Alla kommentarer avMemmem

Omständigheter2022-11-10
Minimalistisk och vacker film om en studentskas graviditet! Jag skrev i våras en 16-sidig essä om författarinnan Annie Ernaux på Linnéuniversitetet. Just boken "Omständigheter" läste jag inte i samband med det utan min korta karakterisering bygger enbart på filmen. Filmen handlar om en ung studentska som njuter av livet borta från sina omhändertagande föräldrar. Hon umgås med några av flickorna i klassen och träffar då och då män. De andra säger att de inte blir gravida så hon och hennes tillfälliga förbindelser slarvar. En dag är tecknen på grosses alltför klara. Hennes liv ändras. Det är år 1963 och abort är förbjudet. Hon försöker själv sticka sig i underlivet men bara med smärta som resultat. Filmen är lik Ernaux romaner eller snarare självbiografier: minimal beskrivning av händelser och personer, allt gestaltas genom skicklig och närgången filmning på ett avskalat sätt. Tittaren får avgöra vad som är roligt, hotande och otäckt. Jag satt koncentrerad men ändå avslappnad i 100 minuter. Min hustru på stolen bredvid var också fångad av berättelsen. Jag förklarade bara några saker eftersom jag kände till författarinnan så väl. Fotograferingen är fantastiskt skickligt gjord med avslöjande bilder av förändringarna i studentens kropp. Filmen innehöll inte en enda död punkt men var ändå inte stressande. Jag ger den en av mina sällsynta femmor utan minustecken.

En handelsresandes död2022-11-08
Högljudd film av tjatig pjäs! Jag har läst denna pjäs flera gånger och sett några filmer av den. Inte av fri vilja utan i kurser i litteraturhistoria. Ingen av eleverna har uppskattat den utan tyckt att den är tjatig och för lång. Samma tema ältas gång på gång. Detta är den högljuddaste versionen. Dustin Hoffman är vanligtvis en bra skådespelare, men passar inte i rollen som bitter och utarbetad. Han skriker i stället för talar och avbryter ständigt sin maka, söner och andra med drömmar han aldrig har kunnat genomföra. Så har inte andra versioner jag sett regisserats. En bilburen försäljare i New England inbillar sig att han måste vara omtyckt för att kunna sälja vad det nu är. Han är inte populär hos några andra än sin hustru. Sönerna visar honom allt mindre respekt och bor bara hemma för att det är bekvämt. Dramat är filmad teater. Inga utomhusscener mer än på bakgården i en studio. Filmen känns mer instängd än pjäsen. Bäst spelar äldste sonen som desillusionerad man på väg in i medelådern, lillebrodern är lugnare, deras mamma följsam. Jag ger filmen betyget 3-.

Manchester by the Sea2022-11-08
Skickligt drama som saknar finess! Denna film gestaltar känslorna hos en fastighetsskötare som varit med om dramatiska händelser. Efter hand visar det sig att hans humör växlar mycket efter situationen. Skickligt berättat med många förvirrande tillbakablickar för att efter hand ge bilden av mannen stadga. Flera inslag med slagsmål och en hel del upprepningar gör dock att filmen saknar finess. Jag hade gärna gett den en 4:a men slutbetyget stannar på 3½-, vilket avrundat ger 3. Det som brister är den tonårige brorsonens frånvaro av sorg och hans kaxighet mot sin farbror, vilka gör filmen mindre trovärdig. Casey Affleck vann en Oscar och en Golden Globe för bästa skådespelarinsats. I övrigt intressanta bilder från den lilla stadens hamn av privata fiskebåtar, huvudrollens arbete som husskötare i filmens början samt brorsonens relationer med jämnåriga.

På Chesil Beach2022-10-29
Djup kärlekshistoria! Filmen bygger på en roman av Storbritanniens nu främste författare: Ian McEwen. Två Oxfordstudenter råkar träffas och fattar genast tycke för varandras ovanliga egenskaper och intressen. Han vill skriva en serie böcker om historiens bifigurer, hon vill lyckas med sin stråkkvartett. Filmen gör många tillbakablickar från deras förälskelse till deras respektive tonårstid och familjeliv. Deras karaktärer gestaltas mycket väl och man lär känna dem på djupet. Båda vet om att de är lite ovanliga, men scenerna från deras tidigare liv visar att de egentligen är ganska vanliga. Mycket väl spelat av huvudrollerna och övriga. Musiken växlar mellan barock och Chuck Berry och används som ledtrådar till handlingen. Många utomhusscener vid kusten förutom universitetet och bostäder. Filmen innehåller flera litterära planteringar så det gäller att vara observant. Denna film var den bästa jag sett på flera månader. Jag ger den betyget 4+.

