Alla kommentarer avlottes

Berättelsen om Pi2016-05-21
Kan inte riktigt minnas den, vilket inte är ett bra betyg...

The Heat2016-05-21
Gillar Bullock och McCarthy men snälla M, dumpa din man som regissör och lämna lite space åt andra skådisarna i filmen.

Spy2016-05-21
Måste se om den här filmen för jag kan verkligen inte minnas den. _ Eller inte. Men jag gillar ju MM. Tycker bara inte att hon skulle regisseras av sin make. Det blir allt fokus på Melissa och den sortens skådespelare är hon inte än, att hon kan bära upp en hel film.

The Love Guru2016-05-21
Etta eller tvåa, jag minns inte. Tyckte bara den var kass.

The Lady in the Van2016-05-21
Fin men rätt seg och jag sov gott under en stor del varför betyget kanske är orättvist men trots allt relevant.

The Hateful Eight2016-05-21
Ovanligt mycket kvinnor för att vara en Tarantino-film. Kul.

Brooklyn2016-05-21
Ett fantastiskt gott hantverk, mycket bra skådespelare, och varje bildruta är en dröm av välkomponerat mästerskap, fotot och färgerna är en sann glädje att se. En riktigt njutbar film, och problematiken är absolut relevant. Men persongalleriet är stereotypt och människoskildringen grund, vilket drar ner totalbetyget. De goda är ack så goda och de onda hopplöst oföränderliga.

Mannen utan ansikte2016-03-27
Jag tror inte att jag klarar av att betygsätta den här. Men den är både kass och sevärd på ett förvirrande sätt. Lite seg mot slutet men man vill verkligen se hur den slutar.Den går in på en lista med filmer som A Clockwork Orange, Eraserhead, Zardoz och några till....

Gone Girl2015-11-29
Riktigt bra.

Station Agent2015-09-19
Stark fyra eller kanske rentav en femma, den får sjunka in lite innan jag vet. Väldigt bra iallafall.

Tammy2015-09-19
Ben Falcone ska inte regissera sin fru, men det var ju inte förstahandsvalet. Känns som att Susan Sarandon var lite bortkastad i den här rollen. Hon kan mycket mer, men det bar allt fokus på Melissa. Som jag iofs älskar men det kunde varit vättre med en nedtonad Melissa. Lustigt att man alluderar på Thelma och Louise men kallar filmen bara "Tammy". Det säger kanske allt.

Nightcrawler2015-09-19
"The Ultimate Success Story" - Gyllenhaals sammanfattning, jag kan bara skriva under. Sjukt obehaglig och mycket träffande. Det är den här typen av människor som uppnår makt. Inte alla är sådana, men tillräckligt många för att man ska bli rädd.

Who Am I - No System Is Safe2015-09-08
Gillar tyska filmer och denna var inget undantag. Lite lagom mindfuck.

Cosmopolis2015-09-01
Tänkte att det var en filmad teaterpjäs, det är det tydligen inte men kunde verkligen ha varit. Funderade på en etta eftersom jag verkligen inte gillade den men eftersm jag somnade rätt mycket så är det inte rättvist...för övrigt är ettorna förbehållna filmerna som jag stänger av aktivt. Inte helt ointressant, tanken var väl bra men någonstans blev det.. bara för mycket, för drygt, för konstigt, för ointressant. Vet inte riktigt om en annan skådis än Pattinson hade kunnat rädda den. Edward Norton? Matthew McConnelly? Steve Buscemi? Fast de är ju för gamla allihop, rollfiguren är bara 28. Men någon som kan uttrycka något genom sitt minspel hade ju underlättat.

Lovely & Amazing2015-08-31
Gillar man bra realistiska dialoger och trovärdiga människoporträtt etc är detta rätt film. Vill man ha fantasy, thrillers och hjältedåd är det helt fel. Själv älskar jag förutsägbarheten i Holofceners filmer. Hon iakttar livet omkring sig och skildrar det, inte klichéerna som man har sett till leda.

Red 22015-08-30
Helen Mirren är bäst.

Gravity2015-08-30
Childten of Men är en av mina favoritfilmer men jag visste inte innan att det var samma regissör. Tur det för då hade mina förväntningar varit skyhöga. Nu var de inte det och jag är imponerad över vilka fantastiska möjligheter som finns idag att simulera sådant som viktlösheten i en rymdkapsel eller i rymden för den delen. Det var mycket övertygande. Bullock är som vanligt bra, hon är också en favorit. I allt en tankeväckande film med ett budskap.

A Home at the End of the World2015-08-15
Den här är riktigt bra. Intressant tema, bra skådisar, Farrell är lysande. Underbart fångad tidsanda. Skitbra musik. Coola kläder och miljöer. Jepp, riktigt bra.

Every Day2015-08-15
Tja. Jo. Men....

