Alla kommentarer avapokalypze

Spider-Man: No Way Home2022-08-24
En film som lever mycket på fan service och nostalgikickar. De gamla Spindelmannen-filmerna var i ärlighetens namn inte felfria dom heller men med tanke på hur man upplevt MCU-rebooten hittills så känns de gamla spindlarna såväl som skurkarna som ett steg upp i kvalitet. De vävs måhända in i handlingen på ett ytterst ostigt vis men man kan ändå inte låta att dra på smilbanden lite när de dyker upp. Hollands spindelman får också för första gången uppleva riktig tragedi; något som tyvärr är ganska nedtonad överlag i MCU-universumet. Bortser man däremot från nämnda ljusglimtar så finns där i ärlighetens namn inte mycket kvar mer än en ganska så medioker upplevelse.

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn2020-07-14
Har inget emot att superhjältefilmer gör små ändringar gentemot källmaterial här och var om det gör på ett smakfullt sätt. Detta däremot var en enda stor röra.

Ip man 4: The Finale2020-02-22
Man vet vad man får vid det här laget; ojämnt skådespeleri med toppar och dalar ackompanjerat av fantastisk fighting-koreografi. Gillade man föregående filmer i serien så sitter även denna som en smäck. En värdig avslutning på en episk kampsportssaga.

Triple Frontier2019-08-07
Inte konstigt att de var fattiglappar allihopa, de kan inte ha varit någon vidare elitstyrka när de var aktiva så som de dabbade sig gång på gång. På gränsen till komiskt ibland.

Shazam!2019-08-03
Börjar vettigt med en bra balans mellan allvar och lättsamhet men halvvägs igenom filmen blir det alltmer flamsigt och när vi anländer vid finalen så känns det lite som Goonies möter Power Rangers och inte på ett bra sätt. Nu är ju inte Captain Marvel eller Shazam även kallad den mest allvarsamma i DCs hjältegalleri lite mer värdigt kunde de gott hanterat honom.

Godzilla2019-07-28
Man får koppla ur hjärnan en stund så blir sån här monster-action lite småkul ändå.

Blade Runner2019-07-28
En legend har gått ur tiden; RIP Rutger Hauer.

Spider-Man: Homecoming2017-07-18
-Potentiella spoilers- Jag hade inga höga förväntningar när jag klev in i biografen och hade därför ändå en okej stund. Ärligt talat dock, detta var ingen bra Spindelmannen-rulle. Holland är vettig som Parker/Spidde men annars vet jag inte riktigt vad jag ska säga om det hela. Först gimpar de honom genom att måla upp en bild av att Tony Stark mer eller mindre skapar honom med allt vad nätskjutare, dräkt och hi-tech-prylar innebär. De bygger på detta genom att låta honom misslyckas med de mest grundläggande av utmaningar även när han väl har "blivit" sitt alter ego på riktigt. Stark dyker såklart upp om och om igen och predikar och knäpper honom på fingrarna. Peter Parker i tidningarnas värld var ett geni. Han skapade själv sin dräkt, sina nätskjutare och lärde sig att balansera sitt dubbelliv. Han behövde ingen mental krycka i form av en arrogant mentor vid namn Tony. Visdomsorden från farbror Ben och ett jävlaranamma räckte långt. Adrian Toomes hela involvering kändes också allmänt förvirrande utan att gå in på alltför mycket detaljer. Keaton kändes aldrig som någon riktigt skurkig skurk och även om dräkten var en rätt häftig tolkning så borde han kunna bättre än såhär. "Shocker" däremot vill jag helst av allt bara glömma. Slutligen kommer vi då till hela blackwashing-temat i filmen. Jag läste idag att John Boyega var tjurig över det dåliga utbudet på svarta skådisar i betydande Game of Thrones-roller. Denna film hade varit hans våta dröm. Här har vi bland annat sportfånen och tillika Parkers plågoande i skolan reducerad till en tanig indisk nörd på Parkers debattlag. Mary Jane är svart, Mac Gargan/Scorpion har blivit latino och faster May har förvandlats till en italienska med sex appeal. Det verkar inte ha funnits någon hejd på det hela när de kokade ihop denna pk-sörja i tankesmedjan. Det finns mer men jag orkar inte bry mig längre än såhär. Hoppet om en vettig film med en annans främsta barndomshjälte i huvudrollen har släckts för gott.

Warcraft: The Beginning2016-12-30
I ärlighetens namn inte jättebra men man fick ändå lite nostalgivibbar när man kollade på detta.

Undrafted2016-08-10
Vettig söndagsunderhållning antar jag.

Star Wars: The Force Awakens2015-12-24
Nu såhär ett par dagar senare när den hunnit sjunka in så känner man ju att det finns en del att anmärka på. Vid tilfället lät jag mig dock dras med in och det var stabil underhållning med bra tempo rakt igenom.

X-Men: Days of Future Past2014-11-29
McAvoy och Fassbender gör ju bra ifrån sig som väntat men det hela känns aningen hafsigt hopkokt.

Resident Evil: Retribution2012-12-22
Denna gången kändes det fan till och med som ett tv-spel och inte på ett bra sätt.