Skepp till Indialand2022-10-15
Film noire! Denna tidiga film av Ingmar Bergman bygger på en teaterpjäs som uruppfördes året innan i Helsingfors. En sjökapten kommer hem och letar upp sin älskade men hon vill inte prata med honom. Tvekande vad han ska ta sig till minns han hur deras förhållande började: ombord på en bärgningsbåt. Mycket bra spelat av Holger Löwenadler (som kapten) och Birger Malmsten (som son och blivande kapten), Anna Lindblad (som hustru) och Gertrud Fridh (som älskarinna). Dramat bygger på en teaterpjäs och det kan märkas i skådespeleriet, samtidigt som filmer var mer teatraliska på 40-talet för att tittarna skulle uppfatta replikerna. Filmen är i svartvitt och har många scener från bärgningsbåten och en hamn samt en bostad och en varieté-teater. Sceneriet påminner om filmen Dimmornas kaj. Musiken är följsam. Händelserna är omväxlande och omtumlande. Fadern och sonen gestaltas med ett visst djup. Betyg: 4-

Våra bästa år2022-09-25
Romantik med förhinder! Denna film handlar om attraktionen hos en stilig student. Den övervinner till och med det starka politiska intresse en studentska har. Hon finner sig i hans skämtande med hennes verksamhet och han dras till henne och hennes lägenhet när det saknas hotellrum. Robert Redford är stilig, rent av vacker, i huvudrollen. Här spelar han ovanligt mjukt och visar flera känslor. Det finns ett band med hjältinnan Barbara Streisand, men det fungerar inte fullt ut. Bägge spelar dock väl. Övriga skådespelare finns endast i bakgrunden, men gör en god insats. Musiken är mjuk och romantisk och fick en Oscar. Bilderna kommer från Östkusten och Kalifornien: universitet, hotell, lyxiga bostäder, gatuscener, sandstränder. Filmen var trevlig att se, men knappast över medel. Mycket är överhoppat från romanen dramat bygger på, framför allt mot slutet. Betyg: 3+

Mademoiselle Chambon2022-09-19
Finstämd och stillsamt romantiskt drama med ett stänk vemod! Jean är murare och bor med hustru och son i åttaårsåldern. De inledande minuterna försöker de ta reda på vad ackusativobjekt är. Sonen tycker om sin nya fransklärarinna och förbättrar sitt kunnande. När Jean träffar henne tycker han detsamma. En trevande relation inleds där bilderna gestaltar deras inre på ett finstämt sätt i skolan, på byggarbetsplatser och när Jean lagar ett fönster hemma hos henne. Mycket välspelat av bägge huvudrollerna. Trovärdig handling ackompanjerad av klassisk violinmusik. Vackra bilder från södra Frankrikes (Bouche-du-Rhône) natur och mindre städer. Filmen känns en aning skandinavisk med sin ibland vemodiga stämning och djupet hos personernas känslor. Till skillnad från många andra franska filmer är inte dramat fylld med repliker utan gestaltningen är väl utförd. Betyg: 4-

Cléo från 5 till 72022-08-01
Fin promenadfilm från franska nya vågen! Långfilm i svartvitt som följer en framgångsrik sångerska under två timmar medan hon samlar sig inför ett besked från sin läkare om ett cancerprov. Hon besöker en modist med sin väninna, hämtar en annan väninna som är nakenmodell i en skulpturklass. Väninnan drar på sig klänningen på tre sekunder och vips är hon klädd. Filmen innehåller mängder av sådana detaljer för att göra den sevärd. Helt ovidkommande personer förekommer ofta i bild och tal i förgrunden för att visa hur huvudpersonen rör sig genom Paris och är en del av den, trots att hon är en framgångsrik sångerska. Jag har sett filmer flera gånger men har ännu inte sett mig mätt. Det är så många fina detaljer i fotot och språket att lägga märke till. En man talar exempelvis om stjärnbilden Kräftan och huvudpersonen ber honom sluta. På franska heter kräfta cancer. Filmen är välspelad av alla deltagare. Den rörliga kameran som låter oss följa med i Paris ger filmen liv. Musiken följsam. Fotot visar inga turistfällor utan vanliga gator och många intressanta bilar bland annat. Filmen kan varmt rekommenderas, inte bara till francophoner utan till alla filmälskare som hittar spänning i många miljöer och inte bara i de kriminella. Betyg: 4½-

