Alla kommentarer avMatewan

En vacker dag...2011-06-13
Av en slump slog jag på ettan i eftermiddags och såg en del mot slutet. Fotot var lite märkligt, minst sagt. Kunde det vara så att filmen var i Cinemascope? Kollade Svensk Filmdatabas. Jodå, det stämde. SVT visade filmen i Pan&Scan. Bedrövligt.

Arsène Lupin - Gentlemannatjuven2011-06-12
Vart har den ursprungliga Arséne Lupin tagit vägen? Försvann han bland alla jump cuts tillsammans med polisinspektör Ganimard? Blir bara löjligt när man tar namnet från en litterär figur men nästan helt struntar i förlagan.

Blue Max2011-06-05
I en amerikansk film om tyska piloter under första världskriget, är det föga förvånande att alla talar engelska. Men när vissa talar amerikansk engelska, andra brittisk engelska och ytterligare andra engelska med tysk brytning, blir i alla fall jag irriterad. Med skådespelare i birollerna hade man kunnat önska bra skådespelare även i huvudrollerna. Men icke. Men filmen är snygg. Jävligt snygg. Douglas Slocombe behärskade Cinemascopeformatet som få andra.

Aliens – återkomsten2010-12-29
Rambo II in space. Fler än Michael Crichton som kan återanvända en story.

Livet är underbart2010-12-26
Har nu återsett filmen för första gången sedan barndomen. Och ännu en illusion fick sej en knäck. Framför allt är den på tok för lång.

Westworld2010-12-17
Som många andra författare visste Crichcton hur man återanvänder en fungerande story. Nästa gång hette den Jurassic Park.

Coraline och spegelns hemlighet2010-12-16
Högklassig animation från Selick. Något annat var heller inte väntat. Mina döttrar (och framför allt 13-åringen) älskar den. Hon och jag har enats om en 4:a.

Facing Genocide: Khieu Samphan and Pol Pot2010-12-15
Man kan undra vilka som är värst. Är det diktatorerna själva eller är det deras lydiga medlöpare och redskap? Huruvida filmen är tänkt att ställa den frågan vet jag inte. Men man kan i alla fall konstatera att dessa blinda såväl som döva "nyttiga idioter" fyller en viktig funktion för att de med makt över huvud taget ska kunna göra sej gällande. Och det gäller inte bara diktatorer. I samma ögonblick man slutar vara kritisk även mot sina egna företrädare är man riktigt illa ute. Något som Samphan kanske borde ha tänkt på. Nu är det dock för sent. Både för honom och de 1,7 miljoner som dödades under Pol Pots regim. Dock hade filmen kunnat vara betydligt kortare utan att tappa fokus. Ironiskt nog är det just vad den gör i sin nuvarande längd. Kanske har man varit lite för förtjust i det material man lyckats få ihop med Samphan själv.

I rymden finns inga känslor2010-12-14
Kände att det var dags att sänka betyget ett snäpp.

Man lever bara en gång2010-11-30
Har inte sett denna sedan de tidiga tonåren. Såg om den på TV nyligen. Inte lika stark som jag mindes den, även om den fortfarande är en bra film. Efter en relativt stark första halva, tappar Lang greppet och skildringen blir allt mer... tja, banal. Synd på ett än idag angeläget ämne.

The Squid and the Whale2010-11-27
Enkelt och rappt berättat om en fullkomligt dysfunktionell familj med skilsmässovåndor och anda våndor. Jeff Daniels och Laura Linney visar båda (som vanligt) att de kan spela i princip vad som helst. Och det dröjer ordentligt länge innan man hittar någon att verkligen sympatisera med. Modet att utmana en publik på det viset tillhör inte vanligheterna. Åtminstone inte i amerikansk film. Och inga "konstnärliga" krusiduller så långt ögat når. Sånt är härligt. Snudd på ett mästerverk.

Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café2010-11-26
Bortsett från de avskyvärda och sentimentala låtar som med jämna mellanrum solkar ner filmen, är fantastiskt väl genomförd. Alla skådespelare gör utmärkta insatser. Men framför alla skiner Kathy Bates och Jessica Tandy.

Hotet2010-11-14
Har inte sett denna sedan jag såg den på bio 1972. Gillade den skarpt då. Så det intrycket får gälla som betyg.

Cape Fear2010-11-05
Såg nyligen om den. Blev inte bättre för det.

Robin Hood2010-10-24
Ridley Scott har gjort många bra filmer. Han har också gjort en del rent skräp. Som den här. Hafsig klippning. Dassig musik. Lam ljudläggning. Spretigt manus. Att man försöker antyda realism och samtidigt slarvar med den historiska bakgrunden gör i alla fall mej synnerligen irriterad. Och bara för att göra det hela värre halkar filmen emellanåt över i komedi. Inte ens bataljscenerna är bra gjorda. Något som annars brukar vara Scotts hemmaplan. Verkar faktiskt som om han halkat in i den här filmen på nåt bananskal. Men Cate Blanchett är som alltid bra. Tyvärr räcker inte det för att filmen ska bli bra.

