Alla kommentarer avNamellak

Gravplundraren2022-05-05
‘Gravplundraren’ är en slags c-hybrid av Indiana Jones/Mumien/vampyrfilm från 1986 signerad Fred Olen Ray. Här roar sig hjälten med att vara sur, grinig och allmänt nedlåtande mot personer med annan hudfärg, när han inte sysslar med gravplundring och annat kul. Allt är frid och fröjd tills han råkar återuppväcka drottning Nefratis, spelad av en underhållande Michelle Bauer, som totalt dominerar denna smaklösa trögflytande soppa. Efter en hyfsat spännande scen i en gravkammare, följer ett segt mittenparti där ett anonymt ungt par leker detektiver, och filmens enda minnesvärda scen på en klubb med passande minimalistisk synthpop, innan allting knyts ihop i ett abrupt och ofrivilligt skrattretande klimax. Filmens omslag är för övrigt missvisande: Sybil Danning är med knappt en minut i inledningen och killen i hatt är ett utslag av konstnärligt önsketänkande.

Hollywood Chainsaw Hookers2022-05-04
Inledningen är inte så dum och Michelle Bauers psykotiska minspel/medvetna överspel är ganska charmigt, men i övrigt är filmen en rätt gubbsjuk amatörmässig soppa med krystad “humor”, pinsamt usel dialog och besk eftersmak. Musiken är bitvis bra och filmen går att se en gång, men mest som filmhistorisk kuriosa, så ettan känns solklar.

The Atlantis Interceptors2021-11-28
Ruggero Deodatos uppföljare till 'House on the edge of the park'. Här hämtas inspirationen från bland annat Mad Max-filmerna, Rambo, Indiana Jones, katastroffilm, Superman I och II, och mycket mer. Skillnaden är att allt är mycket taffligare utfört utan vare sig logik eller riktig finess. Med tanke på det utstuderade ultravåldet och all splatter i Deodatos tidigare kannibal- och skräckfilmer, är 'The Atlantis Interceptors' förvånansvärt städad. Men handlingen är så sinnessjuk, replikerna och spelet så överdrivet seriöst och stelt, och discofunkmusiken så otroligt fel, att det ändå blir underhållande. Den håller kanske inte för så många omtittar efter att överraskningsmomentet försvunnit, men är ändå sevärd. En lågbudgetfilm från en tid då skit kunde göras med hjärta och utan förstörande självmedvetenhet som hos nutida efterapare som Tarantino, Robert Rodriguez m fl.

Tove2021-11-28
Jag hade inte så många förväntningar på den här filmen, så jag blev förvånad över hur berörd jag faktiskt blev. För mig var 'Tove gripande, sorgligt, roligt och livsbejakande om att gå sin egen väg och vara sann mot sig själv, trots motgångar och motstånd. Alma Pöisty, Krista Kosonen och Shanti Roney övertygar som Tove Jansson, Vivica Bandler och Atos Wirtanen.

One-Eyed Monster2021-11-28
Gamla porrstjärnorna Ron Jeremy och Veronica Hart åker tillsammans med yngre porrskådisar och en filmteam upp i bergen i North Carolina för att spela in porrfilm. Spänningar uppstår mellan de äldre och yngre skådisarna. Under en paus träffas Ron av ett stjärnfall och förlorar livet och familjelyckan. Sedan kukar det ur ordentligt med både slängar åt porrbranchen och komiska blinkningar till gamla mosterfilmer.

De tre musketörerna2017-05-26
Luddde den XIV's amerikanska *host* franska livvakter råkar i svårigheter och får tillsammans med den unge storögde djupingen Robin *host* Dartäänjään tampas med den högröstade uschlingen Kardinal Richelieu, lågröstade Rochefort och onda förföriska, storbröstade Mylady D'Winter. Ska de klara skivan, trots styltig dialog, 1990-tals attityd, ett manus skrivet i sömnen och en titellåt med De tre muskeltenorerna? Den som orkar kolla klart, får se...

Diamantfeber2017-02-02
Diamantfeber är som jag föreställer mig att en snedtripp känns. Ungefär.

