Alla kommentarer avbest_jeppe

Min middag med Andre2021-08-11
Oväntat relevant för vår samtid och jag misstänker att den alltid kommer att vara relevant. Väldigt tankeväckande film som troligen kommer att hänga kvar ett tag och vars innehåller jag kommer att utvärdera. Stabil 4a.

Fear Street Part 2: 19782021-08-09
Gillade faktiskt den här mer än ettan och jag gillar verkligen hela konceptet med serien. Stabil 3a.

La La Land2021-08-06
Chazelles filmer Whiplash och First Man är bland det mest intressanta jag har sett men den här, den här var bara som en våt filt för mig. Funkade inte alls och jag var ganska uttråkad under hela filmen. Då det inte är en dålig film per se och innehåller ett ganska gediget hantverk så känns det fel att sätta en tvåa så det får bli en 3a. Men det är en väldigt väldigt ljummen/svag 3a.

Rocketman2021-08-05
Helt okej men eftersom jag inte är ett superstort fan av Eltons musik så är det svårt för mig att uppskatta storheten i hans musik. Dessutom rycker aldrig filmen riktigt tag i mig och jag blir inte superengagerad. Trots det så tycker jag att Taron Egerton gör en riktigt stark och bra insats. Stabil 3a.

Kittlad2021-08-05
Fascinerande men aning otillfredsställande. Stabil 3a.

The Tomorrow War2021-08-04
Ganska töntig på många sätt men ändå ganska underhållande och jag hade aldrig tråkigt. Skönt att se en stabil actionfilm som inte är en superhjältefilm. Stabil 3a.

The Tomorrow War2021-08-04

Army of the Dead2021-05-22
Förutsägbar men underhållande. Enda rejäla minus är karaktären Kate som är helt jävla olidlig. Och sen tänker jag att om man ger sig in i ett område som man vet har Zombies och man vet att man blir smittad genom att bli biten, varför har man då inte typ skydd/rustning längs armar och ben samt runt halsen? Det är en sån relativt enkelt skydd att skaffa sig så jag förstår inte varför Zack Snyder kan inkludera det så att det blir lite mer spännande. Stabil 3a.

Stowaway2021-05-13
Jag gillade den skarpt och den höll mitt intresse hela vägen. Till min stora lättnad så var inte karaktärerna klyschiga enligt traditionell hollywood-stil utan faktiskt ganska rimliga och rationella. Jag vet att många har klagat på slutet men det funkade och var helt enligt mina önskemål. Stark 3a.

Jumanji: The Next Level2021-05-13
Jag gillade inte den första särskilt mycket och den här gjorde inte så mycket för att ändra på det. Den som var bäst var överraskande nog Kevin Hart under första 2/3 av filmen. Ljummen 2a.

Time Trap2021-05-03
Intressant koncept men hade velat ha lite mer utav filmen. Mer detaljer om vad som hänt osv. Skådespelarna var ganska kassa och jag skrek nästan i frustration över hur korkade/trögfattade de var. I synnerhet med tanke på den akademiska nivån som åtminstone två av karaktärerna ska ha. Stabil 2a.

Nobody2021-04-18
Gillade den skarpt. Bland det bästa i actionväg som jag har sett på mycket länge. Även fast den bara är 90 minuter så känns den som två timmar, och jag menar det på bästa möjliga sätt. Manuset är väldigt tight och extremt effektivt. Filmen är oerhört underhållande, bitvis rolig och har även en sund samhällskommentar. Jag tittade på filmen utan att ha sett någon trailer eller veta direkt något överhuvudtaget om den förutom att Bob Odenkirk är med och att den hade fått ett bra mottagande. Jag rekommenderar att se denna film under de förutsättningarna. Stabil 4 av 5.

Monster Hunter2021-04-13
Började ganska intressant och lovande men blev snabbt klart att filmen är klippt enligt Olivier Megatons skola dvs. det är rörigt i vissa actionscener och det är ibland svårt att se vad som händer. Sen måste jag säga att det inte alls fungerar mellan Jovovich och Jaa. De har ingen kemi och det skär sig totalt när de interagerar med varandra. Filmen har dessutom ett väldigt konstigt tempo där den i stort sett utspelar sig på en plats i över 2/3 och sedan rusar den igenom miljöer direkt till slutet. Och slutet är ett riktigt jävla anti-klimax. Dessutom, filmen innehåller i princip 3 monster. Med en titel som "Monster Hunter" så förväntar jag mig Monster och att någon ska jaga dem, vilket inte sker i alls i denna film skulle jag säga. Effekterna var dock bra och bitvis så var den lite underhållande så det blir en svag 2a.

