Alla kommentarer avQhunden

En flodhäst i tesalongen2017-08-16
Mja, hade rätt roligt åt Roger Allam som bitter cyniker men i övrigt lämnar den en hel del att önska. Klipp och musik gör den mer fånig och amatörmässig än vad den behövt vara. Ett par minnesvärda repliker och skratt får dock räcka för en snäll trea.

Duellen2017-07-04
Både enerverande och spännande med sin utdragna handling. Visst visar den prov på Spielbergs skicklighet, men lika mycket på hur många kompromisser en får räkna med i en debutfilm. Slapp voice over, otillfredsställande slut.

Passengers2017-03-05
Långt över förväntan faktiskt. Härlig scifi-estetik. Bra slut. Ständigt relevant sensmoral.

Arrival2017-02-19
Så jävla bra. Fingertoppskänsla för detaljer men med tydlig fokus på språk och kommunikation som fenomen, vilket intresserar mig enormt. Härligt att vi har regissörer som kan göra bra sci-fi fortfarande.

Hacksaw Ridge2017-02-19
Visst inte att det var Gibson förrän eftertexterna. Förklarade en hel del. Fullständigt misslyckande vad gäller autenticitet, det klipps och klistras från krigsfilmsbiblioteket och det blir en jävla röra av övertydliga klyschor och effektrunk. Oengagerande relationsdrama wrappat i helt ologiska stridsscener. Noll originalitet. Är man någorlunda bevandrad i krigsfilm etc är det här en skymf i jämförelse.

Doctor Strange2017-02-17
Häftig, men inte så mycket mer. Precis som alla andra Marvel-filmer, typ inget nytt. Gillade dom spirituella bitarna mer än den otroligt lökiga humorn i alla fall.

19842016-12-30
Gav en trea först men allt bra med filmen är ju Orwells förtjänst. Ändå tycker jag inte den fångar essensen särskilt väl. John Hurt är jävligt bra dock.

Rätt upp i 90-talet2016-12-30
Kul idé men helt poänglös. Flams med Brendan Fraser ligger inte högt på min lista.

Lion2016-12-26
Hatar när folk hackar lök i biosalongen...

War Dogs2016-12-19
På många sätt en lat film som tar många genvägar för att få allt att hålla ihop. I slutändan helt okej ändå, men har man inte sett Lord of War, ska man definitivt se den istället.

Sully2016-12-12
Ett upplägg som tillåter Clintan att skjuta i öppet mål. Visst, välgjord och underhållande men dramaturgiskt fattig. Feg.

Simone2016-11-23
Kanske förtjänar den inte bottenbetyget men jag blir så galet provocerad av hur töntig den är. Så många ologiska scener. Aldrig sett Pacino så dålig.

Hitta Doris2016-10-28
Väldigt platt och repetitiv för att vara Pixar. Förmodligen främst riktad mot yngre, vilket är lite konstigt eftersom det är en uppföljare på en 13 år gammal film där de bör kunna räkna med en äldre publik. Pixar brukar annars leverera nåt sorts värde för alla åldrar, främst i form av originellt och välarbetat berättande. Fokus denna gång verkar istället ligga på barnslig intensitet och det blir lite väl mycket slumpmässigt flams som inte riktigt har någon tanke bakom.

Tape2016-10-16
Tänk att Jim Carreys brorsa också kan skådespela! Fängslande dialog, trevligt hur de dissekerar varandras egon. Ibland känns det lite som de tvingas undvika förlösande formuleringar som skulle reda ut konflikterna betydligt snabbare, men det kan jag ha överseende med.

Swiss Army Man2016-10-14
Sannerligen en film i särklass. Djup men ändå helt flippad. Lätt att döma ut den som barnslig prutthumor om man inte kan uppskatta det bisarra som en skildring av människans psyke, ointresserat av hur det klassas socialt. En lek med det primitiva, på snudd psykedeliskt. Imponerande jungfruprojekt!

Nerve2016-10-14
Cringe af, mådde fysiskt dåligt. Fint ljus och mysigt med lite samtida kultur men i övrigt supertöntig med noll logik.