Diamantfeber2017-02-02
Har alltid tyckt att det är något bisarrt och serietidningsaktigt över den här. Som att manusförfattarna desperat försökt hitta nya infallsvinklar och inspiration från andra filmgenrer än action. Här finns blinkningar från allt ifrån dåtida giallos och skräck till actionkomedi typ 'Smokie and the bandit' och slapstick. Bristen på kontinuitet och överdrivna fantasikaraktärer når här nya höjder (eller bottenrekord beroende på preferens). Som nämnts tidigare på forumet, ser och känns Connery riktigt trött och gammal här. Inte så konstigt då han blivit bränd och ville utvecklas som skådis och person. Det hedrar honom att gaget gick till att rusta upp Skottland. Uppvärmning inför Moore-filmerna.

I hennes majestäts hemliga tjänst2017-02-02
Den som inte gillar den här filmen har inte varit kär.

Dödsexpressen2016-10-28
Lee och Cushing gör vad de kan och det blir lite spännande mot slutet, men i övrigt en stor besvikelse. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när superamerikanske Jag-tror-att-jag-spelar-hård-maffiaboss-i-varje-film Savalas spelade kosack (!) t ex. Ok suggestiv musik.

Bella och Gustav - om en liten vecka2016-10-07
Lena Nymans röstskådespeleri gör halva filmen.

Spectre2016-10-02
Snygg, men extremt överdriven och trött.. Filmens enda verkliga ljuspunkter är spelet kring MI6 och Monica Bellucci, som typiskt nog bara får några minuters utrymme. I en bättre värld så hade den här mossiga filmserien skrotats för länge sedan.

A Blade in the Dark2016-09-19
Visst är den skrämmande. Skrämmande dålig och fånig med alla skrikande idioter. Se trailern och du förstår. Gör du inte det, har du förmodligen för mycket fritid. Det övriga skiter jag i. Musiken är inte så dum däremot.

Contamination2016-09-19
bra sammanfattning schramm!

Raining Stones2016-09-11
Jag mindes denna som bättre och ville sätta högre betyg. Men den kändes väldigt 1993 i tempo, musik samt lite för standard och ojämn. Bra insatser från samtliga och klassproblematik och analys finns där, men jag kände att huvudpersonen var lite blek. Tror filmen blivit intressantare om den handlat om Tomlinsons Tommy och Geraldine Ward som dottern Tracey istället plus något starkare manus med ett trovärdigare slut.

Way of the Dragon2016-08-13
Skum film som abrupt byter stil från illa dubbad, överspelad b-bondkomik till blodigt allvar sista kvarten. Daterad, men Lees karisma och rörelsemönster tillsammans Joseph Koos stämningsfulla musik gör den sevärd åtminstone en gång.

Transformers2016-08-12
Jaaa! Tramsformers!

Animal Protector2016-08-03
Musiken i introt och slutet!

Skuggan av ett tvivel2016-08-02
Mellanfilm av Hitchcock. Ojämna insatser av manusförfattare och skådisar samt daterad övermelodramatisk musik av vanligtvis kompetente Dimitri Tiomkin. Spelet mellan Theresa Wright och Cotten håller ändå spänningen och intresset någorlunda uppe fram till slutet.

The City of the Dead2016-08-01
Stilfull b-stämning enligt mallen. Lee och Jessel lyser skarpast genom dimman. Filmmusiken får något modigt bolag gärna släppa. Nördfakta för den/som inte vet: Flera klipp från filmen användes i musikvideon till 'Bring Your Daughter (To The Slaughter)' med Iron Maiden.

Phantasm2016-07-19
Nu vet vi dessutom äntligen var idén till produkten Gameboy kommer ifrån.

Phantasm2016-07-19
Lågbudgetunderhållning med stundtals fin scenografi och överraskande effekter. Länge sedan jag skrattade så gott åt en skräckis. Ibland undrade jag om den egentligen var tänkt som en parodi. Håll utkik efter scenen med asken! Bonus: Det stämningsfulla musikaliska huvudtemat, som lånades av Entombed i 'Left Hand Path'.

Ur dödlig synvinkel2016-07-18
Ändrar till 3 efter omtitt. Den enda Bondfilmen med Moore som jag gillar numera. Kanske den film i serien som kommer närmast verklig realism. Musiken känns daterad, men handlingen är bra och faktiskt spännande och det är befriande att Bouquet får vara en vass, självständig individ, som är viktig för handlingen. Det antyds subtilt att Moore egentligen är för gammal i sin roll och jag tycker att det här borde varit ett värdigt avsked istället för följande filmer. Men det tyckte tydligen inte producenterna och publiken.

Rude Boy2016-07-07
Jag brukar hitta åtminstone något intressant som gör att ser klart de flesta filmer jag börjat kolla på. Men efter 15-20 minuter med handling och skådespeleri som kändes som en avslagen läsk, bytte jag film.

Baskervilles hund2016-06-19
Ps Missa inte Mallesons virriga pastor! Ds

Baskervilles hund2016-06-19
Det dåliga med denna version av Conan Doyles 'The Hound of The Baskerville' är tydliga kulisser och stundtals överdrivet melodramatisk musik av James Bernard. Det postiva är bra, tajt manus av Peter Bryan, säker regi av Terence Fisher, stämningssfullt och ibland kusligt foto, samt inspirerade insatser av Peter Cushing som Holmes, Morell som en bestämd och handlingskraftig Watson samt Lee i en ovanlig, sympatisk roll som Sir Henry Baskerville. Håller inte riktigt hela vägen, men stabil och spännande underhållning utan pretentioner och onödig utfyllnad.

American Hustle2016-05-28
Jag hade höga förväntningar efter att ha läst mycket beröm om 'American Hustle'. Bra skådespelare och delvis verklighetsbaserad intressant intrig. Tyvärr kändes rollsättningen, manuset och regin helt fel för mig. Tidstypiska kläder, miljöer, musik och atmosfär, visst. Men handlingen var rörig och karaktärerna kändes oengagerande. Dessutom spelade Bale och Cooper och komikern Louis CK över så grovt, att jag större delen av filmen trodde att jag såg en misslyckad komedi istället för en drama/kriminalare. Slutet var lite småfyndigt, men i övrigt kalkonvarning.

Riot on Sunset Strip2016-05-28
Det var länge sedan jag skrattade och skruvade mig så mycket åt ett drama. Daterad och överdriven med stereotyper som omöjligt går att ta på allvar. En uppfostrande speakerröst talar ibland om för oss hur vi ska uppfatta situationen. Stundtals intressant när filmen försöker säga något meningsfullt om (radikala) ungas villkor kontra maktens vuxenvärld. Tyvärr försvinner denna ambition snabbt i sensationsfrosseri. Kan vara intressant utifrån Standells och Chocolate Watchbands medverkan samt som historiskt dokument över radikala stämningar under sent 1960-tal.

En sekund före noll2016-01-22
Islamister försöker destabilisera USA för att tvinga fram sittande presidentens avgång. Två kärnvapen själs. En arabisk ledare mördas. Men var det verkligen självmord? Ligger CIA bakom? Många frågor, många trådar och bitvis vass satir över medias jakt på tittarsiffror istället för att tjäna folkets intressen. Börjar bra, men blir rörigare och rörigare och segdragen, speciellt i filmens andra halva. Connery engarerar, men humorn känns mer krystad än rolig och istället för spänning blir det mest en massa skällande och tjafsande mellan klichéartade karaktärer. Slutet räddar filmen en aning däremot.

Velvet Goldmine2016-01-03
Intressant idé med potential. Som med så många liknande rockstjärnefilmer, tycker jag att skådespelarna i Velvet Goldmine varken är i närheten av förebildernas karisma eller musikalitet. Detta plus att själva historien inte utvecklas ordentligt och att det blir en ytlig 90-tals tolkning av ett 70-tal som inte fanns, drog ner helhetsintrycket rejält för mig. Några snygga videomontage och kameraåkningar finns, men annars ganska pinsamt och plågsamt att se Rhys-Meyers och McGregor göra tama imitationer av David Bowie och Iggy Pop= Sömnpiller. Toni Collete och Eddy Izzard höll mitt intresse uppe i alla fall

Nästa sida »