Fire with Fire2021-03-17
Tycker filmen känns otroligt märklig då det helt klart är en B-film men den består av väldigt många högkalibriga skådisar, vilket gör att det skär sig lite. Den innehåller också märkligt nog många sentimentala trådar och porträtteringar av skurkarna men som sedan helt släpps. Jag får intrycket av att mycket hamnade på klippgolvet. Helt okej underhållning dock tycker jag. Stark 2a.

Bullet to the Head2021-03-06
Skön att se sent på kvällen en fredagkväll när man bara vill koppla av efter en körig vecka, som jag gjorde igår. Dock så har filmen ett väldigt konstigt tempo i klippningen och Stallone och Kang har antingen inte så bra kemi eller så har de fått märkliga regiinstruktioner. Filmen känns som att man har tagit ett första utkast och filmat. Dialogen flyter inte och filmen känns lite off. Typisk 2a.

Wind River2021-02-08
Måste säga att jag är oerhört förvånad över att Filmtipset trodde att jag skulle tycka detta var en 4a. I bästa fall så var det en 3a men för det mesta en 2a. Jag vet inte men den kändes väldigt formuleisk och den tilltalade mig inte särskilt mycket alls. Den var okej som underhållning men jag har redan börjat glömma den. Stark 2a.

Captive State2021-02-06
Mitt största problem med den här filmen är att den känns som fjärde och sista delen i en miniserie. Vi får inte veta tillräckligt om karaktärerna, vi får inte veta tillräckligt om världen (som verkar ganska intressant) och vi får inte veta varför den här världen är dålig förutom att de säger att den är det. Vi får aldrig se vad som tydligen är så bra med den utan vi blir bara inslängda i slutet av historien vilket störde mig. Det är synd då konceptet var väldigt intressant. Stark 2a.

Dubbelgångare2021-02-03
Vet inte riktigt hur jag känner inför denna. Just nu är det en 3a men kanske ändrar mig framöver. Oavsett så gör Irons en fenomenal insats.

Escape Plan: The Extractors2021-02-01
Enda behållningen är Devon Sawa men i övrigt är det här en riktig skitfilm. Och varför är detta en Rambo-film istället för en Escape Plan-film?. Stark 1a.

Tenet2021-01-01
Till min stora förvåning så gillade jag inte den här filmen så mycket. Jag brukar gilla Nolans filmer men i detta fall så föll det platt. Det hela beror nog på att ett alldeles för stort fokus ligger på konceptet som filmen omger. Även om jag är otroligt imponerad av det tekniska arbetet och logistiken runt själva filmskapandet så är filmen i sig, baserat på sina egna meriter, lite sisådär. Jag blir aldrig engagerad i karaktärerna och inte ens filmen är engagerad i karaktärerna. Det finns ingen att bry sig om direkt utan saker bara händer. Och tempot är även initialt väldigt högt så filmen andas aldrig riktigt vilket gör att det är svårt att komma in i den. "Pusslet" som filmen erbjuder är ganska underhållande men det är nog det enda som engagerade mig i denna film. Svag 3a.

Dune2020-09-11
I och med trailern för Dune 2020 så blev jag sugen på att se om den här och även om den verkligen sticker ut designmässigt så är filmen ett riktigt haffsverk redigeringsmässigt. Den första timmen är väl någorlunda väl sammansatt men när Paul väl hamnar i öknen så känns det som att de hoppar i handlingen motsvarande en hel film. Hela sista timmen känns som en greatest hits av två filmer vi inte har fått se. Väldigt väldigt märkligt. Läste boken som tonåring och gillade den men det här blir nog en stabil 2a. Hoppas Dune 2020 är bättre.

Hard Target2020-09-05
Bäst är väl Lance Henriksen men jösses vilken dåligt gjord film. Vissa bitar fattar man inte vad som händer och mycket av regin är oerhört töntig. Actionscenerna är ganska kassa och Van Damme är ganska värdelös i den här filmen som actionhjälte. Valen som vissa karaktärer gör i diverse olika situationer är helt oförståeliga. Filmen är knappt sammanhängande och manuset är skitkasst. Svag 2a.

