Alla kommentarer avPodpolkovnik

The Imaginarium of Doctor Parnassus2020-10-25
Finstämd film med intressant scenografi.

Sherlock - A Study in Pink2020-10-25
Underhållande och underfundig nytolkning av Holmes.

Blood Diamond2020-10-25
En helt okej film, som måhända kunde vunnit en del på att nyansera protagonisters och antagonisters drivkrafter.

Stand by Me2020-10-25
Intressant och finstämd produktion med fina barnskådespelarinsatser.

Hajen2015-05-03
Filmen speglar samtiden och Spielbergs växande bemästrande av regissörshantverket. Mycket är dock tidsbundet och en hel del skavanker förbises genom barndomens glasögon.

Fåglarna2015-05-03
Spännande matinéproduktion från 1950-talet som visar att regissören bemästrar hantverket. Dock är detta inte en av Hitchcocks bättre filmer enligt undertecknads uppfattning.

Repet2015-05-03
Mycket tät och spänd produktion som tydligt visar på Hitchcocks styrkor. Lagret av metapsykologiska och moralfilosofiska betraktelser känns motiverat och kultiverar sakta en intressant och mörk värdenihilistisk kvalité hos huvudrollsinnehavaren.

Främlingar på tåg2015-05-03
Underhållande och vackert filmat verk vars dramaturgi känns intrikat. Manuset kan dock ha behövts putsas till en smula.

Sin City2015-05-03
Fin estetik och mysig hårdkokt stämning. Däremot känns det som att dramaturgin och skådespelarinsatserna bitvis haltar.

Lost in Translation2015-05-03
Överpretentiöst skit utan substans. En av få filmer jag somnat till.

Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse2015-05-03
Lite underhållande. Ganska mysig barn- och ungdomsfilm. Kul att han inspirerats av Rolling Stones Kieth Richards i rollporträtteringen.

The Imitation Game2015-05-03
Film som belyser ett av vår tids största genier. Turings tragiska livsöde och omätbara insatser för mänskligheten skildras på ett fint vis. Det är mer än vansinnigt att mannen inte fick upprättelse innan 2013.

Ärans väg2015-05-03
Intressant film med en passionerad Douglas i huvudrollen. Krigets misär och elände porrätteras utan pardon. Internationalens rader om att "...skjuta våra generaler och sjunga broderskapets sång" smyger sig fram från det undermedvetna.

John Doe: Vigilante2015-05-03
Australiensarna producerar en hel del film nuförtiden. Denna är bitvis intressant då den ifrågasätter statens roll som självklar uppbärare av våldsmonopolet.

Exodus: Gods and Kings2015-05-03
Vantolkar den heliga skriften något så oerhört! Hädelse! Skämt åsido är det en ganska usel film. Historiciteten kan ifrågasättas rejält. Lite kul att "Gud" är något Moses ser efter diverse huvudtrauman.

Wyrmwood2015-05-03
Tar man för mycket av allt blir det pannkaka av slutprodukten. Är det en roadmovie, zombiefilm eller "galen forskare som experimenterar med de levande döda"-film?

Wrong Turn 6: Last Resort2015-05-03
Lite småintressant stundom. Dock oerhört överdriven historia som inte känns plausibel.

Wrong Turn 5: Bloodbath2015-05-03
Kanske den sämsta i serien. För lite skildring av de stackars inavlade kannibalernas vardagsliv.

Wrong Turn 4: Bloody Beginnings2015-05-03
Detta är verkligen dåliga filmer. Konceptet är dock urkul och av någon anledning kan jag inte sluta titta på filmserien om inavlade kannibaler från amerikanska södern. Måhända en metafor för den amerikanska imperialismens kannibalistiska tendenser?

The Man with the Iron Fists 22015-05-03
Kunde ha varit intressant om revolutions- och upprorsaspekterna hade betonats mer.

The Man with the Iron Fists2015-05-03
Jag kan tycka det är lite tråkigt att behöva ge ett så lågt betyg till ett "hyllningsförsök" till Hong Kong-actiongenren. Men detta är verkligen horribelt.

Last Knights2015-05-03
Riktigt urusel Kurosawapastisch som inte lyckas beröra varken dramaturgiskt eller visuellt.

Hot Tub Time Machine 22015-05-03
Oerhört urusel. Ännu sämre utan Cusack.

Get Hard2015-05-03
Lite småskratt här och där, men en besvikelse i stort. Kul att få se hans relation till Capoeira växa!

Fifty Shades of Grey2015-05-03
Ointressant film. Passolini skrattar säkerligen åt denna papperstiger. Förövrigt är symboliken miserabel. Vad skulle hända om den manliga huvudrollen skulle vara fattig, arbets- och hemlös, osv. och tog hem kvinnan ifråga till en källare han annekterat? Säger oerhört mycket om de rådande hegemoniska strukturerna, kapital ger företräde och makt, även sexuell sådan.

Extraterrestrial2015-05-03
Skulle ha kunnat vara intressant, men faller platt genom att vara för grafisk. Hur svårt är det att låta utomjordingarna var gömda en lite längre del av filmen?

Zombie Killers: Elephant's Graveyard2015-02-23
Dussinfilm. Zombiefilmer med tunn handling och rutinerade B-skådisar hör lite till vardagen. Denna produktion bringar inget nytt till bordet.

Kill the Messenger2015-02-23
Intressant filmidé baserad på viktiga händelser. Tyvärr levererar inte filmen det djup den skulle behöva för att anses vara en bra film. För mycket pratas om kokainet som forsar in i USA och för lite om Contras roll att störta folkvalda demokratier i Latinamerika.

Redirected2015-02-05
Värdelös och ytlig Snatch-kopia. Jones är verkligen ingen skådespelare.

The Interview2015-02-05
Liberalismen visar sitt rätta, rasistiska, ansikte i denna film. Det antiimperialistiska hjältelandet och dess ledare förlöjligas utan poäng, sans eller reson. Intressant är att huvudkaraktären inte lyckas svara på "Kim-Jong-Uns" uppriktiga frågor...

Nästa sida »