Alla kommentarer avPhilips

A Most Wanted Man2022-08-20
En lågmäld thriller med nerv. PSG briljerar som rutinerad chef för underrättelsetjänsten. Många cigaretter blir det... ...men efter ett tag går filmen ner på tomgång och...

Unbroken2022-01-15
Både engagerande och långtråkig film. Jag hade väntat mig åtminstone några schyssta krigs-scener, men icke. Arbetslöshet och alkoholism är inget jag vill se på film, men ett positivt slut som lämnar en god eftersmak. Fint foto/miljöer.

BlacKkKlansman2021-03-30
Osannolik men sann, tydligen... Garanterat ingenting som gjorts tidigare på film.

2 Guns2021-03-30
Standard-action, men bättre än väntat tack vare Denzel Washington och Mark Wahlberg.

The Nice Guys2021-01-07
Rolig - och - annorlunda. Dottern gör en stor del av filmen. Skruvade dialoger: "För $ 20 får ni se min ... Den är stor" (sagt av en 11-årig kille).

Världens bästa Karlsson2020-12-25
Har känt till filmen sedan jag var liten på sjuttiotalet, men har inte sett den förrän nu (2020). En härlig film men Karlsson är irriterande.

The Man with the Iron Heart2020-09-05
Välgjord verklighetsdrama! Bra med en film som inte låter oss glömma den fruktansvärda ideologi som härskade i Europa 1933-1945.

Greyhound2020-08-02
Atlantens mörka och kalla vatten döljer tyska u-båtar som dygnets alla timmar kan avfyra sina torpeder. Filmens fokus är på de dygn som konvojen saknar flygplanseskort. Välgjord action från första filmrutan utan några filosofiska aspekter.

19172020-08-02
Raka motsatsen till "Greyhound" som jag såg samma kväll. Stämningsfull och nedtonad. Inte vad man förvänt sig. Fint foto, dock.

Himlen är oskyldigt blå2020-07-16
Mercedes-Benz 350 S-klasse

Glasskampen2020-06-01
Skruvad film. Två italienska glasstillverkare som slåss om marknadsandelar - i Glasgow! Hur kan man komma på något sådant manus?

American Made2020-02-15
Som en skruvad "Dokument utifrån" på SVT. Zzz

Stolen2019-12-22
New Orleans som omväxling till Los Angeles.

Riphagen2019-12-22
Otroligt bra film, spännande hela tiden. Filmen ska tydligen (helt eller delvis) bygga på verkliga händelser.

Förintelsen2019-12-19
Bra att filmen blev gjord. När den siste överlevaren dör behöver eftervärlden få en inblick i vad som skedde.

Hunter Killer2019-12-19
Är man torsk på u-båtsfilmer så funkar den.

12 Strong2019-12-19
Scenen där afghan-ledaren talar med Taliban-ledaren via en walkie-talkie är riktigt rolig.

Maigret och hans mord2019-12-19
Det krävs en viss mental omställning för att acceptera "Mr Bean" som en gravallvarlig fransk poliskommissarie. Men frågan är om inte "Maigret" är hans bästa produktion hittills. Den lågmälda men laddade stämningen i kombination med alla tidstypiska detaljer borgar för en av de bättre serierna i sin genre.

Krigsvinter2019-01-01
Filmatiserad pojkboksspänning. Hyfsat spännande, fint foto.

Mullvaden2018-12-23
"Mullvaden" är en kalla-kriget thriller där dialogerna sakta men säkert för handlingen framåt. Spänningen finns där hela tiden. Och cigaretter(!) Bästa TV-serien någonsin? Åtminstone i sin genre, om ni frågar mig.

Uppdrag i Salzburg2017-05-08
Spännande film men läs boken först för att förstå handlingen. [Helen Macinnes]

Tulpaner från Amsterdam2017-04-24
Nja, se istället "Puppet on a chain" med Sven-Bertil Tabue i huvudrollen. Båda filmerna utspelas i Amsterdam.

Slutpunkt Berlin2017-04-12
Fint foto, kända namn framför och bakom kameran inkl. musiken. En av birollersfigurerna påminner om Per Oscarsson. (Det var visst Per Oscarsson...). Men den är inte i klass med "A funeral in Berlin".

Spionen som levde två gånger2017-04-12
För oss som minns det kalla kriget under första halvan av 80-talet, kan filmen vara nostalgisk. Men den är inte "action-späckad" som det står på dvd-fodralet.

Yeah! Yeah! Yeah!2016-04-06
Säkert en upplevelse för de redan invigda, men kanske inte lika intressant för oss andra.

Hjälp!2016-04-05
Monty Pyton med Beatles-musik.

I örnens klor2016-03-28
Välgjort spiondrama under WWII med svulstig stråkmusik och romantik, men är hyfsat spännande.

Invasionen av Danmark2016-02-19
Kriget kändes betydligt verkligare när det handlade om våra nordiska grannar. Atmosfären av soldaternas nervositet och mod var påtaglig. En film som berör!

Creed - The Legacy of Rocky2016-02-13
Molnet, vilket moln? He, he

Frukost på Tiffany's2016-02-12
Filmvärldens stämningsfullaste inledning (!), den bästa filmmusiken någonsin (!) och en filmaffisch som är ikonisk (!), men att följa Holly Golightlys ytliga liv i nästan två timmar, nja...

Nästa sida »