Alla kommentarer avjanegallagher

In the Valley of Elah2012-08-15
Dold pärla som överraskar på flera sätt och fantastiskt skådespel av Charlize Theron,

Young Adult2012-08-15
Började förvånansvärt bra, men sjönk sen och var bitvis lite seg. Bjöd dock genomgående på en del fint foto, sountrack och en del diskbänksrealistiska detaljer som jag aldrig förr sett så bra skildrade. Särskilt bra är också Charlize Theron rakt igenom. Hon är verkligen hela filmen med sin fantastiska mimik och gestalning av Mavis.

Real Steel2012-08-15
gäsp.

Drive2012-08-15
Uppenbart inspirerat av Lynch med soundtrack, dramaturgi och kamerarbete, men skrapar inte mycket mer än på ytan av att faktiskt kännas som någon av hans filmer. Det märks genom huvudkaraktärernas avsaknad av mystik. Jag får inte veta någonting om Carey Mulligans karaktär, men jag bryr mig faktiskt inte heller, hon verkar helt enkelt inte så intressant, tar nog ett till popcorn istället så fort hon kommer i bild. Och Goslink då, ja man kan ju undrar varför han är som han är, han måste väl ha ett rätt mörkt förflutet..men han är en kille som kör snabbt i välstylade kläder som han aldrig i livet skulle ha valt själv. Det finns ingen trovärdighet i det där mysteriet, alltså är inte han heller särskilt intressant. Vad de är för varandra är ännu mindre intressant, men framförallt ofattbart eftersom det emotionella bakom relationen förankras väldigt dåligt, om ens alls. Denna futilitet stärks ytterligare genom användandet av "A Real Hero" för att knyta samman filmens crescendon. Det är en fin låt, men den var den innan filmen kom också. Lynch filmer definierar sitt soundtrack, ger låtarna ett ansikte eller sammanhang istället inte tvärtom. Och om man någonsin ska kunna komma undan med en 5 minuter lång hallmark-movie scen med överstrålande sol, lekande barn och skrattande tvåsamhet, får man hitta en mer spännande låt än så. Men nåväl. Det var ju fint att se på.

The Go-Getter2010-02-03
Måste vara något av det mest ointressanta jag sett på länge. Hyfsat soundtrack och tilltalande foto/estetik, men de hör båda till en skola som för närvrande är alldeles övermättad och där det finns betydligt starkare filmer. Zooey och Jena i samma söndertjatade roller som de alltid typecastas för stärker bara känslan av att den här filmen är väldigt överflödig. Jag ägnar hellre en och en halv timme av mitt liv åt att bygga roliga ansikten av pizzakanter eller nåt. Kan inte alla just-out-of-film-school med vurm för den här typen av filmer stänga in sig i ett rum någonstans och begränsa sig till att göra film för sin egen slutna krets.

KISS KISS KISS2007-06-24
vilket slöseri på tid

3002007-06-04
Jag älskar krigsfilmer, jag älskar visuellt snygga stridsscener. Men jag hatar den här filmen.

Blow-up – förstoringen2007-03-17
Jag kan inte komma på någon film som lika drastiskt växer varje gång jag ser den. Jag minns att jag var måttligt imponerad första gången jag råkade snubbla över den på TCM. Sedan dess har jag sett den ett par gånger. Varje gång är det någonting som framträder som riktigt briljant lite mer än vad det gjort tidigare.

Scoop2006-12-03
Utmärkt hantverk och en hel del bra dialog, men dess värre är inte handlingen i sig tillräckligt engagerande för högre betyg än en trea. En bra film men inte mer helt enkelt.

Brick2006-10-08
En stark fyra. Manuset bjuder på ett strålande nytt grepp på noir-genren. Det funkar verkligen bra, vilket är kul at se. Annars är den väldigt snygg och ska framför allt ha eloge för att användandet av noir-slang genomförts så bra. Men, som sagt var, den är inte banbrytande genialisk och det finns en del dramaturgiska missar. Därav att den inte riktigt når upp till en femma. Regissören och Manusförfattaren Rian Johnson räknar jag med att kommer göra mer, kanske ännu bättre film i framtiden.

Berättelsen om Narnia - Häxan och lejonet2006-08-01
katastrofal! Det var länge sen jag gäspade mig igenom en film i sådan hög grad. Hemska kulisser, dålig casting, vedervärdig dialog. Tv-serien var en favorit när jag var liten och håller även hyfsat bra (me dhjälp av lite nostalgi även nu), så jag såg fram emot den här filmatiseringen. Synd att de lyckats slakta historien totalt. Fullkomligt överflödig produktion.

Kill Bill - Vol. 12005-10-17
Ett postmodernt collage som vältrar sig i ytterligheter beståendes av spektakulära individuella scener baserade kring en minimal handling och ett smalt händelseförlopp. Kort och gott en euforiskt visuell skitfilm. Tolka det som ni vill.

28 dagar senare2005-10-17
Helt ok som tidsfördriv men plockar inga många poäng inom något annat område. Den kavalkad av likheter som den har med t.ex. night of night of the living dead & dawn of the dead är en travesti då man tyvärr inte vågat utforska dem eller ta ut gränserna i dem i någon som helst grad. Inget modernt mästerverk inom skräckgenren alltså. Men rekommenderad om man vill se en skräckis som i åtminstone lyckas hålla uppe en relativt bra takt spänningsmässigt och om man bortser från en del logiska brister trots allt bjuder på rätt postapokalyptiska referenser även om det är fegt utfört.

Alfie2005-09-12
Se originalet med Michael Caine istället. Jude law är alldeles för mycket av en "pretty boy" for en roll som alfie.