Alla kommentarer avWideOpenSpace

Antichrist2011-06-19
Jag förstår ju att en film som får en att känna sig psykiskt, fysiskt och sexuellt angripen i själva verket är en stark film. Men jag vill helst aldrig höra talas om den igen.

Harry Potter och dödsrelikerna - Del I2010-12-30
Sista boken är så andlöst uppslukande och sinnesförvridande att jag VISSTE att jag skulle bli besviken på filmen, och som väntat är den alldeles för anpassad till yngre tittare. Och VARFÖR började Hermione och Harry att dansa vals i tältet? Jag blev helt provocerad.

Min frus förste älskare2010-12-30
Jag råkade vinna den här filmen på ett lotteri. Osäkert om jag borde ha betraktat vinsten som en positiv utveckling av mitt liv.

C.R.A.Z.Y.2010-12-30
När jag såg omslaget tänkte jag "Oj, så tacky" men jag blev mutad med sex ifall valet föll på denna film. Sagt och gjort - och filmen var ytterst trovärdig och hade många spännande dimensioner som alla höll exceptionell kvalitet.

Fucking Åmål2010-12-10
Ah, den innehåller själva kvintessensen av att vara ung under 1990-talet

New Moon2010-08-30
Twilight-serien får dåliga betyg för att fanskaran mestadels utgörs av unga tjejer, och sådana får man alltid spotta på. Ettan var helt klart starkare, men jag dricker hellre cyanid än sällar mig till skaran (läs: pretton till recensentsnubbar) som per automatik måste såga filmen bara för att de är fulare än Robert Pattinson.

Another Gay Sequel: Gays Gone Wild!2010-08-26
För djup för mig, fattade inte grejen

Another Gay Movie2010-08-25
Varför gick jag med på det här? Jo, för att min pojkvän är så dominant och jag är så självutplånande.

Kocken, tjuven, hans fru & hennes älskare2010-08-25
That's it! Min pojkvän får aldrig mer välja film!

Allt är upplyst2010-07-28
Men hallå! Filmen har ju kapat halva boken! Romanens starkaste del var ju utan tvekan släktkrönikan om flickan Brod och generationerna efter henne. Om jag inte läst boken hade jag blivit extremt provocerad av hur lite förklaring det är i upplösningen. Åh, som jag önskar att denna film kunde matcha sin FANTASTISKA förlaga.

Herrar föredrar blondiner2010-07-04
Det är en fröjd att se hur humor från 1950-talet kan vara mer träffande än samtida sådan. Marilyn Monroe födde här den dumma blondinen och banade väg för många många många många många fler. Om Linda Rosing uppskattat kultur hade detta kunnat falla henne i smaken.

Sex and the City 22010-05-28
Äsch, alla filmer behöver inte medföra komplexa filosofiska perspektiv på civilisationen då & nu eller berika en med insikter att bära med sig hela livet. Jag kom, jag såg, Samantha knullade. Fair enough.

Sex and the City2010-05-28
Klart den blir sågad. En lättsam film om kvinnor, kärlek och massor av flashiga skor & handväskor. Det är ju att exponera sig för all eventuell kritik som finns tillgänglig.

Miss Secret Agent2010-03-11
Min queerfeministiska, heteronormkritiska, samhällsifrågasättande, anti-konservativa och monogama livsåskådning blev hårt prövad av denna film.

Alice i Underlandet2010-03-10
Hade precis läst om marxistiska teorier innan jag tog plats i biosalongen. Jag fick känslan av att den här filmen lever upp till teorin om att media försöker fördumma folket för att göra oss mindre benägna att tänka kritiskt. Mitt sinne känns förslavat av död kultur.

Brüno2010-02-20
Det gör mig rädd att de som är i störst behov av filmens budskap är de som kommer stänga av efter fem minuter. Man borde lura in homofoberna i handlingen till en början och sedan, när de som minst anar det, indoktrinera dem med bättre åsikter.