Rocco och hans bröder2022-04-26
Fantastisk film som blir allt bättre för varje timme! En mamma med fem söner flyttar från en fattig by i södra Italien till en av sönerna som redan bor i Milano. De får kämpa för att klara sig i storstaden. Två av sönerna blir boxare. Deras olika karaktärer gestaltas väl av ett mycket välskrivet manus och utmärkta skådespelarinsatser. Flera av sönerna drömmer om att flytta hem igen till Lucania, men ingen tror att någon ska lyckas. Möjligen lillebror Luca. Starka känslor är ställningen som filmen snyggt draperas på. De vardagliga scenerna med svettiga kroppar och smutsiga bilar gör filmen trovärdig. Musiken av Nino Rota är följsam och behaglig att lyssna på. Bland skådespelarna från många länder finns de kända Alain Delon, Claudia Cardinale och Annie Girardot. Filmen är därför dubbad till italienska, en vanlig teknik vid sameuropeiska filmer, men det stör inte mycket utan ger istället ett tillfälle att förbättra sin italienska. Efter första timmen gav jag filmen 3+, en timme senare 4 och avslutade med 4½ vid "Fine". Forza tutti fratelli!

Swimming Pool2022-02-12
Välfilmat franskt drama! Denna långfilm skulle man kunna gissa var gjord av François Ozon även om man inte visste det. Här finns Charlotte Rampling i huvudrollen. Han använder hennes franskengelska bakgrund för att filma scener i bägge länderna och kontrasterar skillnaderna väl. Rampling spelar som ofta en reserverad kvinna som kan bryta ut i det mest förföriska leende. Denna gång är hon deckarförfattare som fått skrivkramp men erbjuds att få nya intryck i förläggarens stenhus i Provence. Det författarinnan inte vet om är att hans dotter har bestämt sig för att återvända till sitt barndomshem. Utmärkt, nästan mästerligt, spelat av Rampling. Fint spelat av Ludivine Sagnier som bortskämd dotter. Som vanligt hos Ozon är bilderna och sceneriet välgjorda. Det gäller att se detaljerna som avslöjar det repliker och handlingar inte gör. Hans filmer är väl värda att ses många gånger. Mitt betyg blir 4-.

Last Chance Harvey2022-01-21
Finstämt och känsligt relationsdrama! En skild man i övre medelåldern blir exkluderad och rent av avvisad på sitt arbete och sin dotters bröllop. Han går i förtid. På en restaurang börjar han prata med en betydligt yngre kvinna som också står lite vid sidan om. Hon jagas av sin mamma på telefon vilket hindrar kontakter med andra. Utmärkt skådespel av Dustin Hoffman och Emma Thompson som inte behöver säga vad de tycker utan gestaltar det i ansikte och rörelser. Balanserat manus med överraskningar, några skämt och som följer en inte helt förutsebar dramatisk kurva. Fina bilder längs Themsen men inte de kända byggnaderna utan här är det vanliga människor som avbildas. Lugn och behaglig musik. Följsam och icke irriterande översättning av Staffan Åhman. Filmens 'date' blir till exempel 'träff' på den svenska textremsan. En behaglig film att se på. Inte ett enda våldsinslag eller någon som röker. Betyg: 4-

