Alla kommentarer avKyLLo

The Rental2023-02-06
Mysiga miljöer och fint med det färgade ljuset. Men temat är intressantare än filmen. Personerna är så trista och extremt konfliktsökande samtidigt som de förväntar sig bästa bemötande av andra. Slutet är alldeles förhastat och simpelt. Man får inte många svar utöver det som man redan listat ut. Kanske är det tänkt att det ska komma en uppföljare som ger fler svar.

Misbehaviour2023-02-05
Förutom hårfärgen och namnet framstår "Fröken Sverige" inte som särskilt svensk. Dryg och uttalar sitt namn med brytning. Spelas tydligen av en dansk skådespelare.

Jack and Diane2023-02-05
Det är ingen egentlig handling, utan fokus ligger på relationen mellan två unga tjejer. Mycket handlar om att hitta sig själv och sina känslor, inte minst svårigheterna med kärlek. Juno Temple är expert på att spela oskuldsfull tonåring. Båda huvudrollsinnehavarna var 20+, vilket väl gör att filmen känns lite mognare än vanliga tonårsfilmer. Det märkliga är att den framställs som skitig trots att det inte finns någon särskilt grund för det i storyn. Det är mer som att Bradley Rust Gray medvetet har lagt till mycket blod och lite äckel, likaså skräckscener från ingenstans. Jag antar att det är symbolik, men jag tycker inte om hur det presenteras. Jag tror också att filmen hade vunnit på att ha ett spår eller kanske ett sidospår. Hade gärna sett att en kvinna medverkat till manuset i en så närgången film om tjejer.

The Trip to Spain2023-02-04
Den återkommande humorn är i den här filmserien är väl i den här stilen: -Det här stället påminner mig om Batcave.*försöker härma Batman på rösten* -Vem är du? -"I'm Batman!"*försöker härma Batman på rösten* -Varför låter du så där? -För att Batman har möööörk röst.*försöker härma Batman på rösten* -Men varför har han så tung andhämtning? -Han låter så här för att han är superhjälte... och ingen... ska känna igen honom.*försöker härma Batman på rösten* -Du vet att han inte är Darth Vader. "Be careful not to choke on your aspirations."*härmar Darth Vader* -"It's not who I am underneath, but what I do, that defines me."*försöker härma Batman på rösten*

Speak No Evil2023-02-03
Börjar direkt med skitsnack om svenskar och inte en dansk som står upp för oss. Något av det lilla som jag kommer att minnas från den här filmen. Dessutom försökte de ta åt sig äran av våra svenska mazariner. Det är osympatiska människor, ologiskt, väldigt långsamt i uppbyggnaden och påfrestande dialoger. Mörkt foto och inte så bra skådisar. Eventuella uppföljare kommer att gå samma avgrund till mötes. Tack som fan, danskjävlar. :P

Grbavica - Läker tiden alla sår?2023-02-03
En vardaglig film med i grunden vanliga frågor men med lite annorlunda orsaker med kopplingar till det tidigare kriget. Den handlar dels om en tjej som kämpar med att passa in i skolan och med frågor om vem den okända pappan var. Dels om modern som kämpar med ekonomin, att uppfostra dottern och med svåra minnen från kriget. Samtidigt lever båda i en slags ensamhet. Starka personporträtt och fina miljöer. Även bra hur händelser anknyter till varandra.

The Trip to Greece2023-02-03
Det märks verkligen att det tog slut på humor här. Blir väldigt konstlad och inte alls underhållande i slutet. Mer sliskigt klyschig än föregående. Första halvan hade jag kunnat ge en svag tvåa, men slutet drar ner betyget till en stark etta.

Hope Gap2023-02-02
Trist film men rogivande stämning.

Feed2023-02-02
Bra skulle jag inte säga, men efter en usel start tar den sig rejält mot slutet. Skådespelarna och det tekniska är inte särskilt bra ur internationell standard. Drönarbilderna är dock fina.

Thunder Road2023-02-01
Precis som Snuten i varuhuset är det tillgjort och överspel, särskilt från Cummings. Det underliga är att den samtidigt har seriösa undertoner. Inte mycket som är underhållande, trovärdigt eller bra. Vill man se något mer intressant kan jag rekommendera Cop Car.