En ung Jane Austen2010-02-20
Jag älskar Jane Austen, men man inser att hon var rätt begränsad som författare: hennes böcker är så gott som identiska med varandra! Men om all hennes inspiration kom från denna enda kärlek hoppas jag också på att bli känslomässigt torterad snart så att även jag kan få ut lite poetiskt ångestvärde.

Elizabeth2010-02-20
Jag gillar när filmer som utspelas på 1600-talet känns som Paradise Hotel kombinerat med barocken. Man provoceras över en rad historiska grejer: 1. Religionens vettlösa betydelse. 2. Det korkade i att tronen över huvud taget skulle ÄRVAS och 3. den som inte födde en son hade inget existensberättigande. När jag nu läser en biografi om Elizabeth inser man att mycket lite i filmen har överdrivits.

Paranormal Activity2010-01-27
Ju mer man tänker på paranormala grejer desto mer mottaglig blir man för dem. Nu hoppas jag också på att få nattligt sällskap! En fullt kompetent rysare, dock minus för patriarkal relation mellan huvudkaraktärerna.

Stand by Me2010-01-25
Första gången jag såg den var jag elva år, och efter halva filmen tvingade min pappa mig att gå och lägga mig (vi hade ingen video så det gick inte att spela in filmen). Jag kände att min själ var trasig till dagen jag äntligen fick beskåda slutet.

Brüno2010-01-24
Om man ser Brüno som en vanlig film (vilket jag inledningsvis gjorde) ter den sig grotesk/skruvad/bisarr, men om man i stället ser den politiska dimensionen av handlingen kan man se den som en dokumentation av vettlös homofobi som springer omkring fritt där ute. Läskigast av allt var The Gay converter. När han talade tänkte jag "Du har potential att vara lika intelligent som mig och ändå gick det så fel".

Notorious!2010-01-21
Stundtals kändes det som om delar från tidigare Hitchock-filmer återanvändes i bästa miljövänliga anda. Eftersom Alfred var en rejäl koloss till patriark fick den sedvanligt undersköna kvinnliga huvudpersonen inte mer än en hjärncell. För visst går Alicias kärlek i 170 kilometer i timmen? Inte konstigt att Devlin inte hinner hänga med. Nej, i Hitchcocks fall är alltid kameraarbetet överrumplande medan intrigen inte alltid är det.

Lost in Translation2010-01-18
Först irriterade jag mig på segheten, sedan lärde jag mig att insupa känslan och älska den. Nu brukar jag låtsas att jag är Scarlett Johansson när jag irrar runt på okända platser och känner mig hjälplös.

Avatar2010-01-18
Jag citerar min vän: "Jag älskar filmer som får mig att må dåligt över att jag är människa!" Som Pocahontas 2.0, fast med kulsprutor.

Jurtjyrkogården2010-01-18
För att vara från 1989 är effekterna snygga. Jämfört med allt som producerats efter det framstår den som fånig. En extremt intressant detalj är att (spoiler) när en av karaktärerna attackeras i hälsenan blev jag samtidigt biten i min egen hälsena av min väns hund. Vi trodde att hon blivit besatt.

Luftslottet som sprängdes2010-01-10
Jag glömde säga: I wanna do Lisbeth Salander!

Luftslottet som sprängdes2010-01-10
Övervåldet från föregångarna var borta - härligt - och ersatt av mer fokus på upprättelse och den mentala kampen. Inte lika bildskönt, men ett värdigt avslut. Undrar vad fjärde boken skulle ha handlat om?

Titanic2010-01-07
Jag känner mig som en mysig gammal rojalisttant som sätter en fyra på denna. Men det är den värld.

En dam försvinner2010-01-07
Waow, här var det ju riktig action på liv och död! Tror dock att en nyinspelning hade gynnat actionscenerna. Det här var lite tacky och räddar inte en historia som lider av anorexi.

Benjamin Buttons otroliga liv2010-01-07
Själva idén med att åldras baklänges är ju en helt briljant idé - och det ser verkligen ut som om Brad Pitt föryngras! Däremot är väl inte själva Benjamin Buttons liv så himla otroligt. Jag tycker att mitt eget liv är minst lika spännande. Förutom detaljen med att jag bara blir äldre.

Nästa sida »