Dagen gryr2021-06-14
En klassisk fransk film med de största skådespelarna. Den störste franske skådespelaren Jean Gabins mästerfilm ihop med Dimmornas kaj. En av de största skådespelerskorna, Arlettys, viktigaste filmer. Tillsammans gestaltar de manusets ord om en ganska ung mans inblandning i en äldre mans död och orsakerna härtill. De låter Jacques Préverts dialog höras tydligt men inte teatraliskt. Det litterära manuset är konstruerat i två nivåer som konvergerar, vilket säkerligen var ovanligt på sin tid, tio år efter ljudfilmens genombrott. Flera nyheter finns vad gäller filmningen, bland annat Gabins springande nerför alla våningarna i det två och tre fönster breda femvåningshuset, där den rörliga kameran visar honom genom fönstren. För att riktigt förstå alla finesser ska man kunna lite filmhistoria, annars är det som att inte förstå varför Rolls-Royce anses som världens bästa bil och tro att en Chevrolet är lika bra eller bättre. En duschscen med Arletty har lagts till på senare år, det var förutseende att inse att sådana scener skulle bli vanliga. För att vara en film från 1939 känns den väldigt modern tack många nya grepp som andra filmskapare tagit efter. Jag uppskattar denna film mycket, men trots det når den inte fram till en femma. Det jag saknar är en fördjupad karakterisering av huvudpersonerna, dessutom är de sarkastiska polisscenerna väl långa. Mitt betyg blir fyra plus.

Jag är med barn2021-05-31
Experimentfilm om att vänta och få barn! Regissören Lasse Hallström fick sitt första barn 1976. Tre år senare gjorde han denna film där han försöker förmedla glädjen och bekymren med att få barn. Dessutom försökte han experimentera med olika sorters berättarteknik. I denna film lyckas han inte, men däremot i senare. I aktuellt drama finns det en fiktiv figur som dyker upp ibland i sinnet hos huvudrollen pappan. Denne person är våldsam och talar engelska med kraftig brytning. Det tillför inte filmen något. Däremot när huvudrollen i Mitt liv som hund ibland funderar, ser upp mot himlen och säger att man måste ha perspektiv fungerar det utmärkt. Likadant är det med andra berättartekniker. Här misslyckas de men i senare filmer är de bra. Skådespelarinsatserna är lite valhänta. Bäst är birollernas Lis Nilheim och Micha Gabay. Ljudet är onödigt högt i många inslag. Flera experimentella bildsekvenser är onödigt långa. Betyg: 2-

Jackie2021-05-24
Välgjord film om dagar man har svårt att föreställa sig! Jag tycker mycket om denna film som inte följer den vanliga Hollywood-mallen. Manuset har fyra nivåer: 1. Intervjun med Jackie en vecka efter mordet 2. Jackies vecka efter mordet. 3. Rundvandringen i Vita huset för teve två år tidigare 4. Mordscenerna från bilen. Nivå två är den som visas mest. Det här kan nog vara svårt att följa om man inte känner historien. Litteraturtekniskt är det mycket intressant. Skådespeleriet är väl utfört och på lagom nivå. Jackie pratade så här sävligt. Det finns gott om film på henne, så huvudrollsinnehavaren Nathalie Portman kunde öva in en trovärdig rollfigur. Att få sin make presidenten mördad när han sitter bredvid en skulle göra vem helst omskakad. Hon fick hans hjärnsubstans i knät. Nathalie nominerades till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Filmen hade två andra nomineringar och representerade USA i Venedig för ett guldlejon. Sceneriet med bilder inifrån Vita huset är mycket intressanta. Det behövdes ett trettiotal snickare och lika många målare för det. Filmen använder inte stora effekter utom vid själva skottet. Detta gör att man kan ta till sig Jackies känslor, hennes försök att förstå galenskapen att mörda hennes make presidenten och hennes värdiga sätt att klara av den situation som kastade omkull hennes liv. Filmen är värd alla lovord den fått, ändå ger jag den inte en femma utan fyra plus. Vad saknas? Ett ännu mer inträngande manus, men den insikten i Jackies liv hade nog ingen, så den filmen kan inte göras.

Birdman2021-04-24
Ofokuserad film som har för bråttom! Jag blev enormt besviken på denna film som fått höga betyg. Dagen innan jag såg den hade jag avbrutit min titt på Gift vid första ögonkastet - USA för dess snabba klipp på någon sekund. Här var det inte snabba klipp, men nästan. Kameran svängde oavbrutet till en ny person i närbild och denne försökte säga så mycket som möjligt på en sekund. Hela filmen var rörig. Var fanns den röda tråden? Trots ett skickligt hantverk hjälper det inte om ett förfallet hus har guldkranar i badrummet. I detta fall skickliga skådespelare. Till min besvikelse måste jag ge filmen en etta plus i betyg.

