrat, så trean är stark.

Don't Come Knocking2021-09-12
Den här stilen på film brukar jag uppskatta, men här har man inte riktigt fått till det. Det är hela tiden rätt bra när Sam Shepard är i bild, men själva historien går liksom knackigt och skådespelet haltar lite fram och tillbaka hos övriga inblandade. Sedan kan jag tycka att man antingen spelar över eller maskar, konstig kombination. Efter att det gått väldigt sakta så gick slutet väldigt fort.

Angel Eyes2021-09-09
En film som ville vara väl mystisk för sitt eget bästa. Hela tiden förstod man som tittare vem den mystiske var och det blev en lång transportsträcka där man bara väntade på att hon skulle fatta. För smörigt, då allra helst på slutet.

The Edge of Seventeen2021-09-09
Måste säga att det var ganska outhärdligt att se denna självupptagna jobbiga Nadine, en prövning för omgivningen minst sagt och jag hade väldigt svårt att tycka om henne, men det behöver man ju inte heller. Olycklig eller inte, det finns måtta på hur man får bete sig mot människor som vill en väl.Den stora behållningen är Woody Harrelsons karaktär, med sin underfyndiga humor. Slutet blev för komprimerat och tillrättalagt enligt min smak.

Le Mans '662021-09-07
Som inte motorintresserad och bli så fascinerad av denna film som jag blev så är det bara att tacka och ta emot. Mycket är de två huvudrollsinnehavarnas förtjänst, även om det tog ett tag att acceptera Bales något jobbiga karaktär. Matt Damon gör sig mycket bra i denna roll och de två tillsammans är stor del av behållningen. Vilken historia, då mycket tacksam att göra film på och görs det så här bra så drämmer jag i med en fyra.

Ben is Back2021-09-04
Man utgick här från ett annat synhåll, ett mycket intressant grepp att från början inte veta något och att sedan bit för bit få inblick i huvudpersonens och då också hela familjens liv. För att sedan fyllas på som ringar på vattnet med fler som blivit påverkade av Bens beteende. Detta gör att det blir en vidare blick och att sympatin eller inte sympatin pendlade. Sedan kan jag tycka att vissa saker gick väl enkelt, men det förtar inte känslan som filmen skapade. Stark trea.

Kalushi2021-09-02
Det hade kunnat bli ett högre betyg om man skippat flamsandet i början som jag inte förstod vad det hade för funktion mer än att skrämma bort seriösa tittare. Tur att jag stannade kvar för sedan blev det seriös berättad historia om en frihetskämpe som jag inte kände till.

Journey's End2021-09-01
Kanske inte den starkaste trean, men jag uppskattar det man försöker göra. Väntan på något som man egentligen inte vet vad det ska sluta i eller inte vill veta. Vissa försöker leva ett vardagsliv så gott det går och hålla humöret uppe, inte bara på sig själva, utan tar ansvar för de som inte klarar pressen. Detta är mycket bra skildrat och jag uppskattar just detta att inte bara visa dödskamper och blod, utan också kampen inombords.

Only the Brave2021-08-28
Vad jag uppskattar med det här är att man bygger upp brandmännens vardag i både arbete och privatliv, att man inte överdramatiserar hela tiden. Den myckna grabbigheten var något påfrestande och kanske gick det lite fort för viss utveckling, men jag förstår samtidigt att man har en begränsad tid att få med mycket, för att förstå resten. Att det bygger på en sann historia är alltid intressant och utförandet av skådespelarna kändes verkligen autentiskt, följde med långt efteråt jag sett den. En stark trea.

The Marksman2021-08-25
Alltid trevligt med en roadmovie med en gammal veteran och en pojke, relationen mellan dem är det intressanta. Sedan kommer det lite korkade bovar i vägen, det kan kännas lite larvigt ibland, men det hör väl till. Det finns ett allvar i botten, när något kommer närmare kan det vara svårt att värja sig och den långsamma och påtagliga förändringen i Liams roll var det intressanta, vilket han för övrigt gjorde riktigt bra. Tycker han ska fortsätta i den här sortens roller, han har blivit vuxen.

Giant Little Ones2021-08-24
Bra balans här mellan sak och orsak. Man fastnar inte i det sexuella, utan fokuserar mer på människan, identitet, kamratskap och tonårsproblem. Sedan blir det kanske lite fioler, men inte så farligt.

