Alla kommentarer avJD

Poor Things2024-04-13
Lysande ur i stort sett alla aspekter utom storyn som blir lite för endimensionell för att riktigt engagera.

Flykten Från Kycklingfabriken2024-04-01
Ju mer jag tänker på det desto mer provocerad blir jag av hur blåst jag känner mig.

May December2024-03-13
Det hade funnits så många enkla vägar men filmen tar dem inte. Istället varsamt och känsligt både i manus och regi, vilket skänker realism och trovärdighet åt historien. Fina rollprestationer ner i minsta biroll. Portmans karaktär är kanske minst intressant i sig och hon får samtidigt mest utrymme men hon blir också en spegling av åskådaren som söker förklaringarna till något som inte fullt ut kan förklaras. Det är helt enkelt lysande filmberättande som man önskar man fick se oftare.

Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One2024-03-09
Sauron möter Wallace and Gromit. Gissa vem som vinner.

Dune: Part Two2024-02-29
Visuellt enastående och väldigt bra musik precis som i ettan. Fightscenerna är också föredömligt korta och koncentrerade. Men den saknar ändå det där äventyrspirriga som finns i böckerna och blir därför lite trist.

Ägget är löst!2024-02-23
Nästan 50 år senare känns den kusligt aktuell.

En vampyrs bekännelse2024-02-20
Kirsten Dunst var redan då en kompetent skådespelare. Hon skänker filmen en gnutta liv. Vad mer kan sägas? Vampyrgenren är skräck. Eller humor. Eller en kombination av båda. Men den håller inte som pretentiöst drama. Det blir väldigt stelt och löjligt.

The Mist2024-02-13
För en som inte hört så mycket om denna film förut: en positiv överraskning. Visst finns det en del logiska luckor men den är tät med ett bra fokus på människorna och inte minst en sunt kritisk inställning till vapenvåld.

Paradiset brinner2024-02-10
Barnskådespelarna är lysande. Foto, klippning och musik håller hög nivå. Det finns flera fina bilder och scener. Filmen har dock ett problem: man tror inte på historien eller den värld som skildras. Det är slentrianmässig Film i Väst-trash i scenografin och alltför många premisser i ploten som känns konstruerade.

The Quiet Migration2024-02-04
Fin skildring av en adopterad pojkes utsatthet och utanförskap. På en gång subtil och exakt i de realistiska spelscenerna, undviker de värsta klichéerna. De symboliska scener som avviker från realismen fungerar men blir i vissa fall kanske mer övertydliga. Ändå en mycket fin och sevärd film.

En hjältes död2024-02-01
Om den här vann i Gbg undrar man över konkurrensen. Pär Lagerkvists förlaga har jag inte läst men kan tänka mig att den är ganska bunden till sin tid, 1920-talet. Här har handlingen förlagts till 1980-tal. Kanske för att det ska vara före internet ändå. Men det förstärker känslan av att den här historien inte har så mycket att säga oss idag egentligen. Ganska poänglös och plojig.

Club Zero2024-02-01
Under filmens eftertexter ligger en flera minuter lång tagning på ett antal människor som sitter runt ett bord à la den sista måltiden. De sitter där i flera minuter och gör ingenting. Talande för den här filmens problem. Den är fast i sin egen långt drivna estetik och sina övertydligheter. En besvikelse. Hausner har gjort bättre filmer.

Solitude2024-01-30
Lysande skådespeleri i huvudrollen. Även pojken är mycket bra.

Smoke Sauna Sisterhood2024-01-29
Lite kluven inför denna film. Den är vackert filmad och stämningsfull men samtalen mellan kvinnorna i bastun känns ibland lite arrangerade och nästan stela. Bäst är egentligen de äldre kvinnornas berättelser i voice over, där man bara anar deras ansikten i en snygg vfx-rök.

Hanteringen av odöda2024-01-26
En besvikelse. Romanens berättelse är en romantisk-gotisk historia om än i nutidsdräkt. Filmens väldigt strama och kyliga estetik är skickligt genomdriven men funkar inte för en historia om starka känslor av förlust och sorg. När även de levande agerar som om de är nästintill döda blir det ingen dynamik och historien förlorar mycket av sina poänger.

Waltz with Bashir2024-01-22
Det har gjorts många bra filmer om krigets absurditet men inte med den här stillsamt sorgsna tonen. Oerhört fin animation med vacker musik. Effektivt drabbande verklighetsbilder på slutet.

The Father2024-01-07
Det finns oändligt mycket gott att säga om denna film, den är mästerligt genomförd på alla plan och ur alla aspekter. Det som griper mest är insikten om att allas våra liv är mentala. Och när den mentala apparaten börjar fallera är vi totalt hjälplösa. Det enda som återstår är en främmande människas famn och trädens sus i en park.

Miraklet i Gullspång2024-01-07
Ser man den här helt utan förkunskaper kan man nog bli rätt drabbad. Om man berättar för andra hur drabbad man blev och de sen går och ser filmen riskerar de att bli halvt besvikna. Men sen kan de kanske ändå känna att det inte är intrigen som är det intressanta utan människorna. Faktum är att filmen gärna kunde ha försökt borra djupare i människoporträtten. Med detta sagt, mycket sevärd film!

Pojken och hägern2023-12-28
Gripande. I grunden en väldigt enkel historia, om att acceptera en svår förlust, men gestaltar samtidigt hur komplicerat och smärtsamt det är.

Leave the World Behind2023-12-17
Och jag som tyckte Don´t look up var kass. Men den har i alla fall några bra skådespelarinsatser. Här lyser det igenom att de inte tror på filmen de är med i. Den börjar som en visserligen övertydlig men sympatisk satir, sen blir det M Night Shyamalan-mystifikationer och lite godtyckliga psykologiskt drama-scener, så blir det B-filmsscenario på slutet hopknutet med ett grällt satirsnöre igen. Jag borde insett att det skulle vara en välment men platt film när jag såg paret Obama i förtexterna och när två skribenter i DN gått igång på den.

The Killer2023-11-12
Snygg men rätt meningslös. Kunde blivit mer intressant utan all onödig berättarröst.

Barbie2023-10-29
Feminism för dummies och ironi för dummies. Men det är kanske bättre än ingen feminism och ingen ironi alls. Och kongenialt med skildringen av en värld av plast och yta. Där måste all undertext sitta som klisterlappar utanpå. Robbie och Gosling gör ett bra jobb som dockor i hur de pratar och rör sig liksom utan inre kärna.

Humanistisk vampyr söker frivillig självmordsbenägen person2023-10-22
Stilsäker och rolig. Mycket bra rollsättning. Fint foto. Pulp Fiction och Familjen Addams möter Låt den rätte komma in men med sympatiskt lite våld och blod i bild trots temat.

Tillsammans 992023-10-22
Nätt och jämnt så över förväntan att man tänker "varför gjorde han inte mer av det här?". En del är riktigt bra och hade gärna kunnat få utvecklas mer, annat faller platt och hade kunnat strykas. Men som ofta hos Moodysson finns en empati för karaktärerna och en försonande ton som är väldigt tilltalande.

Översättarna2023-10-13
Alla de tre genrer som den här filmen förenar - film om litteratur, pusseldeckare, kuppfilm - är svåra att göra bra och den här lyckas inte i någon av dem.

Fritt fall2023-10-02
Oerhört välskriven och välregisserad film som på ett intelligent sätt använder intrigen för att snarare än att fastna i den genretypiska skuldfrågan lyfta fram karaktärerna och reflektera kring de existentiella frågor de lever med. En film som hela tiden är spännande men som framförallt får en att tänka.

Summer of Soul2023-07-08
En gjuten fullpoängare. Visst, med så starkt material hade man kanske kunnat göra en renodlad konsertfilm. Men den historiska kontexten motiverar i lika hög grad en dokumentär om bakgrunden och allt som hände runtom. Nu blev det en hybrid. Och det fungerar väldigt bra. I synnerhet med så skicklig och lyhörd klippning.

Rösten från andra sidan2023-07-04
Stilen, som tillämpar ett slags ”attack på alla sinnen”-princip i allt från kamera, klippning, ljud och musik till, i vissa scener, skådespeleri, funkade i Performance, men här får den en att börja längta efter en mer ”klinisk” och stilsäker regissör som Polanski, som kanske hade kunnat göra något mer spännande och intressant av den här historien.

Indiana Jones and the Dial of Destiny2023-07-02
Börjar med ett ganska underhållande dataspelsestetiskt återbesök till de första filmernas universum där Indy får meja ner nassar en masse, men sen när den ska bygga vidare sin egen historia blir det så tramsigt så klockorna går baklänges.

Ellos eatnu – Låt älven leva2023-05-19
Omsorgsfullt berättat, utan stora dramatiska åthävor, om ett avgörande skede i samernas moderna historia. Människorna står hela tiden i centrum i denna skildring. Trovärdigt och berörande porträtt av huvudrollsinnehavaren Ella Marie Haetta Isaksen.

Nästa sida »