Friday Night Lights2012-12-12
Ja, kollind slog huvudet på spiken. Det kändes som att man kastades in i handlingen med noll karaktärsuppbyggnad vilket gjorde hela upplevelsen oengagerande. Se istället serien som bygger löst på denna rulle. Där har vi förstaklassigt drama.

House of 1000 Corpses2012-01-05
Började okej men spårade ur mer och mer. Trista karaktärer som stundvis kändes som vandrande rekvisitahängare, jobbiga karaktärer som spelade över å det grövsta (Sheri Moon, någon?). Dessa amatörfilmflashar á la Rob Zombie rockvideo var också störande och kändes mer som ett irritationsmoment snarare än en stämningshöjare. Nej, mer Captain Spaulding och mindre flummande hade varit att föredra.

The Thing2012-01-01
Detta är då tänkt som en prequel till en utav mina absoluta favoritfilmer. Ärligt talat hade jag inga höga förväntningar men kände mig ändå tvungen att se den. Det är ingen usel film med tanke på vad som släpps inom genren nu för tiden. Något som däremot störde mig var att de stundvis hade missat hela grejen med varelsens beteendemönster. I originalet anföll den när de minst anade det, aborberade sina offer för att sedan dra sig tillbaka igen. Här är det stundvis raka motsatsen med ett monster som går bärsärk som i vilken monsterfilm som helst. Detta gjorde att filmen tappade mycket av originalets krypande känsla. En fin touch var de nordiska skådisarna men utöver det så var den inte mer än medioker.

Centurion2011-10-22
Inte mycket till manus kanske men den bjöd på duglig underhållning för stunden.

Outpost2011-09-25
På pappret såg den ut att ha bra förutsättningar att bli en spännande b-film. Tyvärr infann sig aldrig riktigt spänningen och det mynnade heller inte ut i någon vidare final. Snyggt gjord dock trots små medel.

Hobo with a Shotgun2011-07-12
You're riding shotgun!

The Expendables2010-12-09
Det bär mig emot något enormt att säga detta med tanke på diverse sköna lirare inblandade i detta projektet, men herre jävlar vilken dynga det mynnade ut i. Första halvan var väl uthärdlig och till och med lite underhållande, men sedan vart det bara en enda röra när det skulle fokuseras på alltför mycket olika actionscener på en och samma gång enbart för att samtliga stora namn skulle få ett par sekunder på sig här och var att glänsa "onscreen". Klipp, klipp, klipp, klipp, klipp... Sly kan fan bättre än såhär.

Jonah Hex2010-10-09
Josh i all ära men det kändes som att det saknades substans i övrigt.

The Book of Eli2010-08-08
Det inbakade religiösa budskapet i filmen ägnade jag inte många tankar åt, men faktum kvarstår att detta var en mycket vacker och tillika underhållande actionfilm med ett tempo som föll mig helt i smaken. Lyckas man ådstakomma något på det visuella planet så fulländat som denna film så ska man heller inte paja den genom att slänga in handling överallt. Jag skulle nog vilja gå så långt som att påstå att de för mig bästa ögonblicken i denna filmen är när Denzels karaktär vandrar runt ensam i en förstörd värld. Snyggt, mycket snyggt.

Ninja Assassin2010-07-25
Snyggt, mycket snyggt. B-dramat som utspelar sig mellan allt det snygga väljer jag helst att glömma dock. Kul att se en modern film på temat ninja i vilket fall som helst.

Daybreakers2010-07-11
Ett intressant och annorlunda upplägg för en vampyrfilm, men det känns som att de kunde ha gjort mer av det hela. Längre speltid med mer djupgående handling och detta hade kunnat vara en höjdare. Nu skrapade de bara på ytan och slutet kändes väldigt abrupt. Fotot föll mig i smaken dock.

Law Abiding Citizen2010-03-12
Det känns som att de hade kunnat gjort detta bättre. Halvtaskigt slut också.

Public Enemies2009-12-30
En snyggt gjord film där stjärnorna känns mer tillbakadragna i sitt skådespel. Detta kan mycket väl vara ett medvetet drag från Mann's sida för att frångå bilden av den typiska hollywood-gangstern till förmån för mer trovärdighet. Jag är dock kluven då jag fann att underhållningsvärdet i filmen i detta fallet blev lidande.

The Baader Meinhof Complex2008-11-07
"Lägg ut!"

Into the West2008-06-23
Ambitiöst och välspelat. Aningen segdraget emellanåt dock vilket förklarar betyget. 3+

The Mist2008-03-31
Det finns så enormt många filmer som är baserade på förlagor i olika former men i just Stephen Kings (och ett par andras) fall så ska det jämföras så förbannat med novellerna. Jag föredrar att se filmer som separata verk oavsett omständigheterna och denna filmen var både spännande och underhållande i mitt tycke. Den gav mig precis den "thrillride" jag behövde för stunden. Kort och gott en bra skräckis med ett starkt och otippat slut.

Transformers2008-03-27
Jahahahaha... Den hade ju åtminstone en del ofrivillig komik att bjuda på.

Nästa sida »