Dagen efter denna2021-04-18
Skickligt drama med spänning trots små effekter! Ännu en fransk film att älska, med Isabelle Huppert i huvudrollen. Trots flera dramatiska händelser behåller hon lugnet som filosofilärarinna och uppskattar sin ökade frihet. Hon åldras som människor gör, hennes ansikte är lite rynkigt och uttrycker de känslor hon inte uttrycker i ord, rör sig inte som en skådespelerska utan som en vanlig elegant fransyska. Detta skänker stor trovärdighet åt dramat, där också fransmän talar franska och tyskar tyska. Mycket av filmen utspelar sig utomhus i vackra parker och landskap, en spis är lite smutsig, en bil har en buckla, inget är inspelat i studio. Man känner igen sig från resor till Frankrike. Isabelle spelar rollen som mamman med nyss utflugna barn mästerligt. Man får möjligheten att gå bredvid henne och uppleva hennes värld bland elever på skolan, den otrogne mannen, den sjuka mamman, barnens ointresse och kattens försök att rymma. Fint filmat, bra musik, utmärkt skådespeleri. Betyget är inte långt från femma, men jag nöjer mig med 4++.

Frantz2021-03-20
Fantastisk film med mycket känslor! François Ozon är en av de allra bästa filmregissörerna! Hans regi är en kvalitetsstämpel för god film. Redan efter några sekunder när ens hand trevar i handsken för att känna av filmen känner man att man kommit rätt. Handbeklädnaden sitter som ett tunt extra skinn utan att skava någonstans. De finstämda rollprestationerna hos alla skådespelarna är eleganta, subtila och trovärdiga. Språkkänslan är rätt: tyskar talar tyska och fransmän franska. Miljöerna är de rätta: smala stenlagda gator i den lilla tyska staden, breda avenyer i Paris. Många utomhusscener i regn utan en vattenkanna framför kameran. En ung tyska går till sin fästmans grav alldeles efter första världskriget. Ynglingen har stupat. Hon finner färska rosor på graven. En ung tysk uppvaktar henne, men det är inte han som lämnat blommorna. Hon finner en fransk yngling som nästa dag lägger nya blommor på graven. Han gråter. Handlingen tar andra vägar än tittaren kan förutse om denne inte fångas av sceneriet, skådespeleriet och längtar efter att filmens miljö och stämning ska ta slut först efter midnatt. Jag ger filmen en av de få femmor jag delat ut.

One True Thing2020-09-27
Utmärkt film som bara delvis handlar om inledningen ovan. En kvinna i övre medelåldern blir allvarligt sjuk och hennes make mer eller mindre tvingar hem dottern från arbete och pojkvän i New York. Hennes pappa och bror gör knappt något för makan respektive mamman. Så får mamman veta att hon har cencer. Innerligt och trovärdigt spelat av Renée Zellweger i huvudrollen som dottern, även bra av Meryl Streep i birollen som mamman och William Hurt i birollen som pappan. Fint fotograferat med många utomhusscener och följsam musik. Ett relationsdrama som berör tittaren som får en djup inblick i familjens konflikter och sätt att handskas med dem. Betyg: 4

Ett akademiskt krig2020-08-31
Jag tyckte om denna kortfilm från en konstnärlig utbildning där uppgiftsramarna var väldigt lösa. Några elever tyckte inte att det var konstigt, andra att lärarna var lata. Jag kände igen delar från mina egna studier. Filmen var ihopklippt av scener från klassrummet: genomgång och uppgiftsarbete samt lärarnas dansövningar. Framför allt tyckte jag om diskussionerna mellan lärare och elever. Bra spelat och fint fotograferat. Det förekommer också metahändelser i handlingen. Betyg: 3.

Den allvarsamma leken2019-10-18
Utmärkt dramatisering av Sveriges enda kärleksroman! Författaren Hjalmar Söderberg var olyckligt gift och intresserade sig för en ung kvinna som hade flera författare som älskare. Hans roman bygger på denna historia. Boken har kallats Sveriges enda riktiga kärleksroman. Filmen följer som tur är romanen noga. Mycket väl spelade huvudroller: en ung Viveca Lindfors är fantastisk som Lydia Stille och följer den tidens sätt att uppträda i högre borgarkretsar och spela på teater, hon är till och med bättre än den än en gång utmärkta Eva Dahlbeck, Olof Widgren spelar också mycket bra. Deras ansikten uttrycker alla de känslor som finns i romanen. Här är det skådespeleri med små medel. Flera av skådespelarna har spelat i många av Ingmar Bergmans bästa filmer. Bra scenografi med bilder från Stockholms skärgård, bostäder, en tidningsredaktion, restauranger med mera. Ganska följsam musik. Jag ger filmen betyget 4½-.

