Alla kommentarer avNewt

Medryckande och vacker

Mission: Impossible - Fallout2019-02-05
Action-mästerverk

Creed - The Legacy of Rocky2016-10-19
Står ändå hyfsat på egna ben, skönt att den inte vältrar sig i nostalgi, samtidigt som den bjuder på stunder av Rocky-känsla. Älskar hur boxningen är filmad: närgånget och följsamt, intensivt och tajt men ändå lätt att följa. Bland det mest effektiva jag sett i filmboxningsväg faktiskt, precis lagom förhöjt i sin realism.

Lånaren Arrietty2016-10-10
Vacker, vacker men ack så tunn och trist.

Upp i det blå2016-09-25
Bästa svenska rymdfilmen någonsin.

Suicide Squad2016-08-05
En samling av scener snarare än en sammanhängande film. Vad vill den berätta för story? Många av karaktärerna blir vandrande one-liners och karikatyrer utan karaktär. En tråkig Joker borde vara kriminellt i sig. Tillbakablickar och presentationer i överflöd. Vart är någon slags tanke och linjer bakom saker? Antagonisterna är identitetslösheten definierad. Smått underhållande film i sina få bättre stunder.

Paddington2015-04-22
Mycket hjärta i både story och hantverk. Väldigt snyggt gjord på sina ställen med kreativt visuellt berättande. Hittar kanske inte den bästa balansen mellan att vara för de riktigt små och bredare underhållning.

Bamse och tjuvstaden2015-02-15
Animation vars digitala färgläggning gör att karaktärerna riktigt poppar fram mot de vackert tecknade bakgrunderna och känns oerhört levande. Sättet man använder Vargen som grund för sitt fint pedagogiska budskap, och då särskilt sättet som man presenterar hans story i Bamse-världen på är väldigt effektivt och empatiskt. Överlag gör man ett bra jobb på att presentera en levande värld som man känner har en stor historia. Lugnet och värmen som kännetecknar Bamse är hela tiden närvarande, där även atmosfär och spänning får plats. Intrigen hade kunnat byggts ut lite mer för en riktig långfilmskänsla. Men hoppas de gör en film till så kanske personliga favoriten Krösus Sork också kan få plats!

Jönssonligan - Den perfekta stöten2015-02-06
Dialogen, herregud dialogen...

Next Avengers: Heroes of Tomorrow 2014-03-24
Inte särskilt bra; huvudkaraktärerna, det vill säga Avengers-ungarna, blir aldrig riktigt sina egna, samtidigt som de alla är smått ennerverande i sina små karaktärsdrag. Annars gillar jag idén om Avengers arv. På den lilla positiva sidan så lyser Ultron starkt som skurk – och att sedan se honom bli smashad av gammelman-Hulken är rent guld.

Reset2014-03-12
Uppbyggnaden och utförandet överlag fängslar verkligen, tråkigt nog så raseras allt i slutet när man krystar ur sig alldeles för mycket innehåll på alldeles för kort tid.

Ghostbusters – spökligan2014-02-25
En ren fröjd i ordets alla bemärkelser. Rolig som tusan och underbart lättsam i all sin fantasifullhet.

Slither2014-02-24
Kul och motbjudande i en skön mix. Stundtals så kittlas det ända från hals till mage på ett väldigt effektivt sätt.

Marvel One-Shot: All Hail the King2014-02-04
Det här var en kul liten sak. Kingsley briljerar!

He-Man and She-Ra: A Christmas Special2014-02-02
Att se Skeletor få julkänslor är det enda som är bra. :)

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann2014-01-04
Skamlöst underhållande livsfilosofierande. Hantverket är strålande!

Känn ingen sorg2013-12-29
Älskar man Håkan är det svårt att ogilla denna film. Som enbart film betraktat är den helt OK. Inte alla musikval och referenser funkar, där en del känns väldigt krystat. Regin vill vara kul och väldigt visuell, medan manuset känns mer som det vill beröra på djupet och vara ganska rak i sin ton – det skär sig en aning där. Med det sagt så är det väldigt visuellt engagerande, och väldigt mycket hjärta.

Spring Breakers2013-12-14
Tankeväckande brytningar och konstfull regi – som avväpnar och fascinerar. Allt är på skoj, tills det blir på riktigt. Och även då; så är det för vissa fortfarande bara på skoj.

