Alla kommentarer avdvdjonte

Återkomsten2014-09-23
Barnen är fantastiska skådespelare. Pappan och de andra är duktiga de också men de två barnen stjäl filmen. Väldigt fina bilder dessutom. Mycket symboliska bilder men snappade förmodligen upp långt ifrån allt. Är redan sugen på att se om den.

Inside Llewyn Davis2014-09-22
Riktigt härlig musik och fotot passar verkligen perfekt till. Jag sögs verkligen in i Llewyns olyckliga värld med massa roliga karaktärer.

Dallas Buyers Club2014-09-22
Väldigt gripande ämne men filmen når inte så långt för mig.

Svart narcissus2014-09-12
Väldigt häftig upplevelse. Foto och färg är fantastiskt med flera sköna skådespelarinsatser. Man kunde verkligen sitta och njuta genom varje bild. Stark 4a.

The Hunter2014-08-22
Lite tråkig emellanåt men ändå jäkligt behaglig på något sätt. Vissa grejer får man inte riktigt grepp om. Men den får ändå en 3a för foto, bra skådespel och en stundvis spännande stämning.

Snyltaren2014-08-15
Vidriga karaktärer som ändå är svåra att tycka illa om. Som andra kommenterat märker man att Pasolini verkligen älskar människor även om han visar upp de mörkaste sidorna. En 'helig' tematik men ändå väldigt jordnära gör en fin blanding i den här filmen. Accatones sökande efter frälsning är hjärtskärande även om man ibland tycker riktigt illa om honom.

Hook2014-08-13
Har för mig att jag gillade denna när jag var liten. Såg om den nu och tyckte den var tråkig. Ganska mysig men för lång. Lost boys hangoutställe är fortfarande coolt och väckte en del nostalgiska känslor. Rufios windsurf-kanon-på-räls grej är riktigt ball. Jag blir ändå uttråkad mot slutet. Störde mig också på musiken. Robin Williams är härlig att se också. Dock så gör ganska det ont när de skämtar om självmord eller när han säger "When it's your time to go it's your time to go". Aja, må han vila i frid..

Blå är den varmaste färgen2014-08-12
Väldigt gripande kärlekshistoria som känns genuin. Filmens tre timmar flög verkligen förbi. Riktigt bra skådespel från de två huvudrollerna

12 O'Clock Boys2014-08-12
Riktigt bra! En hel del vackert filmade slo-mo scener på motorcyklar och unga män som är i extas. Filmen får också själ genom Pug som Lotfy följer under 3 år. Man får inget riktigt svar på frågor eller lösningar på samhällsproblemen men det gav en väldigt givande blick in i ett liv väldigt skilt från mitt eget. Där de bara lever en dag i taget utan att tänka på morgondagen. Stark 4a! :)

The Trip2014-08-12
Både Coogan och Brydon är roliga men det blir för långt. Får ett par skratt men det håller inte genom hela filmen tycker jag.

The Grey2014-08-12
Några spännande stunder i en annars tråkig film. Ingen av karaktärerna är roliga att följa så jag brydde mig inte särskilt mycket om vad som hände.

My Blueberry Nights2014-08-08
En mysig film med lika trevlig musik. Karaktärerna är rätt intressanta men inte riktigt lika roliga som jag hade väntat mig efter tidigare Wong Kar Wai-filmer. Fotot är heller inte lika spännande som i hans tidigare. Men en varm stämning lyckas han ändå skapa tycker jag.

The Purge: Anarchy2014-08-08
Gillade inte alls ettan men det här var betydligt bättre. Där den första filmen la upp premissen och sen inte tog den någonstans tar tvåan det längre. Med några härligt bisarra scener blir filmen ändå ganska underhållande. Dock får man försöka att inte tänka för seriöst på själva handlingen för då fastnar man lätt på hur dum hela grejen faktiskt är.

The Fields2014-08-07
Nej, det mesta kändes fel i denna filmen. Väldigt osammanhängande och rörigt som flera andra har kommenterat. Får något plus för att den ibland lyckas få fram en mystisk och lite läskig atmosfär över 'The Killing Fields'. Men annars var den bara kass.

I'm Still Here2014-08-04
Blir väldigt roligt ibland. Men också svårt att se vad hela poängen var.

The Purge2014-07-31
Funkade inte alls för mig. Känns som premissen hade passat bättre till en film som var lite oseriösare. Hade ett par spännande bitar men annars var den bara tråkig.

Cave of Forgotten Dreams2014-07-25
Väldigt intressant ämne. Och det berättas med passion från Herzog. Han lyckas alltid, vare sig det är fiktion eller dokumentärer, intressanta karaktärer. Mannen som gör parfymer är riktigt mysig. I sin helhet en bra dokumentär om den mänskliga själen.