Metalhead2015-08-15
Råkade se två isländska filmer på tre dagar och denna var den första. Ingen av dem var direkt sentimental. Uppfräschande att få en ny synvinkel på lite av varje.

The Good Heart2015-08-15
Hm. Vissa böcker avslutas hastigt och lite hafsigt, som om författaren till slut inte står ut med att berätta mer och bara vill ha det överstökat. Mer sällan händer det i filmer men i denna fick jag tyvärr den känslan. Allt är utmärkt, fram till slutet där berättartempot ändras och människor som man har investerat i faller bort. Synd på så rara ärtor. Jag vill ändå ge den en fyra, för att det var en originell och intressant historia, bra berättat förutom den detaljen då..

Kärlekens konst2015-08-08
Mja. Jo. Ok, som sagt. Somnade bara en gång och då vsr jag ändå ovanligt trött.

Där floden flyter fram2015-08-08
Trea eller fyra, hm. Kan nog vara värd en fyra. För att det är en verklig historia och då kan den få vara så här realistisk och långsam. För att man inte blir skriven på näsan - det finns många subtila detaljer att fundera på. Varför vänder Paul ryggen åt sin storebror när denne vill att han följer med till Chicago, t ex? Och för att miljön är underbar, fotot är fint, Brendan Blethyn är en personlig favorit, för den unge Gordon Lewis premiär, för Brad Pitt som är lika charmig som en gång regissören, för att livet är precis så svårtolkat och hopplöst och ändå alldeles alldeles underbart.

The Ladykillers2015-08-08
Efter allt pretentiöst dravel jag sett de senaste dagarna så kändes den här som en välbehövlig rundsmörjning av maskineriet. Jag fick tillbaka min filmaptit. 😃Kul också att få se Hanks som överspelande kriminell mastermind, en roll han uppenbarligen njöt stort av att få spela. Slutet är lika bra i den här som i originalet!

The One I Love2015-08-08
Känns som om manusförfattaren missade lektionen i skrivarskolan om "kontraktet" mellan läsare (tittare) och författare/regissör. Jag lovar som tittare att ge mig in i din värld som du skapar och inte ifrågasätta den. Du lovar som manusförfattare och regissör att ge mig bästa möjliga föresättningar för att klara av detta.... För övrigt tyckte jag att skådisarna gjorde ett utmärkt arbete och att det är befriande att inte alla kärlekspar, speciellt kvinnan, alltid måste vara bildsköna.

Welcome to New York2015-08-08
Mja... Märklig sak det här. Först har vi den otroligt fete Depardieu som får agera porrskådis i en halvtimme vilket han gör med den största inlevelse jag hittills har sett honom visa i någon av hans filmer. Det stånkas och brölas och han verkar uppriktigt njuta av det skådespelarkall han annars gäspar sig igenom. Sen kommer vi till filmens andra del där något slags djup ska utspela sig och där är han inte lika övertygande. Varför hans rika och otroligt vältrimmade fru skulle tolerera att hennes man blivit en slafsig våldtäktsman till alkis, och dessutom ha ambitionen att denne sophög till man skulle kunna bri president är en fullständig gåta. Intressant tema, bra upplägg, men en annan skådis än Depardieu hade kanske kunnat få det att gå ihop.

Sommaren med Monika2015-08-08
Behållningen för min del var fotot, framför allt 50-talsmiljöerna. Storyn är riktigt lökig, men man måste ju ha överseende med att det har gått en livstid nästan. Den är riktigt intressant ur ett feministiskt perspektiv. Ingmar Bergman vänder glatt på rollerna och låter Harriet spela den försummande föräldern alltmedan han själv glatt lämnar ännu en kull ungar (han har 6!) för att förföra den hälften så gamla Harriet, som dessutom redan var sambo med en annan skådespelare, Per Oscarsson. Hm... Jag börjar förstå bandet mellan Woody Allen och Ingmar Bergman.

Den stora skönheten2015-08-06
Vackert, absolut. Saknade handling men det kan bero på att jag somnade minst fem gånger innan jag gav upp och stängde av efter vad som kändes som lika många timmar. Bästa scenerna var på klubben när alla åldrar blandades och dansade. Vill åka till Rom bara för att uppleva detta, så något gav den trots allt.

Boyhood2015-08-03
Det här är ju inte en film vilken som helst. Den följer två barn under hela deras uppväxttid, vilket är helt unikt i en spelfilm och just därför får den också ett dokumentärt drag som är riktigt intressant. Jag kan dock inte låta bli att tänka på The Truman Show, med Jim Carrey. Är det så juste att låta sina barn växa upp med en sådan exponering? Fast det blev riktigt, riktigt bra.

Almost Friends2015-08-03
Sally Hawkins gör en riktigt bra kvinnlig huvudroll och Giametti är riktigt bra.

Nästa sida »