Prisoners2013-12-09
Känslomässigt stark, fängslande obehaglig och väldigt spännande thriller. Med en lågintensiv nerv som mellan varven effektivt höjs. Strålande skådespeleri, filmfoto och scen-regi. Enda lilla problemet är att den försöker vara lite för många saker. Även om den mestadels gör var och en av dessa saker väldigt väl. Tycker titeln är väldigt passande, då det finns många fångar i filmen, både bildligt och bokstavligt talat. Negativa känslor kan vara som en labyrint; lätt att förlora sig själv i, och svårt att ta sig ur. Djup frustration särskilt, kan få en att göra dumma, till och med hemska, saker.

Necessary Evil: Villains of DC Comics2013-11-29
Lagom trevlig genomgång; utan att gå på djupet.

Aningaaq2013-11-22
Man måste ha sett Gravity om man ska få ut någonting av detta. Men om man har gjort det; så är det en fin kortfilm.

Gravity2013-10-31
Magiskt gripande med både spektakel och intimitet – från läskigt spänt till vackert livsbejakande. Visuellt är det perfekt.

Kick-Ass 22013-10-20
Lite synd; första halvan är ganska kul, men i den andra halvan så blir det mer som serietidningen Kick-Ass 2 – skärande och spekulativt.

Marvel One-Shot: Agent Carter2013-08-27
Bästa Marvel-kortfilmen hittills! Atwells Peggy Carter var väldigt lyckad i Captain America, särskilt i relationen till och med Steve Rogers, så jag förstår att de valde att göra en kortfilm med just henne. Hon fortsätter vara lyckad här. Trevlig underhållning för stunden, filmens relation till den starka men tragiska kärlekshistorien i Captain America gör också det hela en aning känslosamt.

American Pie: Reunion2013-08-09
Hade inte höga förhoppningar efter överdrivet överdrivna och osympatiska "Wedding". Men man lyckas faktiskt – utöver det man får på köpet genom nöjet och nostalgin att återse alla gamla karaktärer igen efter så lång tid – bjuda på både sköna skämt och upplyftande charm.

Dumma mej2013-08-06
Mysigt charmig och stundtals väldigt rolig liten sak. Medvetet löjligt och uppskruvat , men samtidigt levererat väldigt rakt – en effektiv kombination. Det galna balanseras också upp av ett hjärta så genuint att det inte behöver ta i. Det visuella kan lättast beskrivas som ett hav av färgglatt godis – som bländar både bildligt och bokstavligt talat.

Superman/Batman: Public Enemies2013-08-04
Det bästa med originalberättelsen – som för den delen också är mer hyffsad än fantastisk – är de inre monologerna. Man försöker sig inte på att adaptera detta och man lyckas inte heller ersätta det med något annat. Slutresultatet blir därefter – nämligen svagt.

Hulken inför rätta2013-08-03
Daredevil är mycket bättre gjord än Thor från filmen före. Kingpin är hyffsad som skurk också. En del minnesvärda Hulk-scener. I övrigt drar det billiga och fumliga filmskapandet ner det hela alltför mycket.

Men in Black 32013-07-19
Kul att man lite går ifrån både stil och formula från de två första filmerna och ger en ny spinn på samma grundkoncept. Att jag sen själv är väldigt svag för just tidsresande gör inte saken sämre. Man försöker inte gå lika mycket åt det lekfulla och komediaktiga hållet som tidigare, utan satsar på att underhålla mer med spänning och finurlighet. Vilket man också lyckas relativt väl med. Finns faktiskt även en del karaktärsdrama som lyckas tränga sig på, något som överraskar men likväl imponerar. Josh Brolin klockren som en ung K. Kul med Emma Thompson i en liten roll också.

Hancock2013-07-18
Intressant premiss, som borde kunna bli underhållande. Det blir det inte då man inte lyckas utnyttja det till minnesvärda scener. Man gör en grej av att Hancock är ocharmig (intressant dock att se Smith spela just det), men behöver filmen också bli det då? Sedan byter film helt koncept efter ett tag och försöker bli både melodramatisk och psuedo-symbolisk, vilket blir otroligt forcerat då man inte alls lagt grund för detta tidigare i filmen. Karaktärerna är tommare än tommast och används bara som spelpjäser i en till slut väldigt tradig intrig.

Nästa sida »