Alla kommentarer avKortfilm

Dream Work2022-04-24
Gillar idén och mycket av innehållet, men det krävs något av perfektion för att resultatet ska bli helt trovärdigt och inte upplevas som lekstuga (modifierat). Mycket är snyggt och välgjort utifrån förutsättningarna, men rösterna och ljuden förstör en del och jag tycker inte att den håller lika bra hela vägen.

The Mass of Men2022-01-27
Väldigt byråkratiskt men lite väl överdrivet.

Svonni vs. Skatteverket2022-01-27
Det gör mig så förbannad när några tycker sig vara så unika och skyller ifrån sig på myndigheterna eller snackar skit om sörlänningar, stockholmare eller vad det nu kan vara bara för att de inte får som de vill.

Nattåget2022-01-27
Börjar okej, men sedan när man inser poängen känns det som "var det allt?"

Mardjuret2022-01-27
En gullig film. Jag gillar hantverket.

The Birthday2022-01-27
En sån där film där man tar verkligheten, sedan förstärker man allting och låter onda tankar bli verklighet.

Hingsten2022-01-27
Kanske lite för vågad för vissa filmtipsare. ;)

Finito2022-01-27
Nej, en kalkon.

Volleyball (Foot Film)2022-01-27
Gillar verkligen 60-talsfotot och rekvisitan. Men den är så repetitiv och dessutom är det svårt att förstå vad volleyboll har med fötterna att göra.

Sikumi2022-01-27
Amatörmässig och ointressant. Inte ens fotot är godkänt. Jag tycker inte alls om den.

Bergmans Grandchild2022-01-14
Gillar estetiken och hela stämningen, miljöerna och budskapet. Intressant att döden liknar Ingmar Bergman. Den känns dock internationellt präglad och om man inte vet vad den handlar om kan den nog upplevas som svår att förstå.

Taipei Suicide Story2022-01-13
Originell handling, lågmäld, intressanta miljöer och lite svart humor.

Footnotes to a House of Love2021-12-27
Källa: https://www.filmaffinity.com/en/filmimages.php?movie_id=904306

Spår2021-12-21
Tunga ocensurerade historier som är äkta och personliga.

Kniven i Karlavagnen2021-12-01
Källor: https://www.svtplay.se/video/33324286/kniven-i-karlavagnen och https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=34168

South Park: Post Covid2021-11-29
Som ofta är filmerna inte lika bra som serien. Det är förvisso lite kul att se rollfigurerna som vuxna, men storyn är dålig och det är inte alls lika underhållande som i serien.

All Too Well: The Short Film2021-11-27
Lite sliskig och amatörmässig. Låten är väldigt typisk Taylor Swift och lättglömd.

Pälsen2021-11-07
Ytterligare källor: https://www.svtplay.se/video/32548447/palsen-en-tragikomedi-av-hjalmar-soderberg (t.o.m. 30/11) och https://smdb.kb.se/catalog/id/001426698

Branch2021-11-01
Källor: https://shortfilmsales.com/en/films/kvist och https://shortfilmfestival.com/content/uploads/2021/10/katalog-2021-webb.pdf

Tram2021-10-31
Fångar den grå vardagslunken bra. Men den är tecknad som om det vore en rörlig barnbok och sexreferenserna förstörde mycket.

Oh Willy...2021-10-31
Bokstavligen helylle i Johannes Nyholm-anda. En stark trea, men hade behövt slipa lite på manuset för en fyra.

Pandas2021-10-31
Som färgstarka serieteckningar. Jag tycker inte om dramaturgin heller. Faktiskt något jag skulle kunna ta pisspaus till.

Symphony no. 422021-10-31
Ful och spretig.

The External World2021-10-31
Riktigt ful och spretig. Även om det finns referenser kommer det inte till sin rätt. Musiken är rogivande ändå.

Mrs Tutli-Putli2021-10-31
Snygg men också grotesk och skrämmande. Det är dock alldeles för överdrivet, precis som många av dagens långfilmsskräckisar. Det här är inte Burton för mig. Den som kom på idén har säkert suttit länge på tåg och fantiserat. 2,5.

Shut the Door2021-10-31
Ja, jag gillar idén med att ett litet vardagsproblem får osannolikt stora konsekvenser. Men det brister i dramaturgin och går för snabbt fram. Därför blir den inte så underhållande som den borde vara. Om jag inte hade läst vad den handlat om hade det varit svårt att lista ut.

Useless Dog2021-10-31
Useless dog, useless film. En personlig dokumentär om en hund. Det är en riktigt ful film med 80-talskvalitet och ägarens nylle intryckt i linsen, medan hunden klipps in någonstans i bildkant. Jag antar att det är en massa hundälskare som tycker att den är så bra. Hunden är lite egen, men det håller inte och känns som fel forum.

KJFG No. 52021-10-31
Det här var fult, barnsligt och störande. En film som inte borde ha kommit till.

Harvie Krumpet2021-10-31
Lite som Wallace & Gromit i stilen.

Copy Shop2021-10-31
Den är gjord som en gammal film i svart-vitt med flimmer. Men det känns billigt och dramaturgin simpel och amatörmässig. Jag får ingen känsla av underhållning, träffsäkerhet eller realism. Vad jag menar med realism är att det bara känns fejk, som amatörteater. Då blir det bara en gäspning.

Nästa sida »