Alla kommentarer avfleurs_du_mal

Blade Runner 20492018-03-13
Helt okej, även om den stilistiskt snor mycket från Beyond the Black Rainbow och N Winding Refn.

Holy Motors2018-01-20
En sorts blandning av Matthew Barney och Luis Bunuel. Mestadels långtråkig, på franskt vis.

Vi måste prata om Kevin2016-05-29
Dynga med konstnärliga pretentioner.

Star Wars: The Force Awakens2016-05-12
Skit. Hollywoodproduktioner blir (om möjligt) bara mer och mer själlösa. CGI-tekniken har onekligen blivit mera sofistikerad sedan prequel-serien, men samtidigt blir innehållit ännu mera schablonartat och fantasilöst. Karaktärerna är papperstunna, historien totalt förutsägbar, dialogen infantil. Saken blir inte bättre av att filmen uppenbarligen är tänkt som någon sorts nostalgitripp för äckliga Star Wars-nördar.

Der Golem2015-12-21
Underbara miljöer, men i övrigt inte så mycket att hurra för.

The Mayfair Set2015-10-21
Innehåller mycket intressant information, även om perspektivet är begränsat till Storbritannien och USA. Filmen analyserar de ekonomiska processer som har styrt globaliseringen. Den visar hur politiker har abdikerat inför marknadskrafterna och hur kapitalismen leder till nationalstaternas upplösning. Återigen visar Curtis hur liberalismen framställs som en demokratisering och frigörelse av individen, men i själva verket bara överför makten från staten till marknadskrafterna. Den fria marknaden demokratiserar inte, tvärtom, den skapar istället en allt mäktigare internationell finansoligarki.

Adam Curtis: Bitter Lake2015-10-17
Överlag den sämsta av Curtis dokumentärer jag har sett hittills, men inte utan poänger. Träffsäker framförallt när den skildrar de katastrofala följderna av att betrakta västerländska modeller för utveckling, demokrati och modernitet som universella och försöken att överföra dem från Nordamerika och Europa till länder som Afghanistan.

The Trap: What Happened to Our Dream of Freedom2015-10-12
En intressant och sevärd dokumentär som tar upp mycket viktiga frågor, men som vanligt i Curtis dokumentärer så är sista avsnittet det svagaste. Han väver skickligt samman många olika trådar men verkar sedan inte veta hur han ska avsluta det hela. Det ligger förstås i viss mån i själva temats natur: historien är alltid öppen och oavslutad.

Mad Max: Fury Road2015-05-24
I särklass den bästa actionfilmen jag har sett.

En ny flickvän2015-04-11
Tråkig och totalt förutsägbar HBTQ-propaganda.

Interstellar2015-03-28
Det enda som möjligtvis räddar den här dyngan är Hans Zimmers musik. Matthew McConaughey är en fruktansvärd skådespelare.

Mr. Turner2014-12-27
Det här är den första Mike Leigh-filmen jag har sett som faktiskt var bra. Jag blev positivt överraskad.

Boyhood2014-11-01
Den amerikanska liberala medelklassens världsbild och självbild får filmisk form i en plågsamt lång och psykologiskt platt uppväxtskildring. Karaktärerna är pappfigurer. En mainstreamfilm för en publik som inte fattar att att den är en mainstream. Dvs en typisk amerikansk indiefilm.

Among the Living2014-10-04
Clownmasker, övergivna tivolin, babysitters, en monstruös avkomma... Skräckfilmslichéerna står uppradade i den här filmen.

The Strange Colour of Your Body's Tears2014-10-04
Den här filmen var något av en besvikelse efter den briljanta och nyskapande debuten Amer. Jag hade högt ställda förväntningar, och den här filmen kändes som ett steg tillbaka. Det bästa med den var på sätt och vis miljön hela historien utspelar sig i (ett fantastiskt hus i överdådig art nouveau-stil), men den har ju regissörerna inte gjort själva.

Varats olidliga lätthet2014-08-14
"Tomasz, what I like about you is that you aren't kitsch." Men hela den här filmen är ju kitsch.

Pleasure2014-01-06
Måste säga att jag blev besviken och tyckte det här var en intetsägande film om ett ämne som i sig är potentiellt mycket intressant. Filmen är fylld med övertydliga pekpinnar och manuset är platt och saknar idéer. Synd!

Hotell2013-10-15
Lättköpt feelgoodfilm med platta karaktärer. Filmen saknar såväl trovärdig psykologi som intelligent humor.

Your Sister's Sister2013-02-08
Jag vill se en relationsfilm som inte handlar om hipsters.

Svart måne2013-01-07
En långtråkig "drömsk" film. Hade aldrig orkat se hela om det inte hade varit för den underbart sexiga huvudrollsinnehavaren.

Thirty Two Short Films About Glenn Gould2013-01-06
Se hellre intervjuer med den verklige Glenn Gould, eller något av tv-programmen han själv gjorde.

Rust and Bone2013-01-06
Filmen kommer aldrig ur det stereotypa och det förutsägbara. Karaktärerna förblir platta ända till filmens slut.

Inbred2011-09-24
En del bra goreeffekter, annars ganska tråkig.

The Woman2011-09-24
Vilken besvikelse...

Hiss till galgen2011-07-31
Mycket bra suspense, snyggt foto, vacker Jeanne Moreau.

Sex Is Comedy2010-11-27
Innehåller kanske den bästa sexscenen i hela filmhistorien... har aldrig sett något liknande...

Svinet2010-11-25
Först den här filmen, och sedan året efteråt Salò. Mitten på 70-talet var visst koprofagins gyllene tidsålder inom filmkonsten.

Kristi sista frestelse2010-11-19
En del fina scener och tänkvärdheter.

Inception2010-11-18
Det enda som är någorlunda bra i den här filmen är musiken.

New York, I Love You2010-11-07
Redan titeln gör att man anar tråkiga klichéer, och man har inte fel. Filmen är verkligen bara fylld till brädden av New York-klichéer. Uselt.

Nästa sida »