Alla kommentarer avSpidde

Jungleland2021-08-06
Överraskande bra. Hade väntat mig en dussinfilm men tycker den hade något speciellt ändå. Bra tempo, fint skådespel, ödesmättad men ändå med ljusglimtar. Rekommenderas!

I Care a Lot2021-02-26
Lyckad film i avseendet att man blir så jävla förbannad på den sällsynt vidriga människa som filmen handlar om. Första halvan var bättre och filmen skulle kunna ha varit mer koncentrerad och ännu mer upprörande om det varit mer fokus på det vidriga "företagandet".

Sound of Metal2021-01-30
Genomtänkt och gripande film som känns allmänt välgjord. Mycket bra prestation av Riz Ahmed i huvudrollen.

Berlin Alexanderplatz2020-12-05
Boken är en av mina favoriter och har läst den två gånger. Har aldrig orkat ta mig igenom hela TV-serien. Men har väntat med spänning på denna moderniserade filmtolkning. Och jag tycker den levererar. Lite seg i början och kanske lite väl standardiserad och Hollywoodig dramaturgi, men den tog sig. Välspelad, snygg och allmänt lyckad.

Happiest Season2020-12-04
Så provocerande menlös, poänglös och amerikanskt gammeldags att den känns helt jävla orimlig 2020.

East Side Sushi2020-10-16
Trevlig feelgood, som utspelar sig i Oakland och inte LA som det står i filminfon. Allmänt mysig och sevärd.

Once Were Brothers: Robbie Robertson and The Band2020-10-06
En av de bättre musikdokumentärer jag sett på senare år. Bra musik förstås, fantastiskt bildmaterial men framförallt en bra story som står ute lite från mängden i sådana här sammanhang.

An Impossible Love2020-07-18
Vet inte om denna haft svensk release men tycker den var sevärd, så har du chansen - se den! Ett starkt franskt drama som skildrar två kvinnoöden under andra halvan av 1900-talet på ett fint och insiktsfullt sätt.

De förbannade åren2020-06-19
Bra och stark film. Känns lite som en komprimerad tv-serie och kändes lite för mastig framåt slutet, men överlag välgjord och intressant. Sverige borde göra något liknande om svenskar under kriget!

Hjärter dam2020-01-17
Stark och ödesmättad film med bra skådespel. Riktigt bra! Innehåller några grafiska sexscener, så det kan vara värt att tänka på vilket sällskap man ser filmen med.

Den vidrige Herr Honka2020-01-01
Svår att betygsätta. Har sett och gillat det mesta Fatih Akin gjort, men denna är svår att tycka om. Väldigt rå, obehaglig och smutsig med ett gäng riktigt otäcka scener. Dock saknas djup och det hela känns som en diffus uppvisning av vidrigheter. Men lär inte glömmas i första taget.

Luce2019-11-15
Oväntat bra! Välspelad och ovanligt komplex och nyanserad för att vara en amerikansk film.

The Peanut Butter Falcon2019-11-09
Mysig och välspelad film med lite Mark Twain-känsla. Feel-good i sydstaterna!

Leaving Neverland2019-03-07
Omskakande och välgjord dokumentär som på ett övertygande sätt berättar om grooming och övergrepp av episka (i brist på bättre ord) proportioner. Finns inga tvivel om att de två männen inte skulle berätta sanningen, och filmen har provocerat fram mycket osmakligt och obehagligt hos trogna fans på internet. Som dokumentär är den mycket bra och man får en bra känsla och förståelse för hur det kan gå till när barn utsätts för övergrepp. Först trodde jag att fyra timmar skulle vara för långt, men det är nästan så att man skulle vilja veta mer om hur det gick sen när det tar slut. Visas på SVT nästa vecka, alla borde titta.

Widows2019-03-02
Klart över förväntan. Bra skådespel, hyfsat manus och bra flyt gör det till en trevlig filmstund.

Slums of Beverly Hills2019-02-27
Helt OK 90-talsfilm som utspelar sig på 70-talet. En hel del kända namn i en ganska lågmäld men trevlig dramakomedi.

Dogman2019-02-24
Genuint obehagligt och deppigt italienskt kriminaldrama med seg story men bra skådespel. Tittaren får inte veta mycket om vad som hänt tidigare och varför, och lite mer info hade nog gjort att jag känt mig mer engagerad. Stark trea.

