Alla kommentarer avfredrikj

Ad Astra2020-09-20
Flortunn handling som inte hänger ihop: ✓, påklistrat sentimental relation som inte är relevant för handlingen: ✓, omotiverade actionscener: ✓, billiga ursäkter till scener för att fläka ut trist rymd-CGI: ✓, amerikansk världsbild om det ensamma geniet/superhjälten som förändrar världen: ✓, pretentiösa monologer som försöker lappa över det tunna innehållet: ✓

Matteusevangeliet2020-04-11
Mänskligt med en så okarismatisk och självupptagen Jesus, men det är mest en räcka uppläsning av bibelcitat mot vackra fonder och stundtals intressant musikval.

Bibeln2019-05-01
Något överdramatiserat och actionspäckat, men inte så pjåkigt givet att de försökt hålla sig någorlunda trogna en tafflig förlaga.

A Quiet Place2018-11-04
Det här var överraskande taffligt. Filmen (om)definierar sina förutsättningar genom hela filmen, så att spelreglerna är oklara för tittaren, och till slut hänger förutsättningarna inte ihop med varandra. Monstren var uppenbarligen inte tillräckliga som spänningsmoment, så flera scener bygger på andra orelaterade utmaningar, som översvämning och att ramla ner i en cistern. Karaktärsbeskrivningarna är näst intill obefintliga och bygger på slitna schabloner (och omotiverad sentimentalitet) som inte byggs upp i filmen, och därtill agerar karaktärerna ologiskt. Överhuvudtaget bygger nästan hela filmen på löst sammansatta och återanvända element från ett flertal skräckfilmer. Det enda som är unikt, fokuset på tystnaden, slarvas bort genom att nästan varje scen är ljudsatt med musik. Om tittaren åtminstone hade fått befinna sig i familjens tystnad så skulle varje oavsiktligt ljud ha haft en större effekt och väcka mer obehag tillsammans med karaktärernas, istället för att bygga skräckmomenten på trista jump scare, som inte nödvändigtvis har med handlingen att göra.

Wild at Heart2018-07-28
Gott om typiska Lynchtics.

The Revenant2018-07-28
Testosteronfest och macho i superlativ.

Oslo 31 augusti2018-03-15
Dialogdrivet med relevant livsångest. Den sista dialoglösa biten tycker jag är sämre på att ge något bortom klichéerna.

The Swedish Theory of Love2016-11-27
Det här var pinsamt. Vad är tesen? Vad försöker han argumentera för? Det visas några löst ihopplockade scener om några människor som är ensamma och några som har människor omkring sig. Det associeras vagt till ordet oberoende, i meningen känslomässigt oberoende, och så förväntas vi dolt göra betydelseglidningen till ekonomsikt oberoende, utan att det har något med scenerna att göra. Vi får se en inzoomad bild på World Values Surveys diagram över värderingar i världen, till dramatisk musik, och så ekar Lars Trägårdhs uttalande av ordet "values" om och om igen. Vi får se några självförhärligande hippier som bor i kollektiv i skogen. Vi får se att det finns en bördig plats i Etiopien där en flicka blivit av med delar av käken för att hon gått för länge med en tumör. Men hon klagar inte. "Vi har mycket att lära av Afrika." Det är fri association, i bästa fall motsägelsefullt, amatörmässigt, ohederligt och, inte minst, tråkigt.

Det hände i New York2015-12-26
Filmen är ganska bra på att framställa religion som enbart en social konstruktion. Den traditionella sista utvägen mot kritik, "faith is believing when common sense tells you not to", används här för att motivera en tro på tomten. Kritikern är en glädjedödare, och trots att vi alla vet att det är på lek går rättegången ut på att upprätthålla illusionen och leda tron i pseudobevis, istället för att faktiskt fokusera på huruvida verkningarna är till skada (eller rentav nytta). Det är en lite snygg spegling av religionsdebatten ändå.

Fyra fula fiskar2015-05-05
Mycket göteborgshumor och jag kan se Monty Python komma ur det här, så det kan ha ett historiskt värde, men nu är det inte så mycket roligare än ett välgjort studentspex. Humorn får möjligen lite skärpa i den meningslösa konflikten mellan ländernas ledare.

Boyhood2015-04-26
Kul idé. Men historien rör sig kring en genomsnittlig amerikansk filmuppväxt, med genomsnittliga filmrelationer och genomsnittliga filmrepliker.