The Danish Girl2016-09-24
Väldigt bra. Var lite skeptisk till både Redmayne och Vikanders insats till en början, men drogs med till slut och sen växte det bara. Snyggt att landa så komplexa roller. Invändningarna jag har är att den kändes aningen statisk i sitt berättande och skulle behövt ta ett steg tillbaka, liksom ur sitt ganska klyschiga snyftdrama. Redmaynes karaktär känns lite väl självklart rättfram, när det fanns så mycket mer att utforska.

Flyga Drake2016-09-21
En bagatell i jämförelse med det tårdrypande drama jag hört den skulle vara. Känns som att den kunde varit smartare berättad, mer koncis. Ser inte heller vad drakflygningarna tillförde, så det blev ju mest en gimmick. Vissa scener är i sig riktigt bra men mot slutet tappar den tyvärr rejält och trean känns given.

KidPoker2016-09-17
No limit cringe alert. En studie i narcissism.

Ram Dass, Fierce Grace2016-08-25
Otroligt fängslande. Så häftigt att man får en så klar bild av Dass och hur hans medvetande sträcker sig utanför kroppsliga förmågor. Med full reflektionsmöjlighet observera handikappet och nästan fascinerat uppskatta läget. Känns därför hundraprocentigt genuint och hans känslor blir otroligt medtagande.

Dredd2016-08-25
Värd omtitt. Konceptuellt riktigt bra med välbetänkta detaljer. Genomförandet är inte alltid lika bra, med en hel del riktiga tomtiga scener. Både innehåll och effekter. Även om lågbudgetkänslan bidrar till tonen i filmen hade den mått bättre av bättre rekvisita och aningen mindre flams. Med det sagt, är det ändå en jävligt bra film... eller är det idén jag gillar? Höjer från en trea.

Djungelboken2016-08-07
Helt okej med tanke på de låga förväntningarna. Får verkligen känslan att Favreau egentligen inte vet vad han håller på med men att han räddas här av allt annat. Snygg men väldigt ojämn och en hel del snarkiga transportsträckor.

Everybody Wants Some2016-07-18
Förstår inte poängen med filmen för roligt blev det ju aldrig. Två timmar föråldrad grabbmentalitet, jaha? Kunde egentligen lika gärna vara en etta.

Eye in the Sky2016-07-15
Inte en ny idé direkt, men först och främst är det mesta väldigt osannolikt och verklighetsfrånvänt. Mycket förstås för att passa filmformatet, tyvärr blir det mest tramsigt. Slöseri med tid, i dubbel bemärkelse.

Den gode dinosaurien2016-07-10
Känns mer som en dramatiserad showreel än en riktig Pixar. Hafsigt manus, hejvilt lånat från sånt som funkat bra i tidigare Disneyproduktioner (Lejonkungen är svår att missa). Men ja, det visuella, wow!

Colonia2016-06-30
Lite av en perfect storm av obehagligheter. Fängelseflykt är ju dessutom alltid tacksamt för spänningsnivån. Klart över medel, därav fyra.

Where to Invade Next2016-06-14
Filmen gör nästan mer skada än gott, när allt förenklas och gullas upp såhär. Men såklart, tydligt producerat för en puckad amerikansk publik och nog behöver dom lite sånt här ändå. Intervjuerna och alla reaktioner är otroligt tramsiga och hela produktionen känns otroligt pajig och stundtals känns den rentav parodisk. Då är jag ändå helt för allt som förespråkas.

The Amateurs2016-06-12
På pappret verkar det ju inte alls särskilt bra och visst såg man slutet komma lång väg. Men så ändå: underhållande och småmysig. Bridges är stabil i dessa roller helt klart.

Pawn Sacrifice2016-06-08
Är inte särskilt fascinerad av schack och det visade sig ganska snabbt att jag inte skulle finna nåt större intresse för storyn om Bobby Fischer. Inga överraskningar, bara scen på scen med Fischers odräglighet. Därav få ljuspunkter i denna repetitiva snoozefest.

En man som heter Ove2016-05-12
Jag har saknat en sån här skildring och blev inte besviken. Lassgård gör en klockren surgubbe, men lite väl mycket annat som inte funkar för ett högre betyg.

Nästa sida »