Green Book2019-02-24
En typisk amerikansk feel good-film enligt klassisk mall: ett omaka par på roadtrip. Dock görs det mycket bra och mysigt här. Viggo är riktigt bra (får mig att tänka på De Niro) och likaså Mahershala Ali, som gör en mycket annorlunda roll än i den pågående säsongen av True Detective. En film som alla borde gilla. Bra musik också.

Shoplifters2019-02-22
Mycket bra film som börjar lite segt och rörigt, men snart faller de olika bitarna på plats och sen flyter det på bra. Väldigt bra skådespel och mycket välskrivet manus där varje karaktär känns intressant och nyanserad. En film som jag kommer minnas länge.

Mother of Tears2019-02-20
27 år efter den senaste filmen väljer Argento att avsluta trilogin med den här filmen. Där de två tidigare filmerna var konstnärliga och fascinerande är det här bara otroligt dåligt på alla sätt. Uselt skådespel, groteskt övervåld, Tommy Wiseau-manus och de sämsta specialeffekterna jag har sett på evigheter. Dock är den rätt kul att se just av dessa anledningar och jag hade kul medan jag såg den. Låten på slutet var också fruktansvärd. Sevärd för att vara det magplask det är.

Ben is Back2019-02-19
Ljusår bättre än Beautiful Boy (samma tema, release nästan samtidigt) och har mycket som den filmen saknade: en bra story och bra skådespel. Oväntat bra och stark film.

Inferno2019-02-11
Som en sämre Suspiria (se den först och den här efteråt om du gillade den) på alla sätt och vis, men ändå sevärd. Stämningsfull och underhållande på sitt eget udda sätt. Kommer att se Mother of Tears också, även om den verkar rätt värdelös.

Flykten från helvetet2019-02-10
Jag såg nyversionen igår (mycket annorlunda!) och ville därför ta tag i att kolla denna klassiker. Utan att veta så mycket på förhand blev jag mycket imponerad. För att vara skräckfilm är den inte särskilt läskig, däremot snygg och stämningsfull, med ett bra soundtrack och effektivt användande av olika starka färger. Jag tyckte den kändes fräsch med tanke på åldern och kommer följa upp med fler filmer av Argento (det här var min första).

Suspiria2019-02-10
Överraskande bra, men lite långdragen. Jag har inte sett originalet och kan därför inte göra en sån jämförelse, men de fick till 70-talskänslan på ett mycket imponerande sätt här. Överlag kändes det här bra och intressant, kommer försöka se några Argentofilmer härefter.

En kniv i hjärtat2019-02-08
Väldigt skum och väldigt mycket art house över det här, men ändå sevärd. Känns ändå rätt kul att sådana här filmer produceras i dessa Netflix-tider.

C'est la vie!2019-02-02
Helt ok film att se när man vill ha något lättsamt och underhållande. Lite tramsig och ojämn, och lite för lång för sitt eget bästa, men ändå sevärd på det stora hela.

Sista lektionen2019-01-30
Väldigt mycket 80-tal och ganska seg, men håller att titta på. Joe Strummer har gjort en del av musiken, vilket för mig var den främsta anledningen att se filmen.

Under en öppen himmel2019-01-26
Överraskande bra regidebut av Paul Dano, efter en bok av Richard Ford. Välspelad och allmänt välgjord, med fint foto och bra stämning genom hela filmen. Når upp till en fyra i betyg.

Bohemian Rhapsody2019-01-25
Queen känns som minsta gemensamma nämnare-musik, och filmen försöker på samma sätt tillfredsställa en så stor publik som möjligt. Alla ska kunna se och gilla den, över hela världen. Det hela blir ganska överslätat, knarkande och vilt knullande är något som bara antyds mellan raderna, vilket jag egentligen inte har något problem med även om det blir lite konstigt i sammanhanget. Att de också verkar ha dramatiserat och kastat om de verkliga händelserna är inte heller superproblematiskt då det trots allt är en film (kolla på Wikipedia för en lista över alla stora förändringar de gjorde i manus för att göra det mer dramatiskt). Det stora problemet är att filmen kör på som en urtypisk biopic och omfamnar och ignorerar alla problem sådana filmer brukar ha. Det blir därför ganska mediokert, även om skådespelarna är bra. Plus för katterna iaf.

A Star Is Born2019-01-20
Stark trea! Lite tjatig story kanske, men väl genomförd och både Cooper och Gaga imponerar. Klart sevärd.

Nästa sida »