Alla kommentarer avJonas77

Blackthorn2013-03-30
Blev glatt överraskad av att hitta ett så bra västerndrama, hög klass och Sam Shepard (som jag aldrig sett förr vad jag vet) är den viktigaste ingrediensen. Jag gillar inte riktigt att det är "fria fantasier" och jag gillar inte riktigt Pinkerton-mannens insats, men ändå, kanske 2011 års bästa västern. Vann en massa priser i Spanien.

Nawals hemlighet2012-07-14
Om det vore en sann historia så skulle den få betyg 4 kanske 5. Men eftersom det tydligen är fria fantasier får den en 2:a. Kan inte förstår hur man orkar fantisera ihop en så pass sjuk och äcklig historia utan grund.

Cornelis2012-03-28
Perfekt att se på om man som jag inte visste så mkt om Cornelis men vill få en inblick i hans intressanta liv. Känns inte som att man skönmålar honom precis utan både positiva och negativa sidor finns med.

Inception2012-03-26
Jag hade samma känsla som första gången jag sett The Matrix efter att ha sett denna: Överdrivet, det hänger inte ihop, löjligt. Men med The Matrix efter att ha grubblat ett tag kom jag fram till att manus är vattentätt vilket gör den genialisk. Inte så med Inception, som tillhör samma kategori (som jag döpt till "mental sci-fi", har inte sett andra namn). Det mest grundläggande: Hur förklara att flera personer kan ha exakt samma dröm bara för att de sitter i samma rum? Väldigt snyggt gjord dock.

The Girl with the Dragon Tattoo2012-03-25
Väldigt annorlunda mot de svenska filmerna. Den enda Stieg L-film som är bra är den svenska del 2. Det som gjorde Stieg L:s böcker till de bästa svenska deckarna sen Sjöwall-Wahlöö kommer inte med i övriga filmer nämnvärt och de reduceras då till dussindeckare. Jag rekommenderar att läsa böckerna, eller lyssna på ljudböckerna som Reine Brynolfsson läst in mycket bra. Huvudpersonerna i alla filmer gillar jag, det är manusförstörandet som får mig att gråta. Plus att alla skådisar i denna film ser ut som fiskar i ansiktet (uttryckslösa och svåra att få sympati för)

Limitless2012-03-25
Stark 3:a, om man bara går efter hur snygg den är skulle den ha en 4:a. Känns klart Matrix-inspirerad genom att det är en "mental sci-fi" dvs inga superhjältar som flyger omkring i färgglada kläder med mantel (de säger t o m "This is not The Matrix" på ett ställe som en blinkning) och den är dubbelt så bra som Matrix del 2 och 3 men Matrix 1 är så genomtänkt och manuset för Limitless känns så meningslöst i jämförelse. Värd att se 1 gång.

Panik i byn2012-03-25
Jag tyckte animeringen var så fantastiskt dålig att jag bara hoppade igenom den så jag kan inte säga något om handlingen.

True Grit2012-03-25
Stark fyra. Om du tycker Arizona Junior och Oh Brother är skitbra (som jag) så kommer du att gillar denna, i samma anda men mindre barntillåten skulle man kunna säga (p g a en del våld), trots att personen som hela tiden är i centrum är bara 14 år. Jag fattade inte vem som var Matt Damon förrän jag kollade noga efteråt!

Iron Man 22012-03-25
Som de flesta uppföljare är den här lite mer oinspirerad och urvattnad

Jag var en gangster2012-03-25
Betyg 4 om man är på humör att se Bogart, annars 3. Finns såvitt jag vet fortfarande inte att köpa, dvs du måste se den via en filmkanal på TV eller hitta den på nåt bra ställe..

Mupparna2012-03-24
Jag gillar Segel men det här var lite väl barnsligt

District 92012-03-23
5 i medelbetyg här? Har hela världen blivit tokig utom jag?!

Kiss Shot2012-03-23
Svag 2:a, unken oinspirerad 80-talsfilm om biljard

Telefonen2012-03-23
Jag gillar Whoopi men det här var inte mkt att ha

Försoning2012-03-23
Ja jag vet att den fått Oscar men jag orkar verkligen inte se den..

Blue Crush2012-03-23
En svag 2:a, enda skälet att se hela är att snyggingen Michelle R springer omkring i baddräkt

Catwoman2012-03-23
Egentligen betyg 1 men den läderdräkten med små hål i är väl värd en poäng till..

Syriana2012-03-23
Jag somnade...

Ingen undkommer2012-03-23
En av mina största favoriter från den tiden. Fängslande, och väldigt bra skådespelarinsatser av Poitier och Cassavetes.

De anföll i gryningen2012-03-23
Propagandafilm men sevärd

Storstadsmarodörer2012-03-23
Inte Bogarts mest kända film men bra och lite annan genre än det vanligaste för honom.

Sheriffen2012-03-23
En av de bästa westerns som gjorts, helt underbar musik också.

Trasiga änglar2012-03-23
Julkomedi där Bogart och hans kompisar spelar bovar ungefär lika farliga som Björnligan.

Mannen med den gyllene armen2012-03-23
Man blir inte direkt glad av den men imponeras av Sinatras skådespelartalanger.

Gatans kung2012-03-23
En favoritfilm, står sig ännu trots att den är sv/v och från 50-talet. Jag t o m gillar Perry Comos tidstypiska stämma. Verklighetsbaserad. En ung Steve McQueen har en liten liten biroll (håll ögonan öppna!).

7 vågade livet2012-03-23
4+ i betyg. McQueen o Brynner i samma film, härligt. Sevärd gammal västern.

Exodus2012-03-23
Jag tycker denna är hur bra som helst, förstår inte alls alla andras betyg. Riktig gammal storfilm, verklighetsbaserad och bra skådisar. Jag får väl vara kärringen mot strömmen här då.

Flottans gullgossar2012-03-23
Känns närmast som en buskis, inget oscarsmaterial men trevlig matinéunderhållning. Ingen roll man brukar se McQ i.

Storsvindlaren2012-03-23
Inte varje dag man hittar en bra film med T Curtis. Det att den är verklighetsbaserad gör den ännu mer sevärd. Betyg 3+.

Den längsta dagen2012-03-23
Jag är glad att jag såg den här filmen, så att jag fick en mycket bra bild av andra världskriget och dagen D. Innan kändes det bara som ett enormt slöseri med liv, nu ser jag ändå att det var en avgörande dag för att slippa styras av nazister. Lång rad kända skådisar, och man har gjort allt för att göra den realistisk: Personer som deltog i kriget har varit konsulter, föremål från kriget finns med, USA:s flotta lånade ut massor av båtar m m

Nästa sida »