Sin Nombre2014-07-22
En riktigt intressant historia med intressanta karaktärer. Håller med andra kommentarer om att manuset inte alltid är klockrent. Men för mig funkar det ändå eftersom karaktärerna är spännande att följa. Bra skådespel och bra regi i en spännande och intressant historia ger en 4a.

New York Immigrant2014-07-22
Cotillard är fantastisk som tidigare nämnts. Hennes karaktär är allt annat än vek. Hon lyckas vara stark efter allt och stå emot alla män som försöker äga henne. Många fina miljöer byggs upp och filmen är riktigt bra emellanåt. Dock så tycker jag historien med systern känns lite underutvecklad. Hade gärna sett att den delen fått lite mer plats. Blir en stabil 3a för bra skådespel och en vackert uppbyggd New York-miljö. Historian i sig och hur den berättas gör att den inte når upp till en 4a men det är nära. Sista bilden är underbar!

Under the Skin2014-07-18
Riktigt jäkla bra! Med hjälp av ett bra men oerhört kusligt soundtrack och ett lika kusligt foto skapas en väldigt obehaglig stämning. Vi får betrakta världen och människor utifrån en utomståendes ögon. Vissa scener är så underbart bisarra så de lär sitta fast på näthinnan ett bra tag framåt.

Whip It2014-07-16
En mysig feelgood film med roliga och intressanta karaktärer. Ett plus också för att roller-derby var skoj att följa!

Lego-filmen2014-07-16
Börjar riktigt roligt och fortsätter med charm och rolig humor. Fram mot slutet blir det enligt mig tråkigare. Men vid den tiden har jag fått mig många bra skratt så då är jag ändå nöjd. En sak som var lite synd var att man, i en film som hela tiden uppmanar en till att släppa instruktionsboken och göra någonting helt eget utanför ramarna, ändå höll sig till ganska traditionellt och 'enligt instruktionsboken' berättande. Hade varit skoj om det spårade ut mer eftersom det var ett centralt tema i filmen att få lov att spåra ur med sin kreativitet.

Draktränaren 22014-07-14
Mysig underhållning med lite smårolig humor och en hel del charm. Framför allt är den riktigt snyggt animerad. Stunder då man får följa Hicke och Tandlös bland molnen så sitter jag bara och njuter i biostolen. Tyckte inte delen med skurken var särskilt intressant. Roligare var det att få träffa Valka och de andra drakarna.

The Monuments Men2014-07-14
Verkar vara en intressant historia men filmen speglar inte alls det. Karaktärerna kunde också varit intressanta och roliga men de får ingen plats att utvecklas. Mot filmens slut har man i princip ingen aning om vilka de är och vad som motiverar dem. En hel del voice-overs av Clooney då han snackar om konst och krig. Men man får aldrig se särskilt mycket av något av det i filmen.

Man of Steel2014-07-14
Precis samma upplägg som de senaste Batman-filmerna fast mycket tråkigare. Det är fullspäckat med action och specialeffekter som stundtals är ganska snyggt men efter ett tag blir man så mätt på det och då finns det inte mycket kvar att hämta i filmen...

Taking Woodstock2014-07-08
Småtrevlig film som aldrig riktigt grep tag i mig trots ett par trevliga scener.

Edge of Tomorrow2014-07-08
Väldigt underhållande action och stundtals väldigt rolig. Leker en del med ens förväntningar på Tom Cruise som actionhjälte. Vi får en feg och klumpig hjälte som försöker springa eller använda sig av utpressning för att slippa kriga. Med hjälp av sin gimmick kan filmen också skapa ett par väldigt roliga och oväntade scener. Velar mellan en 3a och 4a. Men jag tycker den tappar mot slutet och det blir därför en stark 3a för tillfället.

Post Tenebras Lux2014-07-04
Öppningsscenen är helt fantastisk! Men efter det dalade mitt intresse. Finns flera andra bra scener men blir aldrig riktigt uppslukad. Sitter istället under filmens gång och önskar att jag sett den på bio istället. Då hade den nog fått ett högre betyg.

Snowpiercer2014-07-03
Ett intressant koncept och den lyckas verkligen förmedla sitt budskap väldigt tydligt. Klasssamhället på ett tåg. Med en karaktär döpt efter Terry Gilliam och en efter Edgar Wright gör att man inte heller kan låta bli att lägga in lite anti-Hollywood tolkning också. Även skurken Wilfords logga i filmen för tankarna till Weinsteins som har producerat filmen och försökt korta ner den samt begränsat distributionen. Actionscenerna är välregisserade och skådespelet är bra.

Pacific Rim2014-06-11
Ganska underhållande ändå. Blir lite långtråkigt mot slutet bara, men det är ändå häftigt. Guillermo del Toros (och alla andra som har medverkat till att skapa filmen) fantasi är verkligen fantastisk. Tror jag ger honom lite extra cred just för att jag älskar Pans Labyrint. Tyckte nog den mest underhållande delen var den med Ron Pearlman och Charlie Days karaktärer.

Nästa sida »