Alla kommentarer avStrongbow

Onda män sover gott2019-11-28
Snygg musik, snyggare bilar, och som helhet en njutning till noir-rulle. Men storyn är inte i högsta Kurosawaklass. Svag fyra ändå.

The Death of Stalin2019-01-27
En besvikelse när en trodde det skulle bjudas på skratt. Sen blir det ju bara töntigt med en film om Stalin på engelska. Men helt ok underhållning ändå. Trea.

The Big Sick2019-01-27
Fin feelgoodfilm. Svag fyra.

Amatörer2019-01-26
Starkare än ”Äta sova dö” imponerande bredd på skådespelarinsatserna också. Några riktigt starka scener och aldrig så mediokert som svensk film ofta är. Stark fyra.

The Shape of Water2019-01-12
På gränsen mellan trea och fyra. Ganska platta karaktärer och banal story. Men oj vilken stämningsskapare han är del Toro. En del fantastiska miljöer och scener. Får bli en svag fyra ändå.

Här har du ditt liv2018-12-26
Fin filmatiseringen av en fantastisk bokserie. Stark fyra!

Ugglor i mossen2018-12-20
Klart godkänd debut av Shirley MacLaine. Men lite väl mycket buskis för min smak. Svag trea.

A Very Murray Christmas2018-12-20
En bagatell? Javisst! Men en mysig julbagatell med många fina sångnummer där Phoenix sticker ut. I sin genre en stabil trea era julhaters!

Den vita katten2018-12-17
Bitivis riktigt bra. Mörkt och depraverat på ett okonstlat vis. Men som helhet känns det för ojämnt för att leva upp till en fyra så betyget stannar på en stark trea. Klart sevärd film.

Slottet i Cagliostro2018-12-08
Inte samma djup som hans senare verk kanske. Men o så charmigt det är trots den klichéartade storyn. Svag fyra.

De hänsynslösa2018-12-06
Såg nyss om den och fyran står kvar som betyg. Inte så stark dock. Skvallrar ju en del om de karaktäristiska Tarantinodragen hans filmer efter debuten alltid har i sig. Starka personporträtt, oantastliga soundtrack och oproportionerligt mycket våld med drag åt sadism. Buscemi och Keitel briljerar i sina roller här. Madsen och Penn gör också bra ifrån sig Tarantino själv syns som tur är mest i öppningsscenen. Mindes inte all sexism och rasism i dialogen. Vilket känns realistiskt med tanke på vilken typ av miljö filmen utspelar sig i. Men det tillsammans med faktumet att inte en enda kvinna syns i hela filmen drar ner helhetsintrycket för mig.

Rovdjuret2018-12-06
Riktigt svag trea det här. Skyller på grav 80-talsnostalgi och att de sista tjugo minuterna är ok.

Kill Bill - Vol. 12018-12-06
Precis sett om den och måste höja mitt betyg. Filmen har verkligen åldrats med värdighet. Uma Thurman gör sin livs roll och det är oerhört snyggt och välgjort allting . Tror jag hade svårt för allt ultravåld men tycker nu att det är så snyggt paketerat att den nästan förtjänar en femma. Betyg 4.5

Matteusevangeliet2018-12-05
Gillade verkligen den här gestaltningen av Jesus. Så badass och kompromisslös. Visst tempot och längden sänker betyget något men ändå en stabil fyra.

Medan porten var stängd2018-12-05
Lite för många karaktärer för att jag skulle orka bry mig om dom. Men en stark trea ändå. Lilla Fridolf-karaktären hade jag svårt för.

Ratataa eller The Staffan Stolle Story2018-11-28
Fruktansvärd inledning. Men svårt att ge någonting annat än godkänt betyg för de många fina klassiska musikdelarna. Njuter också av Lombards insats. Mycket svag trea.

Hjärter Knekt2018-11-27
Underhållande på hög nivå. Svag fyra.

Call Me by Your Name2018-11-26
En riktig pärla till film.

Svanen2018-11-24
Fin stämning i filmen från första bildrutan. Föräldrarna var väl ganska platta karaktärer men som helhet funkar det. Svag fyra.

Alpha and Omega.2018-11-04
Inte i närheten av Pixar, Disney, Dreamworks osv. Platta trista karaktärer och fult animerat. Men 4-åring uppskattade den...

M2018-10-17
Fin film och imponerande debut. Svag fyra.

Plutonen2018-10-04
Imponerande rollbesättning. Över medel vad gäller Vietnamfilmer svag fyra.

Enskilda samtal2018-09-29
En svag fyra blir det till slut. Ganska ojämn men både Pernilla August och Max von Sydow står för hedersvärda insatser som väger upp de svaga partierna (Thomas Hanzon och Fröler).

Trollflöjten2018-09-26
Åh, efter att ha sett den här önskar en ju ännu mer att Bergman fått ta sig an ”Bröderna Lejonhjärta” som han tydligen korresponderar med Astrid Lindgren om men fick nobben. Underhållande även för en operaskeptiker som mig.

Purple Rain2018-09-25
Som film betraktat är det en tvåa. Men som tidsdokument, nostalgitripp och musikupplevelse en fyra. Så landar väl på en stabil trea.

Sanningens ögonblick2018-09-25
Snålt av Bergman att bara slänga in en gammal (förvisso lysande) scen ur Nattvardsgästerna och inte spela in något unikt till sin polare Harry. Surt också att låna boken med dvd-skiva bara för att se något en sett förut. Men håller med om att tennismatchen är kul. Den finns förövrigt på Youtube.

Ormens ägg2018-09-24
Svårt att betygsätta. Oerhört skickligt uppbyggd stämning och vackert foto. Fantastiska miljöer. Men var är Bergmans lysande dialoger? För att att inte tala om storyn som liksom urartar i nån slags skräckfilmsmanus och det hjälps inte hur seriöst ämnet än är. Men Bergmanstrasse ha ha! Humor hade han gubben.

Lustgården2018-09-20
En stundtals charmerande bagatell. Sickan Carlsson imponerar. Annars inte så mycket som sticker ut, den svagaste av treor.

Föräldrafritt2018-09-16
Redan på åttiotalet måste väl detta ha ansetts som en film med riktigt sunkiga värderingar. Musiken räddar den från en etta.

The Square2018-09-15
Oj vilken besvikelse! Östlund är inte i närheten av den storhet han visat i tidigare filmer här. Det bränner liksom aldrig till på riktigt även om Claes Bang står för en stabil skådespelarinsats. Några få scener är riktigt bra men det binds aldrig ihop till en helhet. På tok för lång också.

Nästa sida »