Ord i rättan tid2019-07-17
Komedi om författare! Temat borde ju passa manusskribenter bra, en komedi om en författare. Denne tycker om vackra kvinnor, och vem gör inte det, och byter hela tiden sekreterare av olika orsaker, till den rätta en dag trippar över hans tröskel. Detta är en komedi med många skratt och kvick dialog, så kvick att översättaren inte alltid hinner med, men ändå förstår att engelska "man" ibland betyder "människa". Scenografin är det sämsta med filmen, knappt några utomhusscener, förutom en galoppbana, men bilder från flera bostäder, så jag misstänker att filmen bygger på en pjäs. Väl spelat av huvudrollerna Laraine Day (sekreterare), Kirk Douglas (författare), Keenan Wynn (vän) och Irene Ryan (hushållerska). Alla hinner de med de kvicka replikerna. Laraine Days ansikte är mycket uttrycksfullt och man behöver inte gissa hennes känslor. Följsam musik. Betyg: 3½+

Den bästa sommaren2019-06-22
Fin feelgood-film! Ett till synes enkelt och osofistikerat manus, men med psykologisk blick, har blivit ett lättförstått och rörande drama om den ibland besvärliga situationen för ensamma. En begravningsentreprenör i slutet av 40-talet, ensam sedan mamman dog, har tagit hand om två sommarbarn i flera år. Denna gång är det en pojke och en flicka, något blev fel, men han finner sig. Han är noga med regler, men osäker och inte elak, så barnen börjar tycka om honom och vill gärna gifta bort honom med den ensamma sommarlärarinnan. Utmärkt spelat av Kjell Bergkvist, som den osäkre men självuppmuntrande entreprenören. Fint spelat även av andra skådespelare, bland annat Brasse Brännström. Fina bilder från en sommarfager mindre ort, idylliska villor, stadshotellet, ett sjukhus, en byskola, fabrik och landsvägar samt trädgårdar. Mycket följsam musik. Betyg: 4-

På solsidan2019-06-17
Bra relationsdrama! Alla komponenter i denna film är utmärkta eller bra: manus, regissör, scenografi, musik och dessutom utmärkta skådespelare, till och med eliten. Eva, spelad av en utmärkt Ingrid Bergman, lever på gränsen av sin ekonomi, hon köper hellre fina kläder än betalar hyran. Hon är banktjänsteman, men på kvällar och nätter umgås hon med rika människor. Hon luras säga upp sig och tvingas flytta eftersom hon haft en karl hos sig på hyresrummet. Det finns dock några friare som skulle kunna rädda henne. Fint spelat av Ingrid Bergman, bra av Edvin Adolphson. Bilder från stan: bostäder, banken, gatuscener. Vackra bilder från landet: en herrgård, hav, en regatta. Följsam musik. Betyget balanserar mellan tre och fyra, men ramlar ner på 3½-

Adam & Eva2019-06-13
Underhållande komedi! Denna film påminner om "Hundtricket" och har flera gemensamma personer. En lått komedi med flera vändningar. Adam är i trettioårsåldern och arbetar i en fotoaffär, hans hustru är ingenjör. Adam är otrogen och de går skilda vägar. Han är inriktad på att skaffa nya tjejer, hon på att arbeta. Flera satirer över den tidens företeelser, bland annat det överdrivna användandet av ordet "patetiskt". Bra spelat av Björn Kjellman som Adam, goda insatser även av andra skådespelare. Jag skrattade många gånger. Bilder på olika bostäder, en sommarstuga, en sjö, Stockholm, Köpenhamn, naturen. Musiken var onödigt hög ibland, men i övrigt ett gott hantverk. Betyg: 3½-

A Little Chaos2019-05-26
Bra engelskt kostymdrama från utkanten av solkungens hov! I denna engelska film om byggandet av slottsträdgården i Versailles yttras knappt ett ord franska, allt är engelska, alla skådespelarna är engelska. Den rätta verklighetskänslan infinner sig aldrig. Annars är spelet gott, kostymerna fina, hästarna granna, vagnarna välbevarade, men det känns som om det utspelades sig i England. Manuset är bra, men inte mer, översättningen till svenska av Ulla Wickman är utmärkt. Bilder från adliga och enkla bostäder, slott, trädgårdar, vägar m.m. Följsam musik. Betyg: 3½-. Hade filmen varit på franska hade jag satt betyget 4.

