Alla kommentarer avSibilisibili

The Dark Knight Rises2012-09-02
Undermåligt skriven pro-fascistisk smörja.

Prometheus2012-06-03
Men jösses vilket skräp, om inte Alien vs. Predator-filmerna förstört Gigers skapelse, så gjrode det här det. Slutgiltiga beviset på att det inte finns en modig människa i Hollywood.

30 Minutes or Less2012-03-02
Mycket svag tvåa. Men den har i alla fall smak nog att hålla sig kort och koncis.

Due Date2011-09-01
Nyinspelning av Sista Tåget Till Chicago, som har sina poänger. Ville mest bara säga det där om nyinspelning. Har inte sett någon annan påpeka det.

Höstmannen2010-06-09
Kissemiss: Du har uppenbarligen missat grejen, nästan pinsamt totalt. Skådespelarna talar Meänkieli, även kallat tornedalsfinska, ett av Sveriges minoritetsspråk, enligt lag distinkt från finska, och ur den aspekten inte annorlunda än romani eller jiddisch. Poängen med filmen var alltså mer eller mindre att göra en film på ett minoritetsspråk. Men inte finska. Men! Om syftet med filmen var att hävda något slags tornedalsk kultur som särskild från den majoritetsfinska, så får man väl säga att den misslyckades kapitalt. Istället gjorde den en svinlyckad pastisch av Finlands största regissör, med små undertoner av en av Sveriges största.

En blodig kniv - ett dödande skott2010-01-31
Mer eller mindre värdelös. Situationer byggs inte upp, och de som byggs upp följs inte upp. Oinspirerad klippning och regi hjälper inte heller till någon spänning. Men!: Än en gång tar sig en klandervärd spaghettirulle över målsnöret tack vare ett fantastiskt tema av nestorn Morricone. Filmens enda glädje, men en stor sådan.

Waiting for Guffman2010-01-28
Sällan riktigt rolig. Framför allt misslyckas den helt med att bygga upp någon som helst spänning runt denna Guffman, och den så kallade vändningen i slutet står ju klar nästan omedelbart.

Joint Security Area2010-01-26
Såg just om. Instämmer med mig själv tidigare, och alla här och nu: Filmen består av en rätt dålig del, och en "fruktansvärt jävla bra". Mordmysteriet i sig är rätt ointressant, men sen tar Chan-wook ett närmast Kitanoeskt grepp om historien, och Song Kang-ho - Som ju är världens just nu nästbästa skådespelare - får blomma ut rejält.

Anatomy of Hell2010-01-24
Postulat: Filmer där någon skrattar/gråter omotiverat är pretentiösa, men ytliga filmer. Andra kännetecken: Sammakoppling av menstruation och fertilitet, kors (Och om inte det var nog tydligt, krucifix (Och om inte det var nog tydligt, kyrkklockor (Och om inte det var nog tydligt, bröllopet som ett fängelse))), "svår" men innehållslös dialog.

Von Ryans express2010-01-21
Vadå, förresten "Frank Sinatra har lyckats bra med musiken"? Det är ju Jerry Goldsmith, ju.

Von Ryans express2010-01-21
Helt okej. Trots detta slås jag av att man faktiskt lyckades bättre med spänning förr. Att till och med en dussinrökare som den här innehåller så pass många spännande scener talar gott för den tidens hantverk.

Eros2010-01-18
Wong Kar-wai räddade nästan hela skeppet från att sjunka.

Drag Me to Hell2009-11-07
Håller helt med om att den måste räknas som något slags skräckkomedi. Alltför mycket vältrande i gegga för något annat. Håller också med om att jag alltför sällan kände av Raimis fingeravtryck.

Rebell i bojor2009-09-10
Vad jag inte fattar att jag missat tidigare är att Cool Hand Luke i själva verket är Jesus-historien omberättad. Egentligen hela evangeliet, från det att han börjar sin mission tills korsfästelsen och uppstigandet i himlen, med löftet om något slags återkomst (Om än bara andlig).

Inglourious Basterds2009-09-10
Det är bäst när de snackar. Å andra sidan kan Tarantino som få andra göra själva samtalet till action. Se: Den långa dialogen i början, eller samtalet i ölkällaren. T ex.

The Host2009-05-30
Såg den igen och fick sänka betyget lite. Men förresten, HerrNenne: Varför ska koreaner bara prata om Korea? Det var det dummaste jag någonsin hört. Som om Vietnam inte skulle ha påverkat Korea. Vidare: I själva verket är ju filmen inte så mycket en kritik av Vietnam-, och de båda gulfkrigen (Vilket den förvisso också är), utan mest en genomlysning av något väldigt specifikt koreanskt - Amerikansk militär närvaro på koreanska halvön. I första hand är det alltså en kommentar på amerikanska militärbaser i ett förment fritt land. (Japan är väl också i en liknande situation.)

I'm a Cyborg, But That's OK2009-05-18
Bah! Ingen av er har ju fattat Chan-wook...

