Alla kommentarer avlabi

The Zone of Interest2024-02-25
Vilket mästerverk. Helt knockad.

Den tysta flickan2024-02-04
Claire Keegans kortroman är mästerlig. Bairéad lyckas överföra den till film alldeles utmärkt.

Melancholia2024-01-04
Lysande om depression. Först störde jag mig på typ samtliga karaktärer, sedan föll allt på plats och drabbade mig rejält. Så kul att den är inspelad på Tjolöholms slott. Bor själv alldeles i närheten.

Höstlöv som faller2023-11-19
Alma Pöysti, vill du gifta dig med mig?

Before Midnight2023-10-29
Yes. Där är trilogin i hamn. Så förbannat bra.

Bara en dag2023-08-06
Mindre överspel av Hawke i uppföljaren. Dialogen lika bra som i första, men den känns lite mer polerad och saknar ettans fräschör och indiekänsla.

Bara en natt2023-08-06
Lite lätt överspel från Hawke, men det har jag överseende med för filmen är fullkomligt briljant. Delpy borde ha blivit Oscarsnominerad även för sin skådespelarinsats.

Den vilda flykten2023-08-05
Kurosawa goes buskis. Lite småpajigt, men underhållande. Något seg mot slutet.

De Gaulle2023-07-22
Filmen lite för skissartad för att nå ända fram, inte minst mot slutet.

Oppenheimer2023-07-22
Ett tre timmar långt Oscar-bete. Och visst, det kommer säkert regna Oscarstatyetter över den här filmen. Robert Downey jr och Emily Blunt ligger bra till. Men för biopubliken är detta en bombmatta av dialog och karaktärer som blir mastigare än någon mäktar med. Kändes som den aldrig skulle ta slut. Utrist dialog ljudsätts med töntiga mastodontstråkar och pukor. Filmen kommer dessutom inte ens i närheten av att klara Bechdeltestet, kanske är det därför jag gillar Blunt bäst. Välgjord, välspelad och väldigt tråkig. Snark.

Eiffel2023-07-20
Blä. Skippa kärlekshistorien och fokusera på bygget, säger jag.

Målaren på Moulin Rouge2023-07-20
Stolpig dialog, knepig casting (Henri ser jämnårig ut med sina föräldrar) och väldigt lite genuin Paris-exteriör. Ändå påkostat och färgglatt och man vill veta mer om Toulouse-Lautrec.

Porträtt av en kvinna i brand2023-07-16
Vackert, sensuellt och välspelat. Härligt befriat från smetiga känslopjunkstråkar. Det gör att de två musikstycken som förekommer verkligen sticker ut.

Indiana Jones and the Dial of Destiny2023-07-06
Stundtals urflippat och en del slapp dialog. Men man får mycket högoktanig action för pengarna! Och Harrison Ford, snart 81 år, verkar vara evigt ung.

Berätta inte för någon2023-07-01
Bra driv och intrig!

En bohem i Paris2023-06-29
Fläckfria skådespelarinsatser. Bortsett från det undrar jag hur filmen blev en sådan framgång i Frankrike? Riktigt slappt och fånigt manus.

Miraklet i Sargassohavet2023-06-04
Det var då en riktig feelbadfilm. Nattsvart rakt igenom.

Rifkin's Festival2023-06-03
Wallace Shawn är en femma i sig. Vilken stjärna han är! I övrigt är ensemblen ytterst ojämn. Det känns som att Woody har fått nöja sig med "skrapet" i kölvattnet av #metoo. För cineasten är alla filmreferenser julafton, men för den genomsnittlige tittaren skjuter de över huvudet. En typisk mellanmjölks-Woody.

Kvinnor offside2023-04-29
Så aktuell även 2023. Underbara skådespelarinsatser och med hopp om vad Iran skulle kunna bli. Ett land där systrar och bröder står sida vid sida.

Farväl Europa2023-04-29
Finstämt porträtt av Stefan och Lotte Zweigs sista år. Mervärde om man har läst Världen av igår innan.

Kafka2023-03-02
Lite seg. Men Armin Mueller-Stahl är alltid en fröjd att titta på. Se Woody Allens "Shadows and Fog" istället.

Fjärran, så nära!2023-02-09
Inte riktigt lika bra som föregångaren, men svinbra ändå. Otto Sander och Heinz Rühmann är briljanta.

A Hero2023-01-07
Älskar Farhadis filmer! Kameraarbetet i filmens inledning när Jadidi klättrar uppför byggställningen är magiskt. Titta på detaljerna i den sekvensen! Extra shout out till barnskådespelaren som gestaltar sonen. Vilken begåvning! Full femma.

Skjut på pianisten2023-01-07
Det hettar till på slutet, men annars inte en av Truffauts bästa. Fin casting dock!

Fire of Love2022-12-12
Fascinerande historia och bitvis fantastiska bilder. Dock något segt berättad.

Joker2022-09-17
En femma till en fantastisk Joaquin Phoenix, en tvåa till en störig film. Då landar betyget på en svag trea.

Den röda öknen2022-09-02
Det går säkert att göra snillrika analyser av den här filmen. 120 minuters psykisk ohälsa är väl kanske inte min tekopp direkt, så jag skippar analys här.

Captain Phillips2022-08-22
Riktigt spännande och bra driv från ruta ett. Problemet är känslopjunket och de obligatoriska Hollywoodstråkarna. Sedan får man kanske skylla på filmskaparnas strävan efter autencitet att Phillips fru i inledningsscenen samt en sjuksköterska i slutscenen är filmens enda förekommande kvinnor. Att göra Bechdeltestet är inte ens någon idé...

White Chicks2022-08-22
Så usel att den ibland blir liiiite rolig på grund av sin uselhet. Har inte åldrats väl sedan 2004 om man säger så.

Drive My Car2022-08-08
Femman är nära. Hade velat ha ett mer rosaskimrande slut, annars är det en perfekt film. Tōko Miura är briljant och bedårande.

Nästa sida »