Alla kommentarer avMagneto

Images of Finland2013-04-02
Fruktansvärt omoraliskt med scenen som kungkalas nämner. Annars mycket intressant och bra.

Love Exposure2010-08-14
Kul med en så utdragen hommage till Meiko Kaji (Female Convict Scorpion). Annars lite väl mycket trosor och kristendom, men underhållande ändå

Death in the Seine2009-06-29
Skönt skådespelarnamn - "Micke Mink"

Fine, Totally Fine2009-05-16
Hur kul som helst. Gillar den där John Lennon-lookalike-programledaren.

Robinson's Garden2009-05-16
Unik. Som MM säger nedan, mer Ballard än någon Ballardfilmatisering

And the Spring Comes2008-08-03
Jag lärde mig redan 1996 av Lonely Planets guidebok att Baotou är den deppigaste staden i Kina (tillsammans med Golmud). Här kan konnässören vältra sig i Baotou-depp. Som tur är finns det också en hel del absurd humor mitt i allt elände.

In Love We Trust2008-05-31
Inte den snyftare man kanske tror, utan snarare en djupgående psykologisk studie. Wang Xiaoshuai vågar dra ut på scenerna, vilket irriterar lite i början men fungerar bättre och bättre ju längre man tittar.

Peacock2008-05-23
Nästan lite Gummo-stuk i vissa scener (fast 99% av filmen är ju mycket mer polerad än så). Hursomhelst, grym film.

Summer Palace2008-05-17
Lou Ye har bullat upp med rejält med sexscener och överspända känslor i den här filmen, som består av lika delar pretentioner och tantsnusk. (Tjej idkar härlig älskog med virila killar, tjej lär skolkamrat att onanera framför spegeln, you get the picture). Men jag inser att en del av anledningen är att (som Geiger beskriver) händelserna runt '89 verkligen släppte fram sådana här känslor hos ungdomar. Det måste dock gå att filma bättre.

Crazy Stone2008-05-17
Skön svart komedi om klantiga bovar i Chongqing. Kanske var regissören lite väl förtjust i toahumor, men det är en petitess.

Lost in Beijing2008-04-19
Om man får vara petig så är beskrivningen här ovan ("Det unga paret Liu och Xiaomei ...") inte korrekt. Tjejen heter Liu Pingguo och killen heter An Kun. Xiaomei är tjejens kompis från massagestället.

Mother2008-03-17
Rätt trist. Men efternamnet Thng (mannen som läser) är tufft, bara konsonanter.

Lust, Caution2008-01-08
Jag håller med alla (!) tidigare kommentarer. Såg dock den oklippta versionen som förmodligen är stråt vassare (men bara ett strå).

Quitting2007-12-23
Mmmm ... Pekingdialekt.

Natt och dimma i Japan2007-12-21
Temat "internt käbbel bland japanska 60-talsradikaler" har utforskats på ett mer stimulernade sätt av t ex Wakamatsu

Föraktet2007-12-20
Nej, jag ser inte det magiska här. Medioker för att vara Godard. Även om jag gillar nakenscenerna med Bardot så är de förstås egentligen både gubbsjuka och onödiga.

Tre sånger om Lenin2007-12-12
Ja, vad ska man säga. Löjeväckande men snygg.

The Squid and the Whale2007-07-13
Föredömligt kort film (det är menat som beröm).

Paprika2007-07-07
Lite så här tänker jag mig att det är att röka DMT ... Senast jag såg så störda bilder var nog i Holy Mountain.

Storm2007-07-04
För en gammal nrrd som undertecknad känns det ganska givet att se detta som ett filmatiserat scenario till det svenska rollspelet Kult, som lanserades i början av 90-talet. Vissa delar är briljanta, andra inte så lysande (t ex är ju handlingen fånig och vissa skådespelarinsatser rätt kackiga) men jag är snäll och sätter en (kanske egentligen omotiverad) fyra

Saragossamanuskripten2007-06-20
Boken kändes av någon anledning mer skruvad, men det här är en schysst filmatisering gjord med gott humör och ingen med förkärlek för pikareskromanen kan låta bli att gilla den

Raffles Hotel2007-06-17
Tack för filmen MM, men den var väl ingen höjdare. Jag känner ingen sympati för den kvinnliga huvudpersonen (snarare tvärtom) och då faller filmen platt.

Eli, Eli, lema sabachtani?2007-06-07
Observera förresten att titeln här på Filmtipset är felstavad (jämför med omslagsbilden intill)

Eli, Eli, lema sabachtani?2007-06-07
Jag är snäll och sätter en trea (eftersom filmen är rätt snygg och musiken är bra) men jag undrar hur herr Grönberg tänkte när han skrev den här filmen.

Kanaria2007-06-03
Lite konstlad, men schysst

En studie i hämnd2007-05-26
Kuslig, välgjord, saknar det lilla extra

Sing a Song of Sex2007-05-18
En irriterande film. Jag hoppas att jag aldrig mer behöver höra hoi no hoi-låten.

Heart, Beating in the Dark2007-05-05
Meta så det förslår, men det funkar. Som sagt, man skulle vilja se hela originalet (även om kanske 10% är inkluderade i denna film)

Throw Away Your Books, Rally in the Streets2007-04-18
Otroligt mångfacetterad film, eller är kanske spretig det rätta ordet? Terayama är en visionär, men här blir det som MM säger varken hackat eller malet. En fyra med viss tvekan.

Mee Pok Man2007-04-17
Ger en skönt sjavig bild av det annars renskrubbade och hurtiga/framgångsbesatta Singapore ... men det är ingen bra film, långt därifrån

Nästa sida »