Alla kommentarer avMyllo

Villebråd2020-07-01
Ett mycket lyckat samarbete mellan Holland(regi) och Tokarczuk(manus). En kvinna som försvarar djurens rätt i konflikt med blodtörstiga jägare, ofta tjuvjägare utan att poliser och präster bryr sig det minsta. Spännande på detta realistiska plan. Så tillkommer filmens facsinerande djupplan som är en symbolistisk/expressionistisk belysning av det polska samhället under en ultrakonservativ, högernationell, populistisk regim som nedmonterar landets demokrati. De hatar t ex att Tokarczuk fick Nobelpriset i litteratur. Denna samhällskritik är skarp och riktar sig här mot t ex präster och poliser, En film som det är mycket stimulerande att se.

Den allvarsamma leken2018-12-18
Hjalmar Söderberg räknas till våra främsta författare och "Den allvarsamma leken" till våra främsta kärleksromaner. Men det är ingen gottköpskärlek, utan visar i stället har komplicerat det kan vara. Stämningsfullt med gedigna skådespelarinsatser men det som höjer filmen mest är hur August har lyckats fånga bokens själ på ett beundransvärt sätt.

A Late Quartet2018-11-07
En mycket speciell film då den vänder sig till en exklusiv och ganska liten målgrupp, nämligen de som älskar klassisk musik. Dit hör jag och dessutom tycker jag att Beethoven är den främste tonsättaren och att stråkkvartetter är bland det bästa. Alltså blir jag helt begeistrad i denna film. Välgjord. duktiga och engagerade skådespelare och underbar musik. Att hålla ihop en kvartett under en längre tid kräver oerhört mycket av de deltagande och i den trovärdiga intrigen sätts de verkligen på prov. Slutet är hjärtknipande utan att bli sentimentalt.

Farväl Europa2018-09-18
För mig som läst hans storartade självbiografi "Världen av i går" och "Schachnovelle" som han berättar om i filmen är detta av stort intresse. Episoderna är mycket talande för hans situation och skickligt framställda. Mitt betyg: 3,4

Min mor2017-11-20
Intressant film om en judisk kvinnas öden i skuggan av judehat och två världskrig. Ett plus är det skickliga sättet att väva in autentiskt bildmaterial som speglar de olika länderna och tiderna.

Korparna2017-11-06
En stramt och konsekvent genomförd dystopi. Faktiskt en svensk variant av "Turinhästen"(5 p av mig) Naturligtvis ingen thriller. De mystiska sakerna finns bara i faderns mentala värld vilket Brynolfsson gestaltar helt suveränt. Fotot är förstklassigt och man ryser åt de dystra miljöerna. Den Augustprisvinnande boken "Korparna" ger ett mycket positivare intryck eftersom sonen är huvudpersonen där, och hans fågelintresse.

Attack i sol2017-05-31
Det handlar om en pluton (ca 35 man). En bataljon består av ca 900 man. Bra känsla för jargongen bland bassarna.

Oh Boy2017-04-15
Ingen verkade förstå mig när jag påstod att filmen "Victoria" helt missade att gestalta miljöerna i Berlin. "Oh Boy" däremot är en film som verkligen lyckas med just det. Imponerande!

19442017-02-26
Jag hade tänkt sätta en 2:a men den tog sig verkligen den sista halvtimmen och landade på en 3:a.

The Lesson2017-02-23
Denna film har i Sverige visats under namnet "Läxan"

Car Men2016-12-03
En absurdistisk men helt genial tolkning av Carmen.

Förrättningen2016-11-26
Oförutsägbar och mångsidig och hade inte kunnat vara kortare.

I den vita staden2016-10-22
Har nu varit i Lissabon och blivit jätteförtjust i stadsdelen Alfama där den här filmen utspelas. Därför såg om den och jag tycker att Tanner har fångat den speciella miljön på ett fantastiskt sätt. Utöver miljön är den sevärd för sina existentiella aspekter kring en mycket sympatisk huvudperson, skickligt spelad av Ganz.

Kvinnor som hugger ved2016-09-02
Man hade behövt mera fakta runtomkring för att förstå vad detta egentligen handlar om. Nu blir det alldeles för fragmentariskt.