Polyester2014-11-09
Hela humorn ligger i luktkorten och det konsekventa drivandet med publiken.

Harmony Lessons2013-11-10
Här finns många teman och metaforer. Men varför? Hade karaktärerna behövt vara så bleka när scenerna får ta så lång tid? Och är fotot inte för snyggt för omständigheterna?

Alla helgons blodiga natt2013-11-10
Musiken är hela behållningen.

Jakten2013-09-22
Skickligt typexempel på den dramaturgiska standardmallen, men med snabba och överdrivna stegringar i omgivningens reaktioner. Det blir inte särskilt trovärdigt och Vinterberg schabblar bort den mer intressanta subtila stigmatisering som troligen är vanligare förekommande och mer psykologiskt än våldsamt nedbrytande.

The Kids Are All Right2013-07-29
Tänk om den amerikanska indien någon gång kunde lämna de säkra schablonerna och beskriva riktiga människor. Det är vad den här genren (för genrefilm är det) skulle behöva för att bli intressant. Tyvärr är det svårt att föreställa sig det.

Stjärnornas krig2012-11-11
Jag bedömer filmen utan att ha någon bakgrundsinformation om historien och skulle säkert ha haft större behållning av den om jag ägt några kringförsäljningsprodukter först, men förvånas över hur enfaldig och extremt förutsägbar den är. Lökig dialog köper jag, om den åtminstone hade varit originell. Klassiska sagoelement om svartvit godhet och ondska trängs in i rymdstandardmall 1A utan uppbyggnad. De goda har karaktärsbeskrivningar på en halv rad och de onda är ansiktslösa (och så usla prickskyttar att hjältarna inte ens behöver värja sig undan laserstrålarna). Att planeter, styvföräldrar och för att inte tala varelser av andra raser stryker med har inga märkbara konsekvenser för de inblandade (eller sker de terapeutiska samtalen mellan scenerna?). Till råga på allt är scenografin anmärkningsvärt oestetisk för ett rymdäventyr.

Den gode, den onde, den fule2012-10-07
Meningen är förstås, som titeln antyder, att karaktärerna ska vara stereotypa, och det är ju inte helt utan humor, men det blir lite för skissartat och med en handling baserad på en orgie i skjutvapen. Fotot är snyggt och filmmusiken ett praktexempel för en kurs på ämnet. Slutdu(tri?)ellen är läckert spänningsbyggande.

Moonrise Kingdom2012-10-07
Stundtals fin dialog mellan kärleksparet.

Funny Games U.S.2012-08-26
Lika bra som originalet. Just därför får den ett lägre betyg.

Changeling2012-06-17
Karaktärerna, uppdelade i goda och onda, är underordnade historien, som är långtifrån vattentät. Trots det ganska underhållande, mycket tack vare scenografin.

A History of Violence2012-06-03
Jag hoppades i början på åtminstone en halvdan metalek, utifrån överdriften i våld, konstlade dialoger, störande musik och förutsägbara vändningar. I slutändan blev det bara fånigt.

Titanic2012-05-13
Synnerligen platta och enkelspåriga karaktärer med lökig såpdialog utan trovärdighet. Om poängen är eskapism, så varför göra en film om en tragedi?

Extremt högt och otroligt nära2012-04-24
Extremt amerikanskt och otroligt sentimentalt.

Bombsäkert2012-04-24
Några svårsmälta premisser och karikatyrartade karaktärer, men ganska spännande och med läckert foto.

Whatever Works2009-08-12
Stundtals smårolig antirepublikansk film, eller hyfsat respektabel existentialism för dummies. Förvånansvärt moorealiserande.

Blindness2009-03-03
Efter att ha läst boken klurade jag på huruvida den gick att filmatisera. Frågan kvarstår fortfarande. Regissören har tvångsmässigt tagit tillvara på varje actionfyllt ögonblick och därmed tvingats rationalisera bort innehållet.

TV Lies2008-02-04
Lättsmält underhållning avhandlar kritik om lättsmält underhållning.

The Shining2007-11-01
Hela rysargenren sammanfattad och idealiserad i en tavla målad av en av de största konstärerna. Synd bara att duken var av papper.

Klimatförändringarna - en bluff?2007-06-19
Komedi och självbevisande dokumentär om vikten av kritisk granskning. Kompletteras lämpligen med videoföreläsningen "Scam of 'The Global Warming Swindle'" för den som missat de komiska poängerna.

Nästa sida »