The Invention of Lying2010-10-02
En mycket bra dialogdriven komedi. Vilket samtidigt är lite av filmens svaghet. Även om dialogen är oerhört rolig, känns filmen som en något uppblåst tv-film. Kanske inte så konstigt med tanke på Gervais bakgrund. Men Gervais rundar skickligt de fallgropar som amerikanska komedier brukar vara nedlusade med. Dels slipper man den obligatoriska sentimentaliteten och sexskämten är som omväxling till största delen roliga i stället för på drängstugenivå. Och kolla in extramaterialet på DVD:n. Sanslöst roligt.

Tropic Thunder2010-09-26
Gräsligt ojämn. Får en trea för ambitionerna.

I rymden finns inga känslor2010-09-12
En svag fyra, men en fyra likafullt. Framför allt för att man undvikit två uppenbara fällor. Man skrattar med Simon, inte åt honom. Och Simon är inget "offer" utan kör sitt race. Egentligen är det först mot slutet som filmen blir lite "för mycket" romantisk komedi efter standardformuläret. Men det har jag överseende med.

The Ghost Writer2010-09-01
Habil thriller. Inget fel på hantverket. Men nåt skaver . Blir inte klok på vad. Förutom musiken, vilken är oerhört irriterande. Klippningen är föredömlig och går raskt förbi oväsentligheter. Men SF bör skämmas för sin DVD utgåva. Varför det censurerade ljudspåret? Bedrövligt.

Sierra2010-07-31
Måste ha slagit knock när den kom. Fantastiska miljöer. T.o.m. biljakten är överraskande bra för sin tid. En mångbottnad roll för Bogey. Han tar synnerligen väl vara på den. Även Ida Lupino gör bra ifrån sej, som oftast. Visst har filmen delar som inte funkar längre, som scenen med en "gråtande" Joan Leslie. Inte trovärdigt för en sekund. Man skulle också kunna klaga över att de flesta birollerna är oerhört typecastade. Henry Travers t.ex., kunde säkert göra sin roll i sömnen om så vore. Men de kan sina saker, ingen tvekan om det.

The Queen2010-06-30
Lever högt på sina utomordentliga skådespelare. Framför allt blev jag oerhört imponerad av James Cromwell. Snacka om att spika den brittiska accenten, ända ner i minsta sje-ljud.

Hollywoodland2010-06-06
Ömsom vin, ömsom vatten. Däremellan något mer trögflytande. Och, för hundrafemtielfte gången, en snubbe som ska ta reda på "sanningen" och det som filmen egentligen borde handla om, berättas som återblickar. En förbannat svag trea. Ska det vara så svårt att anstränga sej för att få fram ett bra manus i stället för att ta till samma patenterade (nöd)lösningar om och om igen? Varenda gång Brody dyker upp kliar det i fingrarna för att trycka på snabbspolning. Irriterande, eftersom resten funkar.

Million Dollar Baby2010-05-29
Det här är en av alla filmer jag helt enkelt struntat i tidigare. Hjärtligt less på alla tjatiga boxningsfilmer av Rocky-typ fick det vara. Men i brist på annan sysselsättning tänkte jag slötitta på den ikväll. Och vilken blåsning. Kanonfilm! Framför allt de sista 40 minuterna lyfte filmen från en trea till en stabil fyra. Jag vill nog hävda att den är Eastwoods bästa som regissör. Minns inte när jag blev tårögd av en film senast. Men det blev jag nu.

Trångt i kistan2010-05-28
Stark trea.

The Men Who Stare at Goats2010-05-27
Knepet med den undersökande journalisten börjar bli utnött. Synd på en annars bra historia som säkert kunnat berättas utan sin nutidsinramning. Tur att filmen har så pass bra skådespelare och, trots sina brister i manus, är välgjord.

Blodröd sol2010-05-05
Hade kunnat fått en trea om den inte varit så taffligt gjord. Terence Young var oftast riktigt usel regissör. De gånger han hade starka producenter och hyfsad budget gick det bättre. Man kan ana varför.

There Will Be Blood2010-04-29
Förr eller senare kommer alltid den där scenen där Daniel Day-Lewis tar i alldeles för mycket. (Undantaget ska väl vara de gånger han överspelar filmen igenom.) Så även här. Att han lyssnat på John Huston är synnerligen tydligt. Men mot slutet spårar det ur och blir nästan en parodi på Huston. Framför allt som Huston låter i Chinatown. I övrigt en riktigt bra film.

Fast Food Nation2010-04-22
Ett komplement till boken snarare än en filmatisering. Försöker dock gripa över för mycket och faller ihop. Bör dock ses av alla som anser att det är bättre att fattiga har taskigt betalda jobb med usla villkor än inget jobb alls. Filmen må ha handlingen förlagd till USA men problemet är globalt .

Barnhemmet2010-04-20
Tillhör en genre jag har lite svårt för. Men den här är absolut strålande. Stämningen är precis så där lagom obehaglig, utan att hemfalla åt billigt splatter och andra simpla effekter.

The Rookie - Nykomlingen2010-04-18
Det var ett jäkla pådrag för några biltjuvar. Slöseri med bra skådisar och åskådarnas tid. Ett riktigt bottennapp av Eastwood.

Nästa sida »