The Good, the Bad, the Weird2009-05-17
Något slags förtydligande, eller klargörande: Kanske var det bland de tre största skådespelarna det brast först. Jung Woo-sung, och Lee Byung-hun var båda rätt platta, kunde jag tycka. Intressant nog blev den gode lite mer intressant med tiden, medan den onde gick i precis motsatt riktning. Däremot var Song Kang-ho magnifik, men det är bara att vänta sig från en av vår tids absolut bästa skådespelare. Vidare vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till de nationalistiska övertonerna. Jag säger inte att den koreanska frihetskampen var fel - Tvärtom - jag undrar bara vilken funktion den egentligen fyller i filmen, eller vad filmen vill säga till dagens publik.

The Good, the Bad, the Weird2009-05-17
Stundtals helt fantastisk film - Ett Franz Jäger-kassaskåp, bara en sådan sak. Och långa stunde rvar jag euforisk. Men den tappade mer och mer mot slutet, och til syvende og sidst föll den rätt platt. Eller i alla fall inte perfekt landning. Ser antagligen om den, lär höja betyget.

Sheriffen2009-05-13
Stundtals, och delvis riktigt bra. Men jag kan inte låta bli att fantisera om vad som hade hänt om Hitchcock hade gjort den här.

Appaloosa2009-05-13
Enskilda delar av filmen fungerade fint, men den sammantagna upplevelsen blir... Och? I början verkade den vilja säga något om att ge upp friheter för säkerhet, men så försvann det temat ut genom fönstret.

Sukiyaki Western Django2009-04-23
Mycket, mycket stark fyra; Äntligen har jag förstått Miikes storhet. Ett mästerverk, ett rent jävla mästerverk. Ser jag om den - Jag är mäkta sugen - kan den mycket väl glida upp ett snäpp.

Fåglarna2009-04-21
Det är något härligt ockult med den här filmen. Karaktärer som aldrig riktigt talar med varandra, omen, oförklarlig apokalyps. Inte Mästarens bästa, men ett värdigt tillägg i katalogen.

Legenden om Suriyothai2009-04-21
Usel rätt igenom. Den lider något oerhört av att manusförfattaren inte har förstått att skära bort det onödiga. Som det nu är passerar prinsar, kungar, prinsessor, och nyfödda bebisar i revy. Det här leder ju till att man inte har någon emotionell koppling till någon specifik händelse. Se även Tali Ihantala. Vidare tycks inte någon ha vetat vilka deras karaktärer egentligen var - Oerhört karaktärslöst. Till sist prickar den av klichéer med nästan byråkratisk iver. Och det var bara de stora problemen. Soundtracket som aldrig kan hålla käften, skådespelarna som inte förstår varken första eller sista satsen i 'metodskådespel'... Bara dåligt.

Mumien: Drakkejsarens grav2009-03-20
Fy uti helvete vilket skräp. Jag är - Erkänner jag något skamligt - ett stort, stort fan av de tidigare två, men det här är bortom bedrövligt. Faktiskt den första filmen på ett tiotal år jag inte ens sett klart (Jag har sett sämre, men så är jag neurotisk också).

The Proposition2009-03-15
Halvapriset: Svårt att se vad som var så pretto med den; Tyckte att det var en ganska rak story. Sedan kanske jag gillar precis samma som Cave - Plötsliga utbrott av ultravåld.

Mamma Mia!2008-10-15
En sak som slog mig fullkomligt oväntat var att Meryl Streeps roll faktiskt är det mest progressiva jag sett från Hollywood på jag vet inte hur länge. Och så gör hon ju den jävligt bra, dessutom.

Tropa de Elite2008-09-11
Skulle varken kalla den meningslös eller egentligen särskilt oraffinerad. Vore det inte för Dark Knight skulle jag kalla den årets bästa Batman-film. Om man byter ut favelorna mot Gotham, och BOPE mot Läderlappen är det inte så stor skillnad. På sätt och vis hade den varit bättre, eftersom frågorna om det etiska i det hela (Och en sådan grupps inbyggda fascism) framkom på ett annat, något mer otäckt sätt. Utan att glorifiera, märk väl. Flera gånger under filmens gång påpekas att det skulle funnits andra mer permanenta och långt mer fredliga lösningar. Men precis som i Gotham slåss de lika mycket mot korruption som något annat.

Kautokeinoupproret2008-09-10
Kan vi nu sluta låtsas att Nyqvist eller Persbrandt är bra skådisar?

The Dark Knight2008-09-04
Ledger fullkomligt knäcker mig. Alla andra - Precis alla utom möjligtvis Gary Oldman - blir till kulisser för honom. Och då var de andra inte dåliga, direkt. Det känns underligt att säga det, men jag är faktiskt glad att Batman var med så lite som han var, med tanke på vem som fick mer plats. Och jag är helt av den åsikten att filmen inte var en sekund för lång. Med tanke på att vi inte kommer att erbjudas mer av Ledgers magnificism känns det snarare för kort. Nerdgasm: Tänk om Ledger fått leva, de hade gjort ett par Batman-rullar till med lite ströskurkar som slutar med att Batman går i pension, och så - BOOM! - drar de ut Ledger igen för The Dark Knight Returns!

Nästa sida »