Alla kommentarer avKortfilm

Claes2024-05-13
Gubben är lite som Kyles kusin Kyle i South Park. Pratglad när han babblar på om vardagens vedermödor. Och när han tittar ut och pratar om vädret får han det att låta som replikerna i en Norén-pjäs. Vet inte riktigt hur jag ska betygsätta den, men några asgarv bjöd den på. Hoppas verkligen inte att jag blir sån.

Lumière and Company2024-05-12
Jag har bara sett Lynchs film och den är som en trailer till en stumfilmsskräckis. Skulle sätta en trea på den enskilda kortfilmen. Tekniken är högintressant när den används på ett smart sätt.

Six Figures Getting Sick2024-05-12
Det sägs vara Lynchs första verk. Inte snygg, smart eller intressant någonstans.

The Grandmother2024-05-12
Lite billigt experimentell och övertydlig, men definitivt bättre än The Amputee och The Alphabet som jag tidigare sett. Stark tvåa.

The Amputee2024-05-08
Fruktansvärt ful, som om den är filmad med en sunkig övervakningskamera från 70-talet. Fattar inte om det är meningen att vara komiskt. Ser eller hör ingenting i den som är intressant.

The Alphabet2024-05-08
Det vimlar av såna här kortfilmer. Fånig, ful och inte ett dugg underhållande.

Historic Centre2024-04-23
Jag har bara sett Kaurismäkis Tavern Man och det är en talande film i fina miljöer. Svag fyra.

Rocky VI2024-04-23
Fånigt värre. Ölskämtet är det enda som är lite smart. Foto och miljöer är bra, så en tvåa.

El doctor2024-04-18
Fina stadsmiljöer och variationsrik berättarstil. Handlingen är jag tudelad till.

Lick the Star2024-03-01
Det är som en ögonblicksfilm om livet som tonårstjej. Ett smartdrag att medvetet låta den vara spretig med snack som går åt olika håll, som skvaller, planer, rykten, fördomar osv. Som en tonårsdagbok komprimerad till 14 minuter. Säkert är huvudpersonen en väldigt vanlig tjej som lever ett liv där det inte händer så mycket, och fokus i en sådan dagbok är säkert inte så intressant för utomstående (eller senare i livet), men när det berättas på det här sättet kan livet uppfattas som dramatiskt och händelserikt. Den här koncentrerade och kaotiska berättarstilen fungerar just som kortfilm men skulle inte fungera för en hel långfilm. Däremot är Sofia Coppola bra på att skildra tonåren på ett verklighetstroget sätt. Gillar även den närgångna filmningen som får mig att känna mig närvarande. Det har gjorts många tonårsfilmer, men den här har sin egen stil och sticker ut. Skådespelarna kunde dock vara bättre på att leverera repliker, då det är en välskriven kortfilm. Förmodligen många män som sågar den för att det är kaxiga tjejer som behandlar killar som de vill, brukar vara så.

To Be Sisters2024-02-18
Inte snyggt tecknad men fin stämning.

Turkey Jeanne2024-02-16
Huvudpersonen är rätt och jag tycker att filmen fångar många ungdomskänslor. Problemet är att fantasierna och tankarna är irriterande och fånigt filmat, som om filmen riktar sig till barn som är max 10 år. Sedan är handlingen ganska tunn.

The Summer Holidays2024-02-13
En ganska lågmäld och tragikomisk film om en misslyckad semester.

Tjuren2023-12-31
Fruktansvärt dålig. Osmaklig, långtråkig och taffligt gjord.

Midas2023-09-14
En märklig film som nog vill vara bättre än den är. Bland det bästa tycker jag är skildringen av affärsmannalivet, men sedan är det fåniga, onaturliga och obegripliga inslag också. Det otäckaste är Johan Widerberg som bebis. Svårbedömd när den är så ojämn.

Gotska Sandön2023-09-08
Gotska Sandön är en säregen och småintressant ö. Däremot är det en väldigt gammalmodig och träig dokumentär även för 1980-talet. Många gubbar som stolt och emellanåt skrytsamt pladdrar på. "Nu får man inte göra så här om man inte har speciellt tillstånd till det... det har vi." Naturfilm, sägner och helikopterbilder i en salig röra. Känns mer som en installation på ett museum där vissa stannar till en stund och andra bara går vidare. Klippning av dokumentärfilmer var nog heller inte Bergmans styrka. Jag vet vem en av de medverkande är, inget ont om honom.

Blank Narcissus (Passion of the Swamp)2023-09-05
Väldigt gay med erotik och intima närbilder.

Alla tycker dom som dom vill2023-08-20
En stalker-film med uselt foto och mumlande i en bil. Jag tycker att Nilsson borde ta och lära sig lite av Hobert. Det är ju även patetiskt att frågan kommer från någon som spottar ur sig den ena skitkortfilmen efter den andra istället för att göra en bra film.

Fågel däruppe2023-08-20
Amatörmässig kalkon, totalt avsaknad av djup och foto. Alltså en film som vem som helst kan göra på tre minuter. Det bästa var eftertexten. Det är inte Nilsson som har kommit på idén. Den används i en kortfilm som heter The Girl Chewing Gum från 70-talet.

Nest2023-08-20
Känns lite som Ruben Östlund old school. Stationär kamera som fångar allt som händer. Inte för att det händer så mycket, men den är okej. Ingen dokumentär ens enligt isländska filmcentret, även om det är en viss dokumentär känsla och ska vara inspelad på regissörens tomt med hans barn som skådisar. Jag kan tänka mig att det är en film som rosas starkt i varmare länder, där miljön och årstiderna känns mer avlägset. Inledningen fångade mig mer än resten. Barnen beter sig inte riktigt som barn brukar och man kan undra var vuxna är. Vill du bilda dig en egen uppfattning bör du se filmen innan du läser resten av min kommentar. Jag tänker att kojan ska symbolisera ett fågelbo eller ett fågelbad och om då barnen symboliserar exempelvis fåglar och djur blir beteenden mer förklarliga.

Dad's Stick2023-08-20
Berättandet i textform är ingen höjdare alls. Utöver det verkar det vara mer av en personlig betraktelse än att det finns något allmänintresse. Det är konstig berättelse, men inte underhållande. Ingen värme i den som der står, utan tragisk. Sedan får man som tittare själv avgöra om fadern är en förskönad tyrann eller inte.

The Black Tower2023-08-20
Kul att han skapar något oväntat som man sugs in i direkt. Den här känns mer kreativ än andra av hans filmer jag sett. En väldigt behaglig brittisk berättarröst. Föredrar de filmade bilderna framför färgerna. Det är en film som aktiverar hjärnan. Jag tycker inte att den känns så lång, men hade hellre sett en annan utveckling där mystiken håller i sig fram till slutet och berättelsen varit mer samhällsnära, men den är ju bättre berättad än många dokumentärer.

The Girl Chewing Gum2023-08-20
Det var tålmodigt att stå ut halva filmen. För mig var det två-tre minuter. Underhållande tycker jag inte att det är. Dessutom något larm som ringer konstant i bakgrunden. Men jag älskar bilderna och tidsskildringen, så jag blir väl ändå tvungen att ge den en svag tvåa.

Bu och Bä får besök2023-08-15
Gillar Landström, men det här är en pedagogisk barnfilm.

A Short Story2023-08-13
Originell, men obegripliga scener som staplas på varandra till berättarröst.

Caprice2023-07-27
Musikaliskt är det bra. I övrigt tycker jag att det är ganska fånigt och teatralt.

Broadway by Light2023-07-21
Tja, idén med ett neonkollage är god och många motiv är snygga, men här finns också en hel del som är störande. Filmen inleds med en lång text som om det vore Star Wars eller nåt. Motiven är inte i bild. Antingen filmar man hela motivet eller så zoomar man in, men inte en liten del av motivet utanför som värsta amatören. Sedan någon spänningsmusik som inte alls passar ihop med bilderna.

L'amour monstre de tous les temps2023-07-21
Kanske en film för folk som intresserar sig för målartekniker då. Den är ofokuserad med många närbilder. Rogivande musik, men filmen intresserar mig egentligen inte alls.

The Phonograph2023-07-21
Som att kastas in i en annan tid. Den påminner lite om de tidigaste filmerna i filmhistorien på något vis.

Gavotte2023-07-21
Man måste ha väldigt livlig fantasi för att se den handlingen. Har man ingen fantasi alls handlar den om utklädda kortvuxna som bråkar om en kudde. Bra skådespelare och kostym.

Nästa sida »