Fröken Vildkatt2019-05-20
Smårolig förväcklingskomedi! Jag missade första halvtimmen, men kom fort in i filmen. En eventuell arvtagare vill gifta sig, men måste ta med sig en skenfästmö till den rika mostern, som inte blir förtjust i den unga kvinnan. Många bra repliker upprepas för många gånger. Dans- och sångnumren är inte så bra. Bra spel av Marguerite Viby och Håkan Westergren, lite sämre av huvudrollens Åke Söderblom, som vanligtvis bär upp en film, dock inte här. Stig Järrel är halvbra. Bilder från en herrgård och en revyteater. Betyg: 2+

Kyss henne!2019-04-23
Rolig förvecklingskomedi! Thor Modéen spelar som vanligt direktör med finansiella problem, denna gång revychef. Han tar hjälp av en av balettflickorna som han tror har sällskap med en rik bankdirektör, men förvecklingar tillstöter. Thor Modéen var en mycket skicklig komiker, men brände tyvärr ut sig tidigt, här har han en massa komiska infall och filmen saknar knappt en lugn minut. Hans parhäst Åke Söderblom spelar flera olika roller och tillsammans med Annalisa Ericson stödjer de stjärnan Modéen. En klassisk komedi med bilder från en teater, restauranger och utomhusscener, örhänget "Vi har så mycket att säga varandra", texten skriven av Åke Söderblom. Betyg: 3½-

Sonja2019-04-09
Bra äktenskapsdrama! Denna film, inspelad mitt under Kriget och baserad på en teaterpjäs, visar ett ytligt sett harmoniskt äktenskap, med en man som snart ska bli förman, hans planer att bygga ett egnahem, hans trofasta, väldigt sköna hustru och mannens 19-åriga syster som fort vill bli vuxen. Allt verkar bra, men då dyker en skugga från förr upp och hotar lyckan. Skickligt spelat av framför allt Birgit Tengroth, en av svensk films största skönheter, men som också kunde spela olika karaktärsroller. Åke Grönberg spelar sin vanliga roll som snäll och stabil man. Sture Lagerwall spelar utmärkt en sliskig typ. Elsie Albiin spelar systern bra. En ung Gunn Wållgren förekommer i en enda scen, men spelar mycket bra. Fotot visar översiktsbilder över Stockholm, interiören från en fabrik, makarnas lägenhet, en frisering, utomhusbilder. Musiken är aningen hård. Betyg: 3½-

Bruden kom genom taket2019-03-11
Bra deckarkomedi! Man tar ett ganska bra men kort manus, komediskådespelare som trivs med varandra, och låter dem improvisera igen luckorna i manuset och får något så ovanligt som en humoristisk kriminalfilm. Flera skickliga skådespelare med karaktär medverkar, främst fäste jag mig vid Elsa Carlsson som spelar en något vass, men omtänksam faster. Det känns som om idén bygger på en pjäs, för bilderna är framför allt från ett rikt hem, men även en teater och en järnvägsstation. Filmen fick nedlåtande kritik när den hade premiär, men jag tyckte den var rolig, framför allt var skådespelarna bra. Betyg: 3+

Gentle2019-03-01
Fint vietnamesiskt relationsdrama! Denna film är baserad på den franska filmen "La femme douce", i sin tur baserad på en novell av Fjodor Dostojevskij. Den skulle kunnat utspelats var som helst, men placeringen i Vietnam ger en bild av vardagsliv i Indokina. Gator, hus, interiörer, människors vanor och tal är annorlunda mot i Norden, men ändå är relationerna så lika. Två människor tar sig bort från fattigdom. Mannen, på ungefär 40, genom att starta en pantbank. Den 25-åriga kvinnan genom sitt äktenskap med honom. De är inte jämlika. Han bestämmer allt. Väl spelat av huvudrollerna, fina bilder från pantbanken, bostaden och en kyrka. Tempot är något långsamt, vilket passar utmärkt så man hinner se alla detaljer. Inget våld, vilket jag uppskattar. Följsam musik. Betyg: 3½+

Nästa sida »