I guds namn2023-01-31
Inte lika säregen som Ozons filmer brukar vara. Det stora problemet är temat. Det är så urmjölkat via media att filmen blir förutsägbar och enkelspårig. Lite gayigt fokus på detaljer också. Ändå ett fantastiskt hantverk som vanligt. Det märks att det är något som berör Ozon. Stark tvåa.

De osynliga2023-01-31
En film om det lägsta samhällsskiktet i Frankrike. Den fångar nog en del av verkligheten och många av situationerna förekommer även i Sverige. En skillnad från Sverige verkar spontant vara att när någon pratar och utför något går det blixtsnabbt: "Bla, bla, bla... en handskriven lapp och var det något mer?" Får också uppfattningen att det i Frankrike finns ett otroligt starkt kontrollbehov samtidigt som det spontant verkar vara si och så med logistiken, det praktiska och digitalisering. Har sett andra filmer med liknande tema. Den här nog är medvetet något förskönad. Människor verkar lyssna på varandra och det är inte påtagliga köer. Folk är förvisso gapiga och känsloyttrande, men det är mest positiva känslor den här gången. Humorn är stundtals underhållande men upplevs mer konstruerad än verklig. För mig pendlar betyget mellan stark tvåa och svag trea. Jag kan tycka att det blir lite för mycket i längden och att det finns andra filmer på temat som är bättre. Plus dock för fokuset på kvinnor och särskilt dem som är på samhällsbotten.

Mysteriet Henri Pick2023-01-31
Trist film för bokmalar med allt det klyschiga som pladdriga dialoger och avsaknad av spänning. Till och med den sedvanliga störande musiken. Given etta.

Alla vet2023-01-30
Välspelad, bra filmad och ett fint hantverk. Men den puttrar på i samma stil i två timmar och blir aldrig riktigt spännande. Hade Farhadi tajtat till den hade trean varit självklar.

Proxima2023-01-30
Upplever filmen som deppig från början till slut. Dottern verkar aldrig lycklig och det präglar filmen för mig. En enkelspårig film med mycket fokus på rymdförberedelser och familjerelationer. Den verkar vara en hyllning till kvinnliga astronauter och deras barn. Eva Green och Zélie Boulant (som spelar dottern) är bra, men en del andra skådisar är sämre. Eva talar franska, engelska och ryska här. Zélie talar franska, tyska och lite engelska.

Mellan raderna2023-01-30
Jag ser mycket franskt och det finns många bra. Det här är dock en nit. Mycket pladdrig och dialogerna hör till filmens stora nackdel. Mossigt och övertydligt. Känns riktad till pensionärer.

Fakiren som fastnade i ett skåp2023-01-30
Vilket skräp. Någon blandning av påfrestande Bollywood och billig Hollywood. Ointressant och överspel. Det som är bäst är färgerna. Luc Bossi har dock medverkat till några riktigt bra filmer tidigare.

Cyrano & jag2023-01-30
Miljö och kostym är bra. Annars varken intressant eller underhållande.

Baby Done2023-01-29
En film om att som kvinna vilja och försöka leva som vanligt under graviditeten och till vilket pris som helst. Mer som en dramakomedi som stundtals är småtragisk, motbjudande och dråplig. Humorn spelar mycket på beteenden. Något skämt är kul och just det stack väl ut från övriga. Annars anspelar humorn och filmen mycket på beteenden. Det stora problemet för mig är istället filmtemat som inte alls tilltalar mig. Mår skit efteråt.

Rocks2023-01-29
Det är möjligt att det är verklighetstroget och finns budskap, men jag har svårt för den här framfusiga och okänsliga stilen. Många oskarpa bilder och skakiga närbilder med handkamera, tvära kast mellan scener, skrikig och gapig samt viftande med tampong, lasersvärd och allt vad det är framför kameralinsen. Sedan är det osympatiska, ohyfsade och konfliktsökande personer.

Sorry to Bother You2023-01-29
En spretig dramakomedi. Inte tillräckligt intressant eller underhållande. Humorn är mest omogen, fånig och ytlig, precis som i majoriteten av alla komedier från detta land. Det är ett tydligt färgschema med mycket brunt/grått och turkost/ljusblått, men fotot är inte särskilt snyggt. Dåliga och halvdana skådespelarinsatser. Ett soundtrack som är malplacerat och störande. Det bästa är nog de animerade filmklippen i filmen.

Goya's Ghosts2023-01-28
Håller med ASSFACE. Jag förstår inte heller de relativt låga betygen. Av mig får den en svag fyra. Konstnärsintresserade kanske hade velat se mer av Goyas konstnärskap, men filmen är fortfarande intressant, välgjord och välspelad. Kritikern: Förmodar att läppläsningen är till för att korta ned filmen och inte distrahera tittarna så mycket med tolken. Det känns som en trolig förklaring.

The Farewell2023-01-27
Bra produktion och lite intressant med andra kulturer, men filmen blir för vardaglig och statisk. Inte särskilt underhållande.

Vincent van Gogh - Vid evighetens port2023-01-25
Filmningen är lite dokumentär men samtidigt spretig och ojämn. Kameran rör sig nästan konstant, tempot växlar markant mellan scener och det är många extrema närbilder. Det finns säkert en tanke med det som att "filmen målas" upp för tittarna eller att det ska framstå som att van Gogh skapat den. Det är svårt att få ett grepp om vilken typ av film det är tänkt att vara. Om den ska vara dramatisk, diktande, historisk och biografisk, fantasifull, djup och eftertänksam eller något annat. Det gör det svårt att ta till mig mycket. Utan att vara expert verkar miljöerna vara inspirerade av van Goghs målningar. Även färgerna känns genomtänkta. Enskilda scener är vackra. Någon scen för tankarna till gamla gulnande stumfilmer. Skådespelarna är riktigt bra och blundar jag och bortser från det höga pianoklinkandet i soundtracket är det en mycket rogivande film. Tänkte sätta en stark tvåa, men slutet är något bättre så det blir en svag trea.

The Etruscan Smile2023-01-24
Fint hantverk, bra skådespelare och mycket matinékänsla, men tämligen ointressant handling.

Spinning Man2023-01-24
Det räcker inte med några kända namn för att lyckas. Känns billig med ständigt linsfilter som gör bilden mörk och färgad.

Pearl2023-01-24
Ti West skrev den tydligen under karantän vid inspelningen av X. Den här utspelar sig i slutet av 1910-talet och huvudpersonen Pearl är en av birollerna i X som utspelar sig i slutet av 1970-talet. Förutom att filmerna utspelar sig under olika tid är det olika typer av filmer. Den här är inte så mycket skräck, utan mer teatral. Huvudrollen är irriterande och osympatisk. Man vet ganska väl vad som kommer hända. Manuset känns billigt. Inspelad i Nya Zeeland, så miljöerna är trevliga här med och den gammalmodiga scenografin. Mycket färger. Däremot har jag svårt för den röda nyansen på ladan (föredrar faluröd), men ägarna som lånade ut gården var tydligen nöjda med ommålningen. Något som slog mig tidigt var den ytliga inspirationen från Trollkarlen från Oz. Enbart det visuella räcker inte till en tvåa, men en stark etta. Ytterligare en film i den här filmserien ska vara under inspelning nu.

Never Look Away2023-01-23
Förvänta er inte en historisk skildring eller spänning. Det här är fiktion som mer liknar såpa. Slisk, konst och konstlade dialoger. Börjar okej och annorlunda, men sedan blir det klyschigt och upprepningar. Dessutom över tre timmar lång. Säkert ett misslyckat försöka att göra något av en ny Blecktrumman (Die Blechtrommel) efter nästan 40 år. Tycker annars mycket om fotot, miljöer och färger.

Clara Sola2023-01-20
Kul att se en film från Costa Rica för ovanlighetens skull. Det speciella i filmsammanhang är kanske främst att karaktären är en 40-årig kvinna och inte en ungdom. Ett problem tycker jag samtidigt är att skådespelaren inte passar i rollen, eller att rollen inte passar skådespelaren. Hon ser väldigt mogen och stel ut för sin ålder men verkar spela en småsprallig tonårsliknande roll även om den är lågmäld. För mig känns det inte äkta. Det är nog en bra skådespelare men hon skulle nog göra sig mycket bättre i en roll som sliten moder. Filmen börjar okej, men sedan blir det mycket upprepningar och jag ser ingen utveckling eller variation. Det är ändå trevligt att naturen är en del av filmen.

The Vanishing2023-01-19
Dansk regissör. Bra filmad och börjar helt okej innan B-manus förstör allting. Det blir inte spännande när det är så dåligt skrivet och dålig uppbyggnad, bara irriterande och trist.

Nästa sida »