Underwater2020-08-25
Inte ofta man får sådana här filmer längre. Helt okej underhållning men problemet är att filmen i stort sett hoppar över första akten vilket gör att jag inte blir särskilt intresserad eller engagerad i karaktärerna. Hade filmen varit en halvtimme längre och haft en första akt så hade den nog varit bättre. Sen tycker jag att filmen bitvis är lite osammanhängande och det är svårt att riktigt hänga med vad som händer vilket delvis är regissörens fel men även redigerarens. Kristen Stewart är förvånansvärt stabil i huvudrollen och faktiskt ganska trovärdig. Stabil 2a.

Before Midnight2020-08-03
Det här är bland det bästa jag har sett på ett tag. I egenskap av en gift man med fru och barn så kan jag säga att igenkänningsfaktorn är väldigt hög. Och @Andrezhp, ja utifrån personliga erfarenheter så grälar par verkligen på det där sättet. Jag och min fru har haft sådana där gräl med jämna mellanrum där dynamiken har varit nästan identisk som karaktärerna har i filmen. Jag gillade den här skarpt och ville inte att den skulle ta slut. De 110 minuterna bara flög iväg. Tyvärr så är nog detta en film som faktiskt fungerar bäst om man själv är eller har varit i ett långvarigt förhållande. Det är nog svårt att uppskatta denna som ung. Jag skulle så gärna vilja se en fjärde film runt 2022. Stark 4a.

Before Midnight2020-08-03
Det här är bland det bästa jag har sett på ett tag. I egenskap av en gift man med fru och barn så kan jag säga att igenkänningsfaktorn är väldigt hög. Och @Andrezhp, ja utifrån personliga erfarenheter så grälar par verkligen på det där sättet. Jag och min fru har haft sådana där gräl med jämna mellanrum där dynamiken har varit nästan identisk som karaktärerna har i filmen. Jag gillade den här skarpt och ville inte att den skulle ta slut. De 110 minuterna bara flög iväg. Jag skulle så gärna vilja se en fjärde film runt 2022. Stabil 4a.

Jojo Rabbit2020-08-02
Funkade inte alls för mig. Hade svårt att hålla intresset uppe under filmen. Filmen tar också en hård sväng ca 2/3 in så att jag blev lite förvirrad och undrade om filmen hade gått över till en drömsekvens. Jag kan dock inte säga att det är en dålig film då det egentligen inte finns något specifikt dåligt med dem förutom att jag inte blev särskilt intresserad eller engagerad. Svag 3a.

Us2020-08-01
Problemet med den här filmen är att den inte lyckades engagera mig riktigt. Jag satt hela tiden och var lite smått uttråkad. Fann den inte särskilt läskig eller skrämmande och hela konceptet kändes lite fånigt tyckte jag. Kan vara så att filmen flyger över mitt huvud och att jag har missat dess storhet men jag tyckte endast att den var okej. Går att titta på och döda tid men fann den inte något speciellt. Gillade isåfall Get Out bättre. Stabil 3a. Edit: Och just ja, jag satt och blev irriterad när karaktärerna gjorde "dumma" saker och det är en av de främsta faktorerna till att en skräckfilm inte lyckas engagera eller intressera mig.

The Man Who Killed Don Quixote2020-08-01
Jag skulle nog säga att Adam Driver är den stora behållningen i den här filmen och vad som gör den sevärd. Filmen känns också som en metafor för Terry Gilliams kamp med att göra den här filmen på något sätt. På det stora hela okej men inte mer. En svag 3a.

Highlander 3 - The Magician2020-07-28
Det här kändes mer som en remix av första filmen med några få nya inslag. Bättre än tvåan men det säger inte mycket egentligen. Soundtracket är urdåligt och illa valt, i synnerhet i den sista fighten. Ljummen 2a.

Highlander 22020-07-26
Jag trodde att jag hade sett denna film men det visade sig snabbt att det hade jag definitivt inte. Först trodde jag att jag hade råkat slå på fel film men insåg att det faktiskt var rätt film. Snacka om ett tvärt kasst mellan första och andra filmen i ton, miljö, handling osv. Det är svårt att tro att dessa två filmer tillhör samma filmserie. Sen att denna film är dålig gör ju inte saken bättre. Ironside, som brukar vara en stabil skurk, funkar inte alls och spelar över å det grövsta. Men inte på ett sätt så att det blir roligt utan bara jävligt konstigt. Nee, stabil 1a till denna.

Nästa sida »