Livet efter dig2021-08-22
Vid första anblicken kan man ta det här för en romantisk komedi, men den har ett allvarligt sidospår som man valt att bädda in i lite fluff.Ett lättsamt sätt att berätta på och det bjuds på mycket mys och skoj, men även allvar. Min behållning är att se deras relation växa och så är det ju brittiskt så det förslår.

Ett fall för Vera - Sjöbris2021-08-22
mammene 2021-08-22 Här tog det lång tid innan jag förstod åt vart det lutade. Olyckliga omständigheter och Veras sympatier räcker även till för den skyldige. Vackra miljöer mitt upp i alltihop

Ett fall för Vera - Utan föräldrar2021-08-22
Mycket bra avsnitt. Vera visar verkligen upp hur mycket hon känner och värnar om offret. Hennes hjälpreda får också en släng av medkänslan, vilket han kanske inte alltid är van att få. Sorglig upplösning.

Ett fall för Vera - Man överbord2021-08-22
Krångligt att hitta rätt denna gång, men skam den som ger sig. Vera arbetar enträget på och känner hela tiden med offret.

Ett fall för Vera - Ett olöst fall2021-08-22
Riktigt bra, denna gång blir Vera personligt påverkad, och hennes hjärta svärmar över. Slutscenen sitter.

Ett fall för Vera - I döda vinkeln2021-08-22
Känns som det går lite på rutin här, samtidigt som det är väl tillkrånglat.

Light the Fuse... Sartana Is Coming2021-08-21
Det går ju inte att komma ifrån att Clintan känns närvarande, fast i en annan gestaltning. Gianni Garko gör det faktiskt rätt bra, det är en ordinär western med alla dess ingredienser, kul för stunden.

Colonel Chabert2021-08-18
Gérard Depardieu är verkligen bra i denna roll som en återvändare från "döden". Många djupa vändningar och listiga försök innan ett beslut fattas. Lugnt och begrundat berättat.

Så länge hjärtat kan slå2021-08-17
Jag känner här att man har haft stor respekt för ämnet, inget man tagit lätt på och hafsat över och inte heller överdramatiserat, helt enkelt en bra balans. Ibland kändes det nästan dokumentärt, alla helst med sjukhusscenerna och hanteringen av organen. Inte ofta jag kan se operationsscener, men här kändes det inte otäckt. Visade på så bra att ingen blev opåverkad, en kedja av blandade reaktioner.

And Breathe Normally2021-08-14
Isländsk miljö, med kargt väder och kortfattade dialoger, men bakom den karga ytan finns också mänsklighet som här växer fram och den lilla pojken hade nog det största hjärtat. Lite eländig socialrealism bjuds det på och ibland tyckte jag det var lite uppenbart vad som skulle hända, men övervägande var det ett sant nöje att se, så trean är stark.

Fatherhood2021-08-12
Inget nytt direkt, en film som är behaglig att finna sig i men inte lämnar några bestående men.

De professionella2021-08-11
En western av den gamla modellen, där man inte tar så allvarligt på själva historien. Går att räkna ut rätt bra hur det ska sluta, men det är inte det som är det viktiga. Det lekfulla utförandet är det som gör hela filmen, glädjen och spefullheten, kommentarerna man slänger ur sig, ordet är fritt kan man säga. Stark trea.

The Mustang2021-08-09
Många känslor kommer fram här, både utanpå och inombords. Djur har ju som bekant en positiv inverkan på psyket. Även om det här bygger på verklighet så är det film och antagligen förenklat. Det jag uppskattar är att man får fram flera sidor av fängelsevärlden, att det kan verka fånigt med program, men att det kan hjälpa vissa, band som knyts mellan människor, men även mellan människor och djur. Så klart är det lite romantiserat, men också problematiserat. Roman Coleman spelas mycket bra av Matthias Schoenaerts.

Blue Story2021-08-06
Känns en aning deprimerande att se och tyvärr aktuellt, verkar aldrig få något slut på det meningslösa våldet. Det här byggdes upp på ett realistiskt sätt, för att sedan eskalera mer och mer. Lite oväntade vändningar bjuds det i alla fall på, så helt hopplöst kanske det inte är. Bra skildrat. Jag gillade tom rappandet.

Nästa sida »