Flickan som räddade mitt liv2016-08-04
En hjärtslitande berättelse om några människoöden bland de kurder som tvingats fly undan de bestialiska IS-krigarna.

Teza2016-06-10
Efter att ha sett om den ansluter jag mig till Soul Survivors omdömen och höjer till en femma. Den är kort sagt ett mästerverk.

Cider med Rosie2016-05-29
En inkännande filmning av britternas mest uppskattade uppväxtskildring. Det som fascinerar i boken har man också lyckats få fram på ett fint sätt. Den slutar med att han som 19-årig packar sin fiol och lämnas hembyn. Fortsättningen kan vi följa i boken "Jag gick mig ut i världen en sommar- morgon" där han luffar i Spanien på 30-talet och inbördeskriget bryter ut.

Revolten2016-03-06
Man får väl hoppas att ungrarna är kapabla att ta åt sig den skarpa kritik som ligger i filmstoryns absurda krav på renrasighet vilket i första hand gäller människor och inte hundar.

En man som heter Ove2016-02-01
Sevärd film men eftersom både Ove och hans far arbetade vid järnvägen borde man anlitat någon konsult som vet hur det går till där. Järnvägsscenerna är tyvärr helt verklighetsfrämmande.

Omar dödade mig2016-01-30
Handlar om ren och skär rasism från polis och rättsväsende i Frankrike. Kom att tänka på ett svenskt flashbacknic vars motto lyder: Inga araber på våra gator:

Victoria2015-12-10
Och vad skulle fyllepromenader i soluppgången ge för särskild Berlinkänsla?. Sådana gör folk även i Skövde, Trondheim osv.

Victoria2015-11-13
Jag är helt ointresserad av popestetiken i Berlin. Vad jag menade var att en film som utspelas i Berlin bör ha några miljömarkörer från Berlin. Annars kan de ju befinna sig var som helst.

The Look of Silence2015-11-07
Det är blodisande att man trots allt blir tvungen att betrakta dessa bestialiska förövare som tillhörande människosläktet.

Victoria2015-10-29
Till innehållet är detta en något bättre än ordinär historia om några rätt så korkade smågangstrar. De förblir anonyma och ointressanta eftersom deras personligheter inte på något sätt fördjupas. Kring Victoria själv finns en liten ansats till fördjupning i sekvensen om hennes pianospel, också filmens bästa. Eftersom Berlin är min favoritstad hade jag hoppats på att få se litet av miljön där, men icke. Filmen skulle kunna utspelas i vilken storstad som helst. Till formen har kameraarbetet väckt beundran men faktum är att det inte tillför något av extra värde för filmupplevelsen på det sätt som det gjorde i "Den ryska arken" av Alexander Sokurov. Mitt betyg: 2,6

Irrational Man2015-10-07
Apropå filmbeskrivningen: På svenska heter det: Han går in i en relation med en av sina studenter. Han går in i en relation med en av hans elever är s k svengelska och läst på svenska betyder det att han går han in i en relation med en student som har en annan manlig lärare än huvudpersonen.

The Act of Killing2015-08-12
Fy f-n. Det är en skam för mänskligheten att dessa bestialiska mördare kan gå omkring straffria och skratta åt sina offer och dessutom ses som hjältar av högt uppsatta, t ex vicepresidenten.

Kamrer Gunnarsson i skärgården2015-07-18
Finns ingen anledning att vänta sig trovärdig realism i en sådan här skröna. Den är mysig, Härenstam är sig själv som Härenstam och min nostalgiska känsla för Stockholms skärgård och äldre segelbåtar av trä, t ex 8:an S 11, gör att jag tycker bra om den.

Inland Empire2015-07-13
Svår att betygsätta. Man får ta ett medel mellan fantastiska toppar och rena pekoralscenerna. Kaninerna t ex är ju helt onödiga, ja t o m kontraproduktiva. Laura Dern däremot enormt bra.

Om våld2015-03-22
Skam över Mårten B som sänkte denna film i Stockholm med sin så illvilliga recension. Det är verkligen en historielektion som förtjänar att ses av så många som möjligt.

S.O.S Europa2015-03-05
Det skulle verkligen behövas att många medborgare toge detta väl genomförda och nödvändiga budskap på allvar.

Nästa sida »