Alla kommentarer avTimBuckley

Elvis2022-11-18
Tom Hanks är problemet med den här filmen. Inte som skådespelare, men då det är bakom denna roll krutet har lagts. I övrigt en formulär 1A biofilm. Först barnet som ser något som imponerar, de första kreativa dagarna, sen kommer drogerna m.m. och sedan avslutas filmerna i någon typ av återuppståndelse från dekadensen. Men med det sagt så är det ju formulär 1A av goda skäl. Det funkar. Trots att det är lika förutsägbart som en romcom. Men fokus på fel karaktär. Elvis någon? Svag 3a med mycket bra musik.

Döden på Nilen2022-10-10
Till skillnad ifrån den första filmen så saknar filmen delvis den där filmiska sagokänslan som tycktes om med den första. Den saknar även lika omtyckta skådespelare, vilket såklart gör den mindre tilldragande. Men den är fortfarande lite sevärd av och snygg mellan varven, såväl som påkostnad.

Karate Kid III - Man mot man2022-09-28
Manuset är skevt. Vad händer t.ex med karaktären som byggs upp som någon form av vän/kärleksintresse? Försvinner bara ut i tomma intet från en scen till nästa. Thomas Ian Griffith är behållningen av den här filmen, och han är ett bra exempel på hur ett kvalitativt överspelande kan leda till en sagokänsla. Tyvärr så är huvudrollen Maccio en ganska bedrövlig skådespelare som i denna film får alldeles för mycket uppmärksamhet av kameran och som till skillnad ifrån Griffith är ett bra exempel på hur icke kvalitativt överspelande kan sänka en hel film. 2a.

Karate Kid II - Mästarprovet2022-09-20
Saga. Bättre än första. Syftet med den här filmen är inte att göra filmkonst. Det är att göra karate-pannkakor med sylt, och det värmer i den simpla kategorin gott.

Scream2022-08-20
Såg för ett par veckor sedan. Minns bara enstaka scener. Men tycker man om typen av film så funkar det som lite roande tidsfördriv. 4:an var tydligt bättre.

The Ice Road2022-04-16
Tänk 90-tals action, 30 år för sent, utan muskelberg och ur barns ögon coola repliker, med med Liam Neeson och en hal väg. Haha, det räcker faktiskt till en 2:a genom charmen även om det på många vis rent filmkritiskt är oerhört dåligt.

Borg2022-04-14
Bra. Det räcker så.

Tårtgeneralen2022-01-07
Fin liten film som berör i högre grad än den roar.

Daddy's Home 22022-01-07
Samma som den första men med additionen av John Lithgow och Mel gibson vilket resulterar i att en 2:a blir en 3:a. Lättglömt men trevligt

The Many Saints of Newark2021-12-12
Tycker absolut att en film om Tony Soprano är berättigad, och det får gärna göras en framöver, för det här är inte en. Vem efterfrågade en film om Christopher Moltisantis pappa? Med det sagt, fortfarande kul att se sonen till skådespelaren som spelade Tony Soprano (James Gandolfini) i samma roll i yngre ålder samt att Corey Stoll gör en bra JR och att Ray Liotta är allid bra, om än underanvänd. Men filmen brister i att inte ha någon direkt målsättning med sitt manus. Den mest pågår utan att vara på väg. Höjdpunkten blir ändå att få höra Christopher Moltisanti som berättarröst, frånsett då och bortom att frågan över vem som efterfrågade en film med fokus på hans pappa kvarstår. Vad gäller karaktärerna i övrigt så är den enda som sätter någon form av känslomässigt avtryck Gabriella Piazza. 2a.

The Death of Stalin2021-11-10
Tycker inte att den fixar genrebalansen riktigt. Den är för rolig för att ta på allvar, och den är för allvarlig för att skratta åt. Den tar heller ingen medalj vare sig på att vara rolig eller på att vara allvarlig. Så den landar i slutänden i något ganska ljummet. Men fortfarande med bra skådespelare vilket resulterar i en ganska trevlig pjäs att beskåda.

No Time to Die2021-11-06
(rek 3:a) Tills vidare så landar den här filmen på en 3:a, och det gör den tack vare att den sätter punkt för den tjurigaste och överlägset tråkigaste skådespelaren i rollen. Men samtidigt så har nivån på manusen och de filmiska värdena under Craigs period varit högre och bättre än de varit dessförinnan. Så lite kluvna känslor. Som Bondfilm är detta dock ett lägre betyg då den gör vissa saker, närmare bestämt tre, som inte går ihop alls med filmerna i stort. Lätt att glömma bort, men karaktären är baserad och lyft ur romaner av Ian Fleming och den här filmen glömmer stundtals bort det helt. Filmen är även minst en halvtimma för lång. Allt som allt är jag mer nyfiken på hur Danny Boyles film hade blivit. Sannolikt bättre. Men samtidigt kan jag inte sätta en 2:a på en film som gjorde mig rörd med lite rysningar framåt slutet. Så delade känslor som sagt. Höjdpunkt? Inledningen, Ana de Armas och David Dencik.

Jönssonligan på Mallorca2021-07-04
Nostalgi och roande, men föregående filmen "dyker upp igen" har ett bättre manus och känns mer inspirerad. Trivsam 2:a.

Jönssonligan dyker upp igen2021-07-04
Klassisk barndomsmatinéunderhållning, och faktiskt lika sevärd som vuxen även om en annan typ av förnöjsamhet nu framträder. Bagatell på alla vis, men på ett härligt vis.

Lilo & Stitch2021-04-08
Tycke framförallt om porträttet av Lilo och systern. Hade filmen fokuserat sig helt där och adderat mötet med Stitch så hade filmen fått en fyra. Men rymdsagan kring det hela behövs faktiskt inte. Fin film.

Downhill2021-04-08
Gott skådespel, fina vintermiljöer och skönt att få bli befriad från svensk film genom en remake. Konceptet är tilltalande på det där sättet att den inre debatten gentemot karaktärerna sätter igång. 3a.

Pocahontas2021-04-07
Vackert animerad och fin saga med musikalinslag. Kul att höra Christian Bales röst likaså. Men slutet hade jag velat sytts ihop på något annat vis, då det på många vis slutade ganska olyckligt, om än fint.

Sex dagar sju nätter2021-04-06
Rakt igenom smått underhållande på en ytlig nivå. Som att äta en smakfattig isglass en het dag. Heller inte meningen att man som tittare ska ta denna film på för stort allvar. Förnöjsam bagatell = stark 2a cirka.

Mulan2021-04-05
Rakt igenom fin både sett till handling och animationer, och alltid välkommet med en träffande påminnelse om att bra berättelser kan berättas för alla åldrar, alltid.

Mulan2021-04-05
Bra filmstund som tyvärr aldrig briljerar någonstans. Den hade kunnat vara väldigt sagolik såsom sin animerade föregångare, blodig såsom de flesta fältslagsfilmer eller konstnärlig såsom Crouching tiger hidden dragon m.fl. Istället blir filmen en lightversion av alla tre och blomstrar aldrig ut helt någonstans. Fortfarande underhållande och ganska bra dock.

Logan: The Wolverine2021-03-30
(rek 4a) Extremt överskattad. Har sett och i olika utsträckningar tyckt om samtliga x-men /wolverine filmer och tycker dessutom mycket om regissör James Mangold. Men det här? (forts efter fyra år) är riktigt bra nästan. Glad över att jag såg om den.

X-Men: Apocalypse2021-03-25
Sämsta bland de nya som gjorts. Spretig i sitt berättande och mer flummig och utspädd än agerande. Ett slöseri med Fassbender och McAvoy.

X-Men: Dark Phoenix2021-03-24
Härligt med en superhjältefilm med bra skådespelare och budget. Fassbender är lite av en favorit och McAvoy likaså.

Love the Coopers2021-01-17
Slår an den jobbiga fina julkänslan bra. Bra skådespelare. Hade egentligen velat ha en hel film som kretsade kring Amanda Seyfried och Alan Arkin. Resten kunde mer ha fått vara en fin ram. Man måste inte berätta 12 historier för att det ska vara en julfilm, bara för att alla kan berättas.

Jojo Rabbit2021-01-16
Höjer till en 4:a efter en omtitt.

Logan Lucky2021-01-13
Filmen är ljummet underhållande rakt igenom. Men den kommer liksom ingen vart. Endimensionell. Bra skådespelare dock. Stark 2:a.

Le Mans '662021-01-13
Christian Bale bär upp filmen och Matt Damon blåser i medvind han med.

Själen2021-01-13
Blir man tagen av känslan som innehållet ger så flyger den här filmen fram. Vacker.

Zombieland: Double Tap2021-01-10
När en ny biroll (Madison) är en films höjdpunkt så är väl inte det ett jättebra tecken. Min gissning är att oavsett vad ni satte för betyg på den första så blir det ett snäpp lägre i betyg för den här.

Zombieland2021-01-09
(rek 4a) Yes-yes-yes-yes-yes !!!!! Jag älskade den hahaha, allt ifrån Bill Friggin´ Murray till den konstanta humorn & t.o.m att den på något mycket underligt vis lyckas knyta an känslomässigt trots att det på alla sätt & vis är en kategori " yeah, haha! " film. Plus i kanten också för att den klockar in på 79 minuter och därmed har fattat att den här filmkategorin inte tål mer. Något som är säkert är att jag aldrig tyckt så mycket om Woody Harrelsson som jag gör här heller, men något som är osäkert är betyget, hm 4a eller 5a. Kändes som en 5a, men den har nästan redan svalnat vilket kanske lite ligger i genrens natur. Får se vad lite intryckssmältning kan göra för att förändra min gutkänsla... Smask 4a alla dagar i veckan dock! (omtitt 11 år senare, 3a)

Nästa sida »