Alla kommentarer avKaysow

Terminator: Dark Fate2020-02-10
Lite floatig CGI-känsla på det mesta av actionen, men filmen är åtminstone skaplig. Samma premiss som alltid.

Ghost in the Shell2019-12-25
Påminner om filmatiseringen av Super Mario Bros. Plockar ikoniska bitar från diverse välskrivna kapitel från källan, fyller i med Hollywoodfloskler och hoppas på det bästa. Resultatet blir en tröttsam, osammanhängande historia som ytligt ser ut som GitS men mest ger intrycket av att ingen inblandad i projektet hade någon som helst förståelse för varför källmaterialet funkade.

Star Wars: The Rise of Skywalker2019-12-25
Senaste filmen var en stor besvikelse men åtminstone vågad med någon sorts vision bakom. Här känns det mest som ett publikfriande bärjningsförsök av en trilogi som Disney helst vill lägga bakom sig.

Ghost in the Shell2018-08-18
Påkostad och gott om material plockat rakt ifrån källmaterialet. Dock verkar det inte som om någon ansvarig har förstått varför storyn och karaktärerna funkade i originalet så mest först mina tankar till Super Mario Bros filmen. Se hellre originalfilmen och serierna istället, där alla dessa idéer får utforskas ordentlig istället för att mashas ihop till en enda sörja av ytliga referenser.

Guardians of the Galaxy2014-08-17
Helt klart den bästa Marvelfilmen jag sett. Hade aldrig hört talas om originalet men gick och såg filmen ändå pga hypen, som till skillnad från Avengers inte var överdriven. Störde mig kanske lite på den omotiverade antagonisten som var svår att ta på allvar, men världen och karaktärerna och storyn i sig funkar så jävla bra ihop att det i slutändan inte gör något. En av de mest underhållande filmerna överhuvudtaget på senare år.

RoboCop2014-05-01
Måste erkänna att den får godkänt. Höga förväntningar har sänkt många projekt och här blir det tvärtom. Skulle var klart bättre om den 1) inte var PG-13, och 2) inte hette Robocop. Ville hata den men jag måste ärligt säga att den varken var överdum eller förolämpande, bara en urvattnad men fullt kompetent modern Hollywood-rulle. Inget till samlingen men kan ändå rekommendera en tankning.

Brazil2013-09-17
Schizofren och flummig film, inget för mig. Dock bitvis intressant och fyndig.

Lincoln2013-03-17
omöjlig att glo på. var tvungen att bryta efter en halvtimme, vilket jag knappt nånsin gör. lite som 'the passion' - ett större sammanhang behövs att placera den inom. tittaren förväntas redan veta allt den här historian, och vilja se den återberättad på ett autentiskt och odramatiskt vis. duktiga skådisar, men underhållningsvärdet är noll.

Django Unchained2013-02-08
Skum. Inte direkt hysteriskt bra som Tarantino oftast är, men den stannar definitivt kvar i huvudet. Dock bra som alltid, men måste nog se den igen för att lista ut vad det faktiskt var jag såg.

The Dark Knight Rises2012-12-03
Tvåan förblir starkast, eftersom den fokuserar på de mest intressanta karaktärerna. Bane byggs upp bra, men i slutet blir det alldeles för mycket plot och för lite karaktär. Fortfarande absolut sevärd, men svagast i trilogin.

The Expendables 22012-08-26
Ettan led lite av att försöka vara en småseriös modern actionfilm. Här finns mer självdistans, och de etablerade karaktärerna har rum att bara vara underhållande. PG-13 till trots är den både roligare och råare än ettan, absolut ett steg i rätt riktning.

Pompoko2010-12-27
Svår film.

Zingo2010-12-26
DVD SNÄLLA

Fist of the North Star2010-12-06
Fattade alls inte grejen när jag såg den här filmen på 90-talet. Nu när jag sett serien visar den sig vara ett väldigt liberalt hopklipp av storyn från de första 40-50 avsnitten, och som film funkar den inte överhuvudtaget. Bara intressant som fanservice för den som sett originalhistorian, eftersom budgeten vida överskrider TV-seriens, och den självcensur av våldet man hållit sig med hittills är fullkomligt bortblåst så det blir mer splatter än äventyr här. Intressant parentes, men funkar som sagt var inget vidare.

Dragonball Evolution2010-09-30
Usel, och som adaption helt skrattretande. Men vafan, 1/5 reserverar jag för skit som Max Payne, den här var ändå lätt underhållande vid vissa tillfällen, pinsamheten till trots.

Kick-Ass2010-09-28
Fullgod underhållning, fast fortfarande inte mycket mer än G+. Inget man inte klarar sig utan, men kan väl rekommenderas att ses åtminstone en gång.

Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance2010-09-25
Whoa, shit. Första filmen framstår som ett nödvändigt ont jämfört med den här. Då var det samma gamla visa som alltid med högre budget och en fräsigare andra halva, nu följer vi bara originalet i stora drag. Klart vi var tvungna att ha en introduktion i ettan, även om vi sett allt förut, fast här börjar Anno och kompani verkligen ta ut svängarna. Och Kaworus osubtila anspelningar är minst sagt lovande =) Synd bara att produktionstakten är så pass låg, för nu ser man verkligen fram emot hur det hela ska utvecklas härifrån. Det blir en femma, eftersom jag nästan blir lika överraskad och engagerad av den här historian som jag vart i originalet.

Benknäckargänget - Krossa dem2010-08-27
Oväntat stabil underhållning. Bäst Sandler-filmen jag sett på år och dar.

Prinsessan och grodan2010-08-17
Spontant gillade jag den skarpt. En trea är ändå högt betyg för en långfilm av Disney, som till skillnad från Ghibli och Pixar riktar sina filmer nästan exklusivt till småbarn. Kan tänka mig höja senare om den håller, för till råga på allt tog jag faktiskt en riktig chansning och såg den svenska dubben.

Jag kan höra havet2010-08-09
Jo, lite "My Sassy Girl". Påminde dock mest om "Om Du Lyssnar Noga", också från Ghibli, fast den senare var bra mycket charmigare. Tyckte inte det funkade riktigt här.

Baksmällan2010-08-01
Helt oväntat okej asså. Har hållt mig ifrån raka komedier senaste åren med alla something-movies och American Pie-uppföljare, så detta blev lite av ett stickprov, och jag tyckte alls inte illa om den.

Aqua Teen Hunger Force Colon Movie Film for Theaters2010-06-20
Skönt glidig som serien, men här känns det inte ens som man försöker anpassa sig till formatet långfilm. Funkar för fansen, men inte mycket mer än så.

Upp2010-06-03
Yep, med sin blandning av humor, allvar och ögongodis lyckas Pixar fortfarande göra de filmer Disney alltid önskat att de kunde. Dock är detta inte på samma mästerverksnivå som Wall-E, men väl ett solitt inslag i deras katalog.

End of Evangelion2010-05-22
Motivet bakom den kristna symboliken spelar väldigt lite roll när de i slutändan får ihop en produkt som touchar på sådana sociala och filosofiska värderingar som ändå gör anspelningarna relevanta, och får dem att kännas mer close-to-home för oss västerlänningar. Fast bara som kontext till den historia Gainax själva ville berätta, tanken var aldrig att göra en remake på bibeln. Sen förstår förhoppningsvis alla insatta fans av serien att den inte är på långa vägar var så genomtänkt som fanwankersarna försöker få det till, utan mest en orgie i självutlämnande och hjärnspöken från regissörens egna havererande psyke. Så symboliken och psykologin som de själva presenterar för tittaren blir sekundärt mot vad filmen själv faktiskt kommunicerar.

Kikis expressbud2010-05-22
Tyvärr Miyazaki's sämsta. Ligger nog nåt i Afflicters kommentar om hur den känns mer västerländsk än hans andra verk. Får lite samma upplevelse här som från Casper eller andra dylika barnfilmer som jag precis hade blivit för gammal för att kunna uppskatta. Dock är filmen ett mellanting mellan sån skitfilm och Hayao Miyazaki, vilket ändå slutar som en sevärt rulle, men den enda film han nånsin åstadkommit som min filmsamling faktiskt klarar sig lika bra utan.

Ponyo på klippan vid havet2010-05-19
Spontant var den bra mycket mer underhållande än Levande Slottet, men fortfarande inte mer än en bra film, under Miyazaki's egentliga kapacitet. Dock brukar det ta några turer innan hans filmer kommer till sin rätta (vart inget fan av Laputa eller Spirited Away första gången heller), eftersom det killen gör inte är så mycket till draman, utan snarare detaljrika spektakel att gotta sig åt gång på gång.

Starship Troopers2010-04-07
Haha, ska se kommentarspåret, regissören sitter och snackar politik hela jävla filmen. Men trots skön satir och anspelningar klarar jag mig ändå finfint bara med den ytliga upplevelsen här. Charmigt att all scendekor följer en TV-budget, likaså castingen, medans all action och effekter är på proffsnivå, och våldet så snaskigt att det gränsar till splatter. Unik sci-fi klassiker det här.

Röd drake2010-04-07
Ingen Lammen Tystnar, men äcklig och helt okej thriller.

Ondskan2010-04-01
Henrik Lundström, Andreas Wilson och Gustaf Skarsgård är alla konsekvent urusla skådespelare. Alla tre i samma film, dessutom i de största rollerna och du har garanti för rysningar och ofrivillig komik.

Zombieland2010-03-16
